نخست وزیر نیوزیلند: اختلافات نباید ماهیت رابطه میان ما و چین را مشخص کند

به گزارش آخرین خبر، نخست وزیر نیوزیلند امروز (دوشنبه) تاکید نمود، همزمان با افزایش و تغییر نقش پکن در دنیا، حل و فصل اختلافات میان نیوزیلند و اصلی ترین شریک تجاری اش یعنی چین دشوارتر می گردد.

نخست وزیر نیوزیلند: اختلافات نباید ماهیت رابطه میان ما و چین را مشخص کند

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند در حالی مطرح می شوند که این کشور با فشارهایی از سوی بعضی عناصر در بین متحدان غربی به خاطر عدم تمایلش برای استفاده از ائتلاف امنیتی و اطلاعاتی پنج چشم به منظور انتقاد از پکن روبه رو است.

آردرن در جریان سخنرانی در نشست تجاری چین در شهر آوکلند گفت: موضوعاتی وجود دارند که چین و نیوزیلند درخصوص آنها توافق ندارند، نمی توانند توافق نمایند و توافق نخواهند داشت. اما این اختلافات نباید ماهیت رابطه میان این دو کشور را مشخص نمایند.

وی اضافه کرد: در اینجا از توجه هیچ کس پنهان نیست که همزمان با افزایش و تغییر نقش چین در دنیا، حل و فصل اختلافات میان سیستم هایمان و منافع و ارزش هایی که این سیستم ها را شکل می دهند، دشوارتر می گردد.

جاسیندا آردرن توضیح داد: این چالشی است که نه تنها ما و بسیاری دیگر از کشورهای منطقه هند-اقیانوس آرام بلکه کشورهایی در اروپا و در دیگر مناطق با آن دست و پنجه نرم می نمایند.

نانایا ماهوتا، وزیر خارجه نیوزیلند ماه گذشته در اظهاراتی که واکنش بعضی کشورهای اروپایی را برانگیخت، گفته بود نسبت به بسط دادن نقش ائتلاف پنج چشم متشکل از استرالیا، انگلیس، کانادا، آمریکا و نیوزیلند احساس خوبی ندارد و با آن مخالف است.

چین که یک سوم از صادرات نیوزیلند را به خود اختصاص می دهد، ائتلاف پنج چشم را به همدستی و توطئه علیه پکن با انتشار بیانیه هایی درخصوص هنگ کنگ و برخورد با مسلمانان اویغور در سین کیانگ متهم نموده است.

مجلس نیوزیلند قرار است فردا (سه شنبه) لایحه تقدیم شده توسط یکی از احزاب کوچک تر برای اعلام شرایط در سین کیانگ به عنوان نسل کشی را آنالیز کند.

آردرن در این سخنرانی گفت: نیوزیلند به صورت انفرادی و همچنین بواسطه شرکایش به انتقاد از این موضوعات ادامه می دهد. مدیریت روابط با چین هرگز کاری آسان نبوده است.

این در حالی است که وو شی، سفیر چین در نیوزیلند که در این رویداد حضور داشت، هشدار داد که موضوعات مرتبط با هنگ کنگ و سین کیانگ جزو امور داخلی چین محسوب می شوند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 خرداد 1400 بروزرسانی: 2 خرداد 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1682

به "نخست وزیر نیوزیلند: اختلافات نباید ماهیت رابطه میان ما و چین را مشخص کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخست وزیر نیوزیلند: اختلافات نباید ماهیت رابطه میان ما و چین را مشخص کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید