مریم گلی؛ گیاهی ضد ویروس

به گزارش آخرین خبر، کارشناس ارشد گیاهان دارویی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و کوشش های گیاه شناسان برای معرفی دارویی برای این ویروس، گفت: دانشمندان آلمانی دانشگاه دوسنبرگ در مطالعه ای جدید اثبات کردند که دم نوش مریم گلی و پریلا دارای تأثیرات ضدویروسی بر کرونا است.

مریم گلی؛ گیاهی ضد ویروس

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، زهرا توکلی با اشاره به خواص ضد ویروس مریم گلی، گفت: این گیاه یکی از اعضای خانواده نعناعیان و یک گیاه دارویی معطر است که از گذشته های دور در پزشکی سنتی برای درمان عفونت های ویروسی استفاده شده است.

وی ادامه داد: خواص ضد ویروسی مریم گلی بیشتر با ترکیباتی به نام سافی سینولید مرتبط است که در برگ ها و ساقه این گیاه وجود دارند.

توکلی با اشاره به این که پژوهش های آزمایشگاهی نشان داده اند که مریم گلی ممکن است با ویروس نقص ایمنی انسان نوع یا 1 HIV- که به ایدز منجر می گردد، مبارزه کند، مطرح کرد: در یک مطالعه، عصاره مریم گلی با پیشگیری از ورود ویروس به سلول های هدف به طور قابل توجهی فعالیت اچ آی وی را مهار کرد.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی توضیح داد: همچنین، مریم گلی توانایی خود در مبارزه با ویروس هرپس سیمپلکس نوع-1 و ایندیانا وسیکیولوویروس که حیوانات اهلی مانند اسب، گاو و خوک را آلوده می نماید، نشان داده است.

وی با اشاره به شیوع ویرس کرونا و کوشش های گیاه شناسان برای معرفی دارویی برای این ویروس، مطرح کرد: دانشمندان آلمانی دانشگاه دوسنبرگ در مطالعه ای جدید اثبات کردند که دم نوش مریم گلی و پریلا دارای تأثیرات ضدویروسی بر کرونا ویروس است.

توکلی ادامه داد: این تیم تحقیق مشاهده کردند که دم نوش آماده شده از جوشانده برگ های گیاه پریلا و مریم گلی باعث ایجاد فعالیت ضدویروسی علیه کروناویروس در سلول های انسانی می گردد.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی اضافه کرد: حتی زمانیکه سلول ها برای مدت کوتاه نیم ساعت تحت درمان با این عصاره قرار گرفتند این عملکرد ضدویروسی کاملاً مشهود است، بنابراین می توان از دمنوش این گیاه به عنوان روشی برای درمان و هم روشی برای پیشگیری از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: محققان معتقدند در شرایط کنونی پاندمی کووید 19، شاید بتوان با این مواد ارزان و قابل دسترس به پیشگیری نسبی از بیماری یاری کرد.

توکلی بیان کرد: گیاه پریلا در آسیا و گیاه مریم گلی در اروپا و آمریکا شهرت بیشتری دارد، حتی در مناطقی از ژاپن، معتقدند گیاه پریلا می تواند 10 سال به طول عمر انسان اضافه کند.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی با اشاره به این که محققان معتقدند عصاره گیاه مریم گلی و پریلا دارای فعالیت های ضدمیکروبی هستند، اضافه کرد: خواص ضدویروسی مریم گلی عمدتاً ناشی از ترکیباتی موسوم به safficinolide است که در برگ ها و ساقه گیاه یافت می گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 تیر 1400 بروزرسانی: 2 تیر 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1726

به "مریم گلی؛ گیاهی ضد ویروس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریم گلی؛ گیاهی ضد ویروس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید