ابراهیمی: کامیون های ایرانی یک هفته در مرز بازرگان معطل مانده اند ، گمرک جوابگوی خسارت دیدگان می گردد؟

به گزارش آخرین خبر، رئیس خانه تجارت ایران و ترکیه گفت: باید هر چه زودتر از سوی مسئولین گمرک جمهوری اسلامی ایران به ویژه گمرک بازرگان ترتیبی اتخاذ گردد که مشکل توقف تریلر های حمل بار، نه تنها به فراوری و صادرات و اشتغال کشور خسارت وارد نکند بلکه ...

ابراهیمی: کامیون های ایرانی یک هفته در مرز بازرگان معطل مانده اند ، گمرک جوابگوی خسارت دیدگان می گردد؟

سید جلال ابراهیمی؛ رئیس خانه تجارت و اقتصاد ایران و ترکیه در مصاحبه با خبرنگار مالی خبرنگاران با اعلام نگرانی جدی از خسارت های تجاری و مالی از توقف بیش از 7 روز کامیون حمل بار های ایرانی در مرز بازرگان اطلاع داد.

ابراهیمی اضافه نمود: 17 کیلومتر طول خط ایستایی تریلر ها و کامیون های خروجی از مرز بازرگان به سمت ترکیه است. رانندگان خارجی و داخلی حمل بار از مقاصد کشور های همجوار و حاملان بار از ایران به مقصد ترکیه و کشور های اروپایی چند روزی است که پشت خط خروجی مرز های ایران مانده اند.

عضو اتاق بازرگانی ایران اضافه نمود: این درحالی است که در ماه مبارک رمضان قرار داریم و حتی جای مناسب برای استراحت و صرف آب و غذا و سرویس های بهداشتی وجود ندارد. یکی از رانندگان مستقر در این منطقه اظهار داشت که شب ها به صورت شیفتی از هر 10 تریلر یک نفر گشت شبانه انجام می دهد تا به محموله ها آسیبی نرسد و این در شرایطی است که خلافکاران نیز می خواهند با پاره کردن چادر تریلر ها محموله های خودشان را از مرز رد نمایند.

ابراهیمی ادامه داد: یک تاجر معتبر هم در مرز بازرگان اظهار داشت که علامتی در جاده گذاشته و بعد از گذشت یک روز متوجه شده است که تریلر ها از جای خود تکان نخورده اند. با اینکه مذاکراتی برای تسهیل عبور و مرور صورت گرفته بود، اما متاسفانه هر از چندگاهی مشکل تراکم تریلر ها پشت دروازه ها ایجاد می گردد و گفته شده که یکی از عوامل شاید تغییرات مربوط به ماه مبارک رمضان باشد، اما از سوی ترکیه فشردگی ترافیکی به سوی ایران و کشور های آسیایی دیده نمیگردد.

وی اضافه نمود: گفته می گردد محموله ها بیشتر مربوط به هندوانه بوده که زمان صادرات این محصول تا سرانجام اردیبهشت ماه است. سال گذشته نیز چنین مسئله ای بوجود آمد و چند صد تن بار روی کامیون ها خراب شد و البته این مساله به کشاورزان، صادرنمایندگان و صاحبان تریلر ها آسیب رساند.

رئیس خانه تجارت و اقتصاد ایران و ترکیه توضیح داد: یادمان باشد که قیمت حمل هندوانه و یا صیفی جات نسبت به خود محموله بسیار بالاست و این در شرایطی است که شرایط منطقه بیرون از محدوده ورودی برای ایستادن و زیستن برای یک روز هم قابل تحمل نیست.

وی خاطر نشان کرد: در نظر داشته باشید رانندگان خارجی هم که از این راستا عبور می نمایند می توانند راستا خود را تغییر داده و به وسیله آذربایجان و گرجستان به کشور های هدف برسند مگر اینکه محموله ها برای داخل ایران یا افغانستان باشد.

ابراهیمی ادامه داد: یک مقام مرزی روز چهارشنبه اظهار داشت که گمرک ایران برای حل کردن مساله چند صد کامیون را وارد محوطه پارکینگ کرد، اما بیش از 150 تریلر همچنان بیرون از پارکینگ منتظر خروج از گمرک است و این به نوعی پاک کردن صورت مساله است درحالی که توقف همچنان در پارکینگو بیرون از پارکینگ ادامه دارد.

دبیرکل سابق اتاق بازرگانی ایران و ترکیه اضافه نمود: یک مقام مسئول دیگر هم روز پنج شنبه اظهار داشت که تمام ماشین ها به پارکینگ تازه تاسیس گمرک منتقل شده است، اما باید درنظر داشت که باز هم مشکل معطلی و توقف تریلر ها حل نشده است و بیش از یک هفته از این شرایط می گذرد. علاوه بر این بار کامیون های معطل مانده علاوه بر هندوانه و خربزه، خرما است که فقط در ماه مبارک رمضان در ترکیه مصرف می گردد و اگر این شرایط ادامه پیدا کند ممکن است محموله های خرما از حیث انتفاع بیفتد و خریداران خرما های صادراتی را نپذیرند.

ابراهیمی تاکید نمود: با توجه به شرایطی که تشریح شد ضروری است هر چه زودتر از سوی مسئولین گمرک جمهوری اسلامی ایران به ویژه گمرک بازرگان باید ترتیبی اتخاذ گردد که نه تنها به فراوری و صادرات و اشتغال کشور خسارت وارد نگردد بلکه این معضلات دستمایه تخریب و تمسخر سایت ها و رسانه های بیگانه و معاند نگردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 خرداد 1400 بروزرسانی: 19 خرداد 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1702

به "ابراهیمی: کامیون های ایرانی یک هفته در مرز بازرگان معطل مانده اند ، گمرک جوابگوی خسارت دیدگان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابراهیمی: کامیون های ایرانی یک هفته در مرز بازرگان معطل مانده اند ، گمرک جوابگوی خسارت دیدگان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید