نهضت خانه سازی، معطل کلنگ زنی ، دستورالعمل نحوه پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

به گزارش آخرین خبر، از آمارهای بانکی چنین برمی آید که تا به امروز متقاضیان برای 16.1درصد از ظرفیت نهضت ملی مسکن حساب افتتاح نموده اند؛ اما از این میزان نیز عملیات اجرایی نیمی از پروژه ها شروع شده و مابقی همچنان معطل کلنگ زنی است.

نهضت خانه سازی، معطل کلنگ زنی ، دستورالعمل نحوه پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

به گزارش خبرنگاران، براساس آمارهای وزارت راه و شهرسازی، از ابتدای نهضت ملی مسکن تا به امروز برای بیش از یک میلیون و 666هزار واحد مسکونی، تأمین زمین شده و کوشش ها جهت تأمین زمین مورد احتیاج برای سایر واحدها نیز ادامه دارد؛ اما آنالیز تحولات نهضت خانه سازی در یک سال اخیر نشان می دهد جدا از مسائل مربوط به زمین، این نهضت در شروع پروژه ها با مشکل جدی روبرو است.

احداث مسکن دولتی به روایت آمار

در جریان چندین فاز ثبت نام نهضت ملی مسکن، 5میلیون و 420هزار متقاضی در سامانه مسکن حمایتی وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کردند و با پالایش نتایج فاز نو ثبت نام این تعداد بیشتر نیز خواهد شد؛ اما با توجه به شروط اصلی تخصیص مسکن دولتی شامل شرط تأهل، فرم جیم، سابقه مالکیت و سکونت در شهر مورد تقاضا، بخش قابل توجهی از این متقاضیان رد خواهند شد؛ به گونه ای که در خرداد سال جاری، اطلاعات 3میلیون و360هزار متقاضی نهضت ملی مسکن به عنوان افراد واجد شرایط پایش شد.

در ادامه، این افراد باید با مراجعه به محل های معرفی شده در هر یک از شهرهای کشور، برای تکمیل ثبت نام و تشکیل پرونده اقدام نمایند تا در ادامه ضمن معرفی به بانک، حساب مختص واریز آورده نقدی آنها افتتاح گردد. البته انجام این مرحله کمی وقت گیر است و بر همین اساس، متقاضیان واجد شرایط به تدریج با پیامک، فراخوان می شوند.

نکته اینجاست که طبق آمارهای بانک مسکن، به عنوان تنها بانکی که پای کار نهضت ملی مسکن است، بعد از افتتاح حساب افراد و واریز آورده نیز یک وقفه احتمالاً زیاد برای مرتبط شدن متقاضی و پروژه وجود دارد.

محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن اخیر آمارهایی به پایگاه وزارت راه و شهرسازی اعلام نموده که نشان می دهد از ابتدای اجرای نهضت ملی مسکن(و طرح ادغام شده مسکن ملی) 642هزار و 699متقاضی نزد بانک مسکن افتتاح حساب نموده اند.

آنالیز سایر آمارهای اظهار شده از سوی شایان حاکی از این است که سرانه واریز آورده متقاضیان 33.8میلیون تومان بوده و تقریبا فقط در مرحله اول 30یا 40میلیون تومان به وسیله متقاضیان واریز شده است.

نکته دیگر اینکه بانک مسکن همگام با شروع عملیات اجرایی پروژه ها و پیشرفت فیزیکی آنها، تزریق پول را شروع نموده و طبق نسبت های تعریف شده، حساب سازندگان را شارژ می نماید؛ اما طبق آمارهای مدیرعامل بانک مسکن، از مجموع آورده نقدی متقاضیان نهضت ملی مسکن، حدود 52.5درصد به حساب سازنده واریز شده و مابقی همچنان در حساب است. طبق این آمارها می توان استدلال کرد که به طور میانگین عملیات اجرایی 52.5درصد از پروژه هایی که متقاضیان آنها افتتاح حساب نموده اند شروع شده و مابقی معطل کلنگ زنی و شروع عملیات اجرایی است.

البته در این میان واحدهای خودمالکی نهضت ملی مسکن نیز در حال اجراست که فقط در بحث پرداخت تسهیلات مشابه سایر واحدهای نهضت ملی بوده و آورده نقدی برای آنها واریز نمی گردد. بر این اساس، اگرچه تعداد کل واحدهای شروع شده در نهضت ملی مسکن می تواند بیش از مقدار افتتاح حساب در بانک مسکن باشد اما تعداد واحدهایی که متقاضی نقش مستقیمی در اجرای پروژه ندارد، نمی تواند از تعداد حساب های افتتاح شده بیشتر باشد.

دخل وخرج نهضت خانه سازی

مدیرعامل بانک مسکن درباره روند افتتاح حساب و واریز وجه متقاضیان نهضت ملی مسکن می گوید: تا به امروز 642هزار و 699نفر متقاضی پذیرفته شده در نهضت ملی نزد بانک مسکن افتتاح حساب نموده اند و در مجموع 22هزار میلیارد تومان به عنوان آورده نقدی متقاضی به حساب های نزد این بانک واریز شده است.

محمود شایان با اشاره به پرداخت تدریجی منابع اقتصادی نهضت ملی به سازندگان می افزاید: مبلغ کل واریزی به حساب سازندگان از محل آورده متقاضیان 11هزار و 545 میلیارد تومان بوده و حدود 10.5 هزار میلیارد تومان دیگر در حساب به جای مانده است.

او بعلاوه از پرداخت 17هزار و 550 میلیارد تومان از محل تسهیلات به سازندگان نهضت ملی مسکن خبر داده است.

بعلاوه طبق اظهارات شایان، 339هزار و 891 واحد برای دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده که تا به امروز با 143هزار و 908واحد به مبلغ 48هزار و 832 میلیارد تومان قرارداد منعقد نموده و این تسهیلات به مرور زمان و طبق پیشرفت فیزیکی پروژه ها به سازندگان پرداخت خواهد شد.

به گزارش خبرنگاران، براساس دستورالعمل پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن، این منابع به صورت مرحله ای و متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه پرداخت می گردد و 10درصد آن در مرحله پی کنی و فونداسیون، 40درصد در مرحله اسکلت بندی و سقف، 25درصد در مرحله سفت کاری و 25درصد نیز در مرحله نازک کاری پرداخت خواهد شد. البته طبق این دستورالعمل، بانک عامل می تواند حداکثر تا 20درصد از کل مانده تسهیلات مشارکت مدنی را با تأیید وزارت راه و شهرسازی و اخذ ضمانت نامه بانکی پرداخت کند که این مبلغ از پرداخت های هر یک از مراحل آینده به تناسب سهم الشرکه مستهلک خواهد شد.

  • تغییر شرایط ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن | کارمندان خانه دار هم می توانند ثبت نام نمایند
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 شهریور 1401 بروزرسانی: 24 شهریور 1401 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2192

به "نهضت خانه سازی، معطل کلنگ زنی ، دستورالعمل نحوه پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهضت خانه سازی، معطل کلنگ زنی ، دستورالعمل نحوه پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید