نقش برجسته خنگ کمالوند یکی از جاذبه های تاریخی استان خوزستان است

به گزارش آخرین خبر، سیری در ایران/ براساس خبر و گزارش های منتشر شده، نقش برجسته خنگ کمالوند یکی از جاذبه های تاریخی استان خوزستان است.

نقش برجسته خنگ کمالوند یکی از جاذبه های تاریخی استان خوزستان است

نقش برجسته خنگ کمالوند در استان خوزستان، شهرستان ایذه، بخش مرکزی، دهستان حومه غربی و روستای کمالوند قرار گرفته است. نقش برجسته خنگ کمالوند در 7 کیلومتری شمال ایذه پس از پشت سر گذاشتن آبادی کمالوند بر دیواره شرقی تنگه باریکی که با شیب تند به ارتفاعات کوه رشید می پیوندد، قرار گرفته است. این نقش برجسته از طریق والتر هینز در سال 1963 کشف شد. در این نقش برجسته پیکره تمام رخ مردی والا مقام سوار بر اسبی به صورت نیم رخ در سمت چپ کشیده شده و پیکره تمام رخ و ایستاده کاهنی که با شی در دست راست به مشایعت آن سوار آمده است، دیده می شود. در بالای نقش برجسته در یک سطر به خط آرامی متن کتیبه ای به زبان الیمایی نمایش داده شده است.

لباس شخص سوار پیراهنی تا زانو با آستین بلند و دارای تزئیناتی است. این لباس مزین نشان از منزلت و مقام بالای شخص دارد. تیردانی نیز در پشت مرد سوار است. این شخص احتمالا یک بزرگ زاده یا شاهزاده الیمایی است. فرد پیاده دامنی چین دار تا زانو دارد. نقش برجسته خنگ کمالوند در سال 1387 از طریق سازمان میراث فرهنگی با شماره 25973 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 4 مرداد 1401 بروزرسانی: 4 مرداد 1401 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2156

به "نقش برجسته خنگ کمالوند یکی از جاذبه های تاریخی استان خوزستان است" امتیاز دهید

1 کاربر به "نقش برجسته خنگ کمالوند یکی از جاذبه های تاریخی استان خوزستان است" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش برجسته خنگ کمالوند یکی از جاذبه های تاریخی استان خوزستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید