همه چیز درباره شیر مادر از محتویات و ترکیبات تا مدت زمان تغذیه با شیر مادر

به گزارش آخرین خبر، هیچ ماده ای همانند شیر مادر نمی تواند در ابتدای تولد، حجم زیادی از مواد مغذی را در اختیار کودک قرار دهد. موادی که نبود هرکدام می تواند کودک را با مسائل بسیاری در آینده روبرو سازد. با این وجود اندازه تمایل به شیردهی در بانوان به زیر 30 درصد رسیده است. اما بهتر است بدانید که شیر دهی مادر علاوه بر مزایایی که برای نوزاد فراهم می نماید، برای خود مادر هم فوایدی دارد. در این مقاله قصد داریم به بعضی فواید شیر مادر اشاره کنیم.

همه چیز درباره شیر مادر از محتویات و ترکیبات تا مدت زمان تغذیه با شیر مادر

1. گنجینه ای از مواد مغذی و عالی

بیشتر متخصصان شیردهی مادر را به مدت 6 ماه توصیه می نمایند. پس از آن شیردهی تا یک سال دیگر در کنار اضافه شدن سایر غذا های کودک به رژیم غذایی احتیاج است.

همه آنچه کودک در 6 ماه اول زندگی برای تغذیه احتیاج دارد در شیر مادر نهفته است. جالب است بدانید که محتویات شیر مادر با توجه به احتیاج کودک در ماه اول زندگی می تواند تغییر کند.

در اولین روز های پس از تولد، سینه های مادر مایع غلیظ و مایل به زردی به نام آغوز فراوری می نمایند که سرشار از پروتئین، قند کم و دارای ترکیبات مفید است. آغوز به تکمیل و پیشرفت دستگاه گوارشی کودک که هنوز نابالغ است یاری بسیاری می نماید. پس از چند روز با بزرگتر شدن معده کودک، دستگاه گوارش آماده دریافت شیر بیشتری خواهد شد و سینه های مادر هم فراوری شیر بیشتری را انجام خواهند داد.

تنها ماده ای که کودک به آن احتیاج دارد و شیر مادر فاقد آن است ویتامین دی می باشد که متخصصان قطره های ویتامین دی را در سن 2-4 هفتگی تجویز می نمایند.

2. شیر مادر، حاوی آنتی بادی های تقویت نماینده سیستم ایمنی کودک

آنتی بادی ها مولکول هایی هستند که از سلول های دفاعی بدن فراوری می شوند و وظایف گسترده ای در بدن ایفا می نمایند. شیر مادر بویژه آغوز، حاوی آنتی بادی هایی است که به بدن کودک یاری می نماید تا بتواند در آینده دفاع فعالی بر علیه ویروس ها و باکتری ها ایجاد کند.

یکی از این آنتی بادی ها که نقش بسیار مهمی در شناسایی و خنثی سازی پاتوژن های دستگاه گوارش دارد، ایمونوگلوبولین A. (IgA) نام دارد. این آنتی بادی به مقدار زیادی در شیر مادر وجود دارد. این آنتی بادی ها پس از روبرو با ویروس ها و باکتری های مختلف در طول زندگی مادر ساخته می شوند و هنگام فراوری شیر به داخل آن ترشح می شوند؛ نوزاد شیر مادر را می خورد و هدیه گرانبهایی را از طرف مادر برای حفاظت از خود دریافت می نماید.

شیر خشک هیچگاه نمی تواند آنتی بادی ها را برای کودک فراهم سازد. مطالعات نشان می دهند که بچه هایی که از شیر خشک دریافت می نمایند، نسبت به بچه هایی که از شیر مادر تغذیه می نمایند، حساسیت بیشتری نسبت به ابتلا به بعضی بیماری ها، عفونت ها و بیماری های تنفسی دارند.

3. شیر مادر و کاهش ابتلا به بیماری ها

تغذیه از شیر مادر می تواند مقدار ابتلا به بعضی بیماری ها را به طرز قابل توجهی کاهش دهد. از این میان می-توان به موارد زیر اشاره نمود:

عفونت گوش میانی: شیر دهی با شیر مادر مقدار این عفونت را تا 50 درصد کاهش می دهد.

عفونت های دستگاه تنفسی: تغذیه با شیر مادر مقدار بستری شدن به علت عفونت های تنفسی را تا 72 درصد کاهش می دهد.

سرماخوردگی و عفونت: بچه هایی که به مدت 6 ماه از شیر مادر تغذیه شوند، احتمال ابتلا به سرماخوردگی های وخیم و عفونت های گلو را تا 63 درصد کمتر دچار می شوند.

آسم و بیماری های آلرژیک: 3-4 ماه تغذیه با شیر مادر، مقدار ابتلا به بیماری های آلرژیک همانند آسم و اگزما را تا 42 درصد کاهش می دهد.

کاهش ابتلا به دیابت، بیماری های التهابی روده، بیماری سلیاک و عفونت های دستگاه گوارش هم در مقالات متعددی گزارش شده است.

بعضی مطالعات دیگر نشان داده اند، بچه هایی که از شیر مادر تغذیه می نمایند، در صورت ابتلا به بیماری های گفته شده هم، شکل شدیدتری از بیماری را دچار نخواهند شد.

4. ایجاد تناسب وزن نوزادان

تغذیه با شیر مادر باعث ایجاد وزن متناسب و سالم در نوزادان و جلوگیری از ایجاد چاقی در بچه ها می گردد. مطالعات نشان می دهند که ابتلا به چاقی در بچه هایی که با شیر مادر تغذیه می شوند، 15-30 درصد کمتر از بچه هایی رخ می دهد که شیرخشک دریافت می نمایند. این اتفاق بعلت افزایش در مقدار باکتری های مفید در روده نوزادان رخ می دهد. بچه هایی که شیر مادر می خورند، مقدار بیشتری از باکتری های تنظیم نماینده مقدار چربی در روده خود خواهند داشت.

از طرف دیگر پژوهش ها نشان داده اند، بچه هایی که شیر مادر دریافت می نمایند، هورمونی بنام لپتین (Leptin) را بیشتر دارند. این هورمون نقش اصلی تنظیم اشتها و ذخیره چربی ایفا می نماید.

5. شیر مادر، افزایش دهنده بهره هوشی بچه ها

بعضی پژوهش ها بیانگر تغییر در الگو های رشد مغز بچه هایی است که با شیر مادر تغذیه می شوند. این تفاوت ممکن است به علت صمیمیت جسمی، لمس و تماس چشمی مرتبط با شیردهی باشد.

مطالعات نشان می دهد که نوزادانی که شیر مادر دریافت می نمایند دارای نمرات هوشی بالاتری هستند و با افزایش سن، احتمال بروز مسائل در رفتار و یادگیری کمتری دارند.

این تحقیقات به وضوح نشان می دهد که شیردهی تأثیرات مثبتی بر رشد طولانی مدت مغز آن ها دارد.

تا اینجای کار به فواید شیر مادر که کودک از آن ها بهره مند می گردد اشاره نمودیم؛ اما شیردهی با شیر مادر فوایدی هم برای مادر در پی دارد که در ادامه آن ها را آنالیز خواهیم کرد:

1. شیردهی به وسیله مادر به کاهش وزن پس از بارداری یاری می نماید

اگرچه شیردهی حدود 500 کالری در روز تقاضای انرژی مادر را افزایش می دهد، اما تعادل هورمونی بدن در این حالت بسیار متفاوت از حالت طبیعی است. به علت این تغییرات هورمونی، زنان شیرده اشتهای بیشتری دارند و ممکن است بیشتر مستعد ذخیره چربی برای فراوری شیر باشند.

در 3 ماه اول پس از زایمان، مادران شیرده ممکن است نسبت به زنانی که شیر نمی دهند کاهش وزن بیشتری داشته باشند، اما پس از مدتی دوباره وزن از دست رفته را بدست خواهند آورد. با این حال، پس از 3 ماه شیردهی، آن ها به احتمال زیاد افزایش چربی سوزی را تجربه خواهند کرد. با گذشت حدود 3-6 ماه پس از زایمان، مادرانی که شیر می دهند نسبت به مادرانی که شیر نمی دهند وزن بیشتری از دست می دهند.

نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که رژیم غذایی و ورزش هنوز هم مهمترین عواملی هستند که معین می نمایند وزن شما در چه حدی قرار گیرد.

2. شیردهی به انقباضات رحمی یاری می نماید

در دوران بارداری عضلات رحم بطور فزاینده ای رشد می نمایند. این بافت که میزان ای در حدود یک گلابی دارد، در هنگام بارداری تقریبا تمام محوطه شکمی مادر را پر می نماید.

بعد از زایمان، رحم شما فرآیندی را طی می نماید که به بازگشت آن به میزان قبلی خود یاری می نماید. اکسی توسین، هورمونی که در طول بارداری افزایش می یابد هم در این فرآیند نقش مهمی دارد.

در طول شیردهی اکسی توسین هم افزایش می یابد. انقباضات رحمی را افزایش و خونریزی را کاهش می دهد و به بازگشت سریع تر رحم به میزان قبلی خود یاری می نماید.

3. مادران شیرده، کمتر دچار افسرگی پس از زایمان می شوند

افسرگی پس از زایمان 15 درصد از بانوان را دچار خود می نماید و به نظر می رسد مادران شیرده، نسبت به مادرانی که شیردهی ندارند، کمتر به این بیماری مبتلا می شوند.

اگرچه شواهد در این زمینه آنچنان مستحکم نیست، اما تعیین است که شیردهی باعث ترغیب به مراقبت بیشتر و افزایش پیوند مادرانه با کودک می گردد. یکی از بارزترین این تغییرات، افزایش مقدار اکسی توسین فراوری شده هنگام تولد و شیردهی است. به نظر می رسد که اکسی توسین اثرات طولانی مدت ضد اضطرابی دارد. بعلاوه با تحت تأثیر قرار دادن منطقه ها خاصی از مغز موجب تقویت آرامش می شوند.

افسردگی، قبل و بعد از زایمان

4. شیردهی، نرخ ابتلا به بعضی بیماری ها را در مادر کاهش می دهد

به نظر می رسد تغذیه با شیر مادر، مادر را از حمایت طولانی مدت در برابر سرطان و چندین بیماری دیگر برخوردار می نماید. شیر دادن حداقل برای یک سال، باعث کاهش مقدار استروژن بدن شما می گردد؛ این ماده ترکیب بافت پستان را تغییر می دهد و در آینده خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را کاهش می دهد.

در حقیقت، مادرانی که بیش از 12 ماه در طول زندگی خود شیر دهی را تجربه می نمایند، 28 ٪ خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان را کمتر دارند. هر سال شیردهی با کاهش 4/4 درصد خطر ابتلا به سرطان پستان همراه است.

مطالعات اخیر بعلاوه نشان می دهد که شیردهی ممکن است مادر را در برابر ابتلا سندرم متابولیک محافظت کند؛ سندروم متابولیک گروهی از شرایطی است که خطر بیماری های قلبی و سایر مسائل سلامتی را افزایش می دهد.

زنانی که به مدت 1-2 سال شیردهی را تجربه می نمایند به مقدار 10-50 درصد، ریسک ابتلا به بیمار هایی همانند آرتریت، فشار خون، چربی خون بالا و دیابت را دارا هستند.

تالیف و ترجمه: سید پوریا غیاثی

منبع: healthline.com

منبع: فرارو
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1853

به "همه چیز درباره شیر مادر از محتویات و ترکیبات تا مدت زمان تغذیه با شیر مادر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره شیر مادر از محتویات و ترکیبات تا مدت زمان تغذیه با شیر مادر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید