باید تا الان از شوک کرونا بیرون می آمدیم!

به گزارش آخرین خبر، شرایط فراوری و فروش صنایع دستی پیش از روزهای کرونایی هم چندان قابل قبول نبود؛ اما کرونا مثل هر صنعت دیگری، هنرمندان صنایع دستی را بی نصیب نگذاشت و با کاهش شدید فروش های سرانجام سال 98 و تعطیلی کلیه نمایشگاه های نوروزی، بازار این حوزه بیش از پیش کساد شد و بسیاری از فعالان این حوزه را درگیر مسائل معیشتی کرد.

باید تا الان از شوک کرونا بیرون می آمدیم!

به همین دلیل، حجت اله مرادخانی ـ پژوهشگر صنایع خلاق و مدرس دانشگاه ـ در گفت وگو با خبرنگاراندرباره شرایط بازار فروش صنایع دستی در روزهای کرونایی و مسائل معیشیتی که برای هنرمندان و صنعتگران این رشته به همراه داشته است، اظهار کرد: با در نظر دریافت این نکته که فروش صنایع دستی، خرده فروشی محسوب می گردد و بدنه اصلی این خرده فروشی ها غالبا نمایشگاه های موقت یا دائمی بوده است، با افزایش شیوع ویروس کرونا در کشور تمام این فرصت ها به یک باره از بین رفت و بازار این حوزه دچار رخوت و عملا سکون مطلق شد.

او ادامه داد: بازار صنایع دستی با همه گیری ویروس کرونا و از اواخر سال 98 دچار مشکل شد و بازار فروش را از کلان شهرها تا روستاها کاملاً فلج کرد. طبیعتا در ماه های اول همه در شوک بودند و نمی دانستند باید در مقابل این پدیده نوظهور چه کاری انجام دهند؛ اما الان در ماه پنجم تابستان است و حدود هشت ماه است که دنیا با کرونا دست و پنجه نرم کند؛ بنابراین باید تا الان حداقل به یک برنامه ریزی معین و راه کارهایی برای حل مشکل بازار و معیشت هنرمندان عرصه صنایع دستی رسیده بودیم.

مرادخانی اعلام نمود: عمدتا تمام راهکارها صرفا به برگزاری جلسات محدود شده است؛ این در حالی است که معاونت صنایع دستی می توانست با بهره گیری از تجربیات دنیای راه کارهای بسیار مناسبی را در راستای بهبود شرایط فروش صنایع دستی کشور ارائه و پیاده سازی کند. به هر حال بسیاری از غول های خرده فروشی در دنیا، متناسب با شرایطی که به واسطه ویروس کرونا در دنیا ایجاد شده است، تغییر موضع داده اند و با روش های جدیدی با مخاطب ارتباط برقرار می نمایند و محصولاتشان را به فروش می رسانند.

این پژوهشگر حوزه صنایع دستی اضافه نمود: مدیریت حوزه صنایع دستی نیز می توانست از تجربیات دنیای بهره ببرد و با همکاری شرکت های دانش بنیان در حوزه های طراحی سایت و تعریف اپلیکیشن، سامانه هایی را راه اندازی کند تا حداقل شرایط فروش به یک تعادل نسبی برسد؛ اما متاسفانه هیچ کدام از این اتفاقات در این مدت نیفتاده و تمام برنامه ریزی ها صرفا محدود شده است به برگزاری جلسات.

مرادخانی همچنین با اشاره به وام هایی که برای جبران آسیب های وارد شده به هنرمندان و کارگاه های صنایع دستی در روزهای کرونایی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: با توجه به افت ارزش پول ملی، افزایش فشارها و هزینه ها و بی رونقی بازار فروش صنایع دستی، داشتن یا نداشتن یک وام چند میلیونی چندان تفاوتی ایجاد نمی کند. در واقع به این مقوله می توان به عنوان یک مُسکن نگاه کرد و نه یک راه چاره کاربردی.

او ادامه داد: این درحالی است که حتی این وام نیز به راحتی در اختیار هنرمندان و صنعتگران قرار نگرفته و پوست فعالان این حوزه برای دریافت آن کنده شده است. در واقع دریافت وام آنقدر جهت پر پیچ و خمی بوده و کار فرسایشی داشته که عده ای به طور کلی منصرف شدند.

این پژوهشگر حوزه صنایع خلاق با تاکید بر اینکه مشکل الان صنایع دستی با وام حل نمی گردد، اجرایی شدن قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی، استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان، تمرکز روی رسانه های اجتماعی برای فراهم کردن بستر مناسب فروش و استفاده از تجربه های دنیای را از جمله راه کارهای حل مسائل فعلی این حوزه برشمرد و یادآور شد: ما درباره پیشنهادهای غیرممکن و آرمانی صحبت نمی کنیم و تمام راه کارهای مطرح شده بسیار ساده و عملی هستند و امکان وقوع آنها فراهم است.

مرادخانی در ادامه با تاکید بر اینکه اجرایی شدن قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی تاثیرات بسیاری مثبتی به دنبال دارد، در این زمینه شرح داد: از اواخر زمستان سال 1396 و بعد از کش و قوس های فراوان، این قانون به تصویب مجلس شورای اسلامی و سپس تایید شورای نگهبان رسید. 28 بهمن ماه رئیس مجلس این قانون را به رئیس جمهوری ابلاغ کرد و 2 اسفند 96 رئیس جمهوری این قانون را در نامه ای رسمی به وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابلاغ کرد. در ماده 15 قانون گفته شده است که آیین نامه اجرایی این قانون ظرف مدت 6 ماه پس از ابلاغ باید توسط سازمان میراث فرهنگی تهیه و به دست هیات وزیران برسد؛ اما متاسفانه این اتفاق تا به امروز نیفتاده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1207

به "باید تا الان از شوک کرونا بیرون می آمدیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید تا الان از شوک کرونا بیرون می آمدیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید