تیران شهر کوچه باغ های 40 کیلومتری و درهای سنگی دوهزارساله

به گزارش آخرین خبر، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بافت تاریخی باغات شهر تیران با کوچه باغ هایی به طول 40 کیلومتر، دیوارهای کاهگلی و درهای سنگی منحصر به فرد با قدمتی دوهزار ساله یاد کرد و نوشت: 800 در سنگی و درگاه تیران در سال 1397 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

تیران شهر کوچه باغ های 40 کیلومتری و درهای سنگی دوهزارساله

جهت دریافت خدمات طراحی داخل باغ ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

ایرنا: علی اصغر مونسان با انتشار تصاویری از باغ های شهر تیران در اصفهان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام، نوشت: بافت تاریخی باغ های شهر تیران با کوچه باغ هایی به طول 40 کیلومتر با دیوارهای گلی و کاهگلی و درهای سنگی و درگاه های زیبا و منحصر به فرد دارای قدمتی در حدود 2000 سال است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه درهای سنگی و درگاه های تیران در سال 1397 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود 800 در سنگی کوچک و عظیم در شهر تیران باقی مانده است که به ثبت ملی رسیده اند که البته در گذشته تعداد این، درهای سنگی حدود 1500 عدد بوده است و تعدادی از آنها در طول سال های اخیر تبدیل به پل شده اند، یا شکسته و یا از بین رفته اند.

تیران از در جنوب غربی استان اصفهان ار آثار تاریخی، طبیعی و هویتی این منطقه است؛ کوچه باغ ها و درهای سنگی باغ های تیران این شهر را به شهر درهای سنگی معروف نموده است، این درها در بین آثار تاریخی کشور کم نظیر هستند و قدمت آنها به قبل از ورود آریایی ها به ایران می رسد.

کوچه باغ های تیران با پیچ های پی در پی و باریک و دیوارهای گلی، صحنه زیبایی را خلق نموده اند. چشمه سارها و تفرجگاه های طبیعی بکر همانند چشمه مرغاب در روستای قلعه ناظر که از کوه دالان کوه سرچشمه می گیرد و پوشش گیاهی گون، کنگر، لاله های واژگون، حیات وحش دالان کوه که در جنوب غربی شهرستان واقع شده نیز پوشش گیاهی و چشمه ها، دشت ها و کوه ها و دشت لاله واژگون ، موقعیتی برای تفریح و استراحت فراهم نموده است.

قلعه تاریخی، حمام، مسجد و خانه های قدیمی روستای جاجا و شهر زیر زمینی، قبرستان ارامنه روستای کرد علیا یکی دیگر از ظرفیت های گردشگری در منطقه تیران است.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه ستاد ملی مقابله به کرونا به در خانه ماندن و تاکید بر تعویق سفر به دوران پس از مهار بیماری کووید 19، اکنون بهترین فرصت برای مطالعه و شناخت بیشتر جاذبه های فرهنگی، گردشگری و طبیعی ایران ایجاد شده است. می توان با آنالیز دقیق، مقصدهای جذاب و جدید گردشگری را برای مسافرت های فردی و گروهی در دوران پسا کرونا برنامه ریزی کرد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 20 آذر 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1367

به "تیران شهر کوچه باغ های 40 کیلومتری و درهای سنگی دوهزارساله" امتیاز دهید

2 کاربر به "تیران شهر کوچه باغ های 40 کیلومتری و درهای سنگی دوهزارساله" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیران شهر کوچه باغ های 40 کیلومتری و درهای سنگی دوهزارساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید