موانع درمان روان

به گزارش آخرین خبر، کرونا به همه مردم جهان ثابت کرد که هر بُعد از رفتار انسان در محیط جامعه مانند انعکاس آیینه ای بر پیشامد ها در زندگی سایرین، تاثیرگذار است.

موانع درمان روان

گروه دانشگاه خبرنگاران، آرزو کوهگرد؛ اعلام مبارزه با کرونا در عرصه بین المللی، از تحولات گسترده در حوزه مناسبات فردی-اجتماعی، پرده برداری کرد و مسلّم است که بزرگترین نگرانی به سلامت جسمی مربوط باشد در حالی که اهمیّت سلامت روان، عمدا یا سهوا مورد غفلت قرار گرفته.

این که بخواهیم انسان را موجودی یک بُعدی ببینیم، عقیده ای غیر قابل پذیرش است که تا به امروز هیچ نظریه ای، انسان را موجود تک ساحتی و خلاصه در لباس جسمانی، معرفی نکرده... ناچاریم که بپذیریم: اوضاع مساعد روحی-روانی نه تنها کمتر از سلامتی جسمانی بلکه گاهی بیشتر، ضامنِ عملکرد افراد در حوزه های مختلف رشد فردی و بهبود نتایج در سطح کلان کشور است.

اما برای توجه و رسیدگی به سلامت روان باید از موانع بلندی گذر کرد که نگارنده سعی دارد شما را با دو نمونه از موانع، آشنا کند:

1- عدم آگاهی بخشی به مردم در راستای خود مراقبتی:

در مقوله آگاهی بخشی به اقشار گوناگون، رسانه ها از نقش و جایگاه مهمی برخوردارند... مهارت های ساده و کاربردی مانند ذهن آگاهی، کنترل خشم و مدیریت هیجانات از موضوعاتی به شمار می آیند که صداوسیما به عنوان رسانه ملی، وظیفه دارد به خصوص در برنامه های سلامت محور بر آن ها تأکید کند ولی متاسفانه روش جذب مخاطب در برنامه های تلویزیونی با دعوت از چهره های حاشیه ساز از اولویت بیشتری برخوردار است.

از طرفی، نوعی وسواس یا عادت به بررسی دقیقه به دقیقه ای اخبار به جان مان افتاده فارغ از اینکه تقابل هرروزه ما با اطلاعات ناگواری از آمار مرگ ومیر، انرژی روانی زیادی می گیرد که باعث اضطراب و در ادامه به بروز خشم ناآگاهانه منجر می گردد...یعنی دقیقا تاثیر منفی عملکرد روانی بر سیستم ایمنی بدن.

2-تاثیر روانی قیمت ها و تلاش برای کسب رزق و روزی:

قطعا اوضاع سرشار از نوسان در اقتصاد کشور ناگزیرمان کرده تا توجه چندانی به جنبه های روحی-روانی نکنیم... زمانی که دغدغه و نگرانی ها راجع به عدم تناسب دخل و خرج ماهیانه و هزینه های ناپایدار زندگی در ذهن شهروندان، هشدار خطر می دهند، حتی در صورت تاکید بر سلامت روانی، تصمیم ورود به مراکز و کلینیک های روانشناسی، نیاز به اراده ای قوی برای گذر از موانع دارد.

تمامی این ها درحالیست که مسئولان و متولیان امور مربوطه می توانند، تسهیلات و آموزش هایی را برای اقشار آسیب پذیر در نظر بگیرند برای مثال سال های زیادیست که مطالبه بیمه برای درمان روان، تبدیل به خواسته بی جوابِ دانشجویان روانشناسی شده. با وجود اینکه روانشناسی و مشاوره از رشته های یاورانه اند اما عدم همراهیِ بسیاری از نهادهای مسئول برای سلامت روانی جامعه در کنار مخارج خانواده ها، سبب ایجاد سدّی برای نادیده دریافت و بی خیالی مسئله ضروریِ سلامت روان شده است.

آمارهای رسمی و غیررسمی از حالات روحی همچون؛ اضطراب، بی انگیزگی، اندوه و سرخوردگی که قسمت اعظم آن به تصمیمات نادرست مسئولان برمی گردد به علاوه شرایط خانه نشینی در ایام کرونا، نتایج ناگواری را پیش بینی می کنند.

گرچه امیدواریم، کرونا بهانه ای باشد برای توجه بیشتر جهت جبران امنیّت روانی خانواده ها.

آرزو کوهگرد - دانشجوی کارشناسی مشاوره و عضو انجمن اسلامی دانشگاه اشرفی اصفهان

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1382

به "موانع درمان روان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موانع درمان روان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید