تور عمان ارزان قیمت: با فواید لیمو عمانی برای سلامتی آشنا شوید

به گزارش آخرین خبر، لیمو عمانی، گونه د یگری از لیمو ترش است، به انگلیسی Lime و د رخت آن را Lime tree گویند . د رختی است از خانواد ه نارنج. لیمو عمانی مانند دیگر اعضای خانواده مرکبات به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نماید، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش داده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است. در ادامه با تمامی فواید لیمو عمانی برای سلامتی بدن آشنا می شوید.

تور عمان ارزان قیمت: با فواید لیمو عمانی برای سلامتی آشنا شوید

با تور عمان ارزان قیمت از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط عمان آشنا شوید.

لیمو عمانی چیست؟

لیمو عمانی (لیمو امانی) که به نام های لیمو سیاه یا لومی عمانی (در زبان بومی مردم عمان) هم شناخته می گردد، در واقع نوعی لیمو ترش خشک شده است که به اسم ادویه و چاشنی در آشپزی عمانی، ایرانی و کشور های خلیج فارس استفاده می گردد.1

ترکیبات شیمیاییاز نظر ترکیبات شیمیایی د ر آب لیمو عمانی، سیتریک اسید وجود د ارد . اسانس روغنی آن شامل سیترال، لیمونن، لینالول، لینالیل استات، ترپینه ئول و سیمن است. د ر هر یک صد گرم لیمو عمانی خام بد ون پوست، مواد زیر وجود د ارد :2

فواید دارویی و درمانی لیمو عمانی برای بدن

1. سلامت قلبلیمو عمانی به علت مقادیر بالای پتاسیم موجود در آن به کاهش فشار خون بالا یاری نموده و با تقویت عضلات قلب خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

2. معده و دستگاه گوارشگفته می گردد که لیمو سیاه باعث افزایش اشتها می گردد، ناراحتی معده را درمان می نماید و با بهبود حرکات روده برای پیشگیری و درمان یبوست و اسهال مفید می باشد.

3. سم زدایی روده هالیمو عمانی به علت مقادیر بالای ویتامین C که دارد و بعلاوه به علت خواص ضد میکروبی طبیعی به سم زدایی و پاک سازی روده ها یاری می نماید.

4. سرطانگفته می گردد که بعضی ترکیبات لیمو امانی تقسیم سلولی در بسیاری از سلول های سلولی سرطانی را کاهش داده و خطر ابتلا به سرطان را از بین می برد.

5. تقویت سیستم ایمنی بدنلیمو عمانی به علت مقادیر بالای ویتامین C که دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری نموده و خطر ابتلا به عفونت های ویروسی را کاهش می دهد.

6. منبع عالی ویتامین Dگفته می گردد که مقادیر بالای ویتامین D موجود در لیمو سیاه با تقویت استخوان ها خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را کاهش می دهد و به تقویت عضلات و دندان ها یاری می نماید.

7. زنان در دوران پس از زایمانلیمو سیاه یکی از برترین منابع ویتامین ها و مواد مغذی مورد احتیاج برای جبران عناصر از دست رفته در دوران بارداری است؛ ویتامین C موجود در لیمو عمانی به تقویت سیستم ایمنی بدن زنان پس از زایمان یاری نموده و خستگی و کمبود انرژی در آن ها را کاهش می دهد.1

خواص لیمو عمانی به اسم چایچای با لیموعمانی محشر است. لیموعمانی در مقایسه با لیمو ترش خواص یکسانی دارد و پس از خشک شدن 70 تا 80 درصد خواص آن باقی می ماند بجز ویتامین C که میزان آن در لیموی تازه بیشتر است. لیموعمانی از نظر کلسیم و پتاسیم غنی است و به علت خاصیت آنتی اکسیدانی ضدسرطان شناخته شده است.

دم نموده لیموعمانی همراه چای و گل گاوزبان در کاهش فشار، چربی و کلسترول خون موثر است و می تواند از تصلب شرایین جلوگیری نموده و گرفتگی عروق را بهبود بخشد. افراد سالم می توانند آن را با عسل یا نبات مصرف نمایند و توصیه می گردد بیماران قلبی از لیموعمانی یا پودر آن در انواع سالادها استفاده نمایند.

این لیموهای تلخ با توجه به این که لیموعمانی حاوی ترکیبات تلخ است و غلظت این تلخی در خشک شدن و تخمیر بیشتر می گردد بهتر است در زمان مصرف تخم های آن جدا و دور ریخته گردد؛ اما از آن جایی که بعضی لیموها با وجود جدا کردن تخم، باز هم تلخ مزه هستند، بهتر است لیمو را برای مدت کوتاهی در آب خیسانده و آب آن را دور بریزید البته با این کار بخشی از ویتامین های محلول در آب لیمو خارج می گردد، اما در عوض خورش یا خوراک تان تلخ نمی گردد ضمناً از خوردن لیموعمانی درسته موجود در انواع خورشت ها بپرهیزید چون محل تجمع روغن غذاست.3

طبع لیمو عمانی چیست؟طبیعت و مزاج لیمو عمانی سرد و خشک می باشد. لیمو عمانی سرشار از ریبوفلاوین، فولیک اسید، ویتامین C، ویتامین D، کلسیم، آهن، مهمیم، فسفر و پتاسیم است.

لیمو عمانی بومی کشور عمان است و به اسم یک چاشنی پایه در تهیه غذاهای عربی، ایرانی و هندی استفاده می گردد.

طرز تهیه لیمو عمانیلیمو عمانی را به دو روش مختلف می توان خشک کرد:

روش اول : اگر لیمو ترش های شیرازی بر روی درخت خشک شوند، لیمو عمانی به دست آمده به رنگ زرد یا قهوه ای روشن دیده می گردد که گوشت درون آن سیاه رنگ و براق است.

این نوع لیمو عمانی طعم شیرین تر و اسیدیته کمتری دارد.

روش دوم : اگر لیمو ترش شیرازی را به مدت مدت پنج دقیقه در آب نمک بجوشانند و سپس به مدت چندین هفته زیر نور خورشید خشک نمایند، لیمو عمانی به دست آمده دارای پوست و گوشت سیاه رنگ می گردد.

این نوع لیمو عمانی مزه ای تلخ تر دارد و اسیدی تر است.2

توصیه هایی برای مصرف لیمو عمانی1- لیمو عمانی هنگام خشک شدن به علت عمل تخمیر، کمی تلخ شده که این تلخی در مزه آن هم احساس می گردد؛ بنابراین بهتر است برای جلوگیری از تلخ شدن غذا پیش از افزودن، تخم های آن را درآورید.

2- لیمو عمانی درسته در خورش ها و خوراک ها محل تجمع روغن غذا خواهد بود؛ بنابراین خوردن آن توصیه نمی گردد.

3- برترین نوع لیمو عمانی در منطقه ها مختلف جنوب و جنوب شرقی ایران نظیر بندرعباس، میناب، جهرم و شیراز و صادراتی آن در اردن پرورش می یابد.

4- لیمو عمانی به علت دارا بودن مواد فراری که عامل ایجاد عطر و بوی آن است، حتما باید در محل خشک، خنک و در ظروف سربسته و به دور از نور نگهداری گردد.

5- بهتر است هنگام تهیه انواع خورش ها و خوراک ها به میزان لازم از لیمو عمانی بهره ببرید تا استفاده از نمک در غذا به حداقل برسد.

6- در بعضی منطقه ها گرمسیر به علت این که نگهداری لیموترش مشکل و حمل و نقل آن ارزان نیست، آن را با تغییرات ویژه ای تبدیل به لیمو عمانی می نمایند تا قابلیت نگهداری اش برای چندین سال افزایش یابد.

7- معمولا رنگ لیمو عمانی آفتاب خشک، زرد قهوه ای و داخل آن سیاه رنگ است.3

پی نوشت:

1.www.coca.ir

2.www.beytoote.com

3.www.niksalehi.com

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1896

به "تور عمان ارزان قیمت: با فواید لیمو عمانی برای سلامتی آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور عمان ارزان قیمت: با فواید لیمو عمانی برای سلامتی آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید