جانشین دبیر جشنواره فیلم فجر کیست؟

به گزارش آخرین خبر، خبرگزاری خبرنگاران-در غیاب مسعود نقاش زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر که به دلیل ابتلا به کرونا امکان حضور در خانه جشنواره را از دست داده است، محمد حمیدی مقدم بر کیفیت اجرای این رویداد نظارت مستقیم دارد.

جانشین دبیر جشنواره فیلم فجر کیست؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران،چهلمین جشنواره فیلم فجر با ابتلای آقای نقاش زاده دبیر جشنواره به کرونا خبرساز شد.

چهره روز؛ رامین سهراب

پیش زمینه چندانی از ایران ندارد، فارسی را هم خیلی خوب بلد نیست، تمام شناختش از این کشور به برج میلاد، برج آزادی، پل طبیعت، موسیقی و خانه های سنتی و… باز می شود. همین هم در فیلمش هویداست که باعث شده حجم زیاد تصاویر هلی شاتی اش توی ذوق بزند.

رامین سهراب که به گفته خودش از پنج سالگی کشور را ترک کرده اما عاشق ایران است و همانطور که باز هم خودش می گوید می خواسته با همین تصاویر نیم بند چهره ای تازه از ایران به غرب مخابره کند و بگوید این کشور تفاوت هایی با آنچه که پیش از این سینماگرانی دیگر به تصویر کشیده اند، دارد.

با رونمایی لایه های دروغ در سومین روز از جشنواره و در برج میلاد به مانند سال های قبل در واکنش به فیلم های کم کیفت خبرنگاران راه کف و سوت را برای بیان اعتراض خود به فیلم برگزیدند، تا به اینجای کار هم می توان عنوان پرتنش ترین و پرانتقادترین نشست جشنواره فیلم فجر را به لایه های دروغ اطلاق کرد، همانجا که خبرنگاران فیلم رامین سهراب را یک شوخی بزرگ در سینمای ایران لقب دادند که هیأت انتخاب جشنواره باید بابت حضورش در این رویداد پاسخ بدهند.

رامین سهراب و نادر فلاح در نشست فیلم لایه های دروغ

با آنکه لایه های دروغ به لحاظ اکشنی که دارد و از نظر توانایی رامین سهراب در اجرای کارهای رزمی فیلمی قابل قبول است اما فراتر از این، آنچه که باعث شد او را به عنوان چهره روز بنشانیم سعه صدر و شکیبای اش در پاسخگویی به سوالات است، چیزی متفاوت با آنچه که در طی برگزاری چند نشست قبلی فیلم های این رویداد از سوی کارگردانان دیده می شد؛ سینماگرانی که به راحتی از پاسخ گویی طفره می رفتند و پاسخ سوال را به درک و دریافت اصحاب رسانه از فیلم محول می کردند.

رامین سهراب اما حتی در میان انتقادهایی که گاهی رنگ و بوی ملامت و توهین به خود می گرفت، سکوت می کرد. شاید این حاصل شرایط زیست او در خارج از این کشور باشد، همین هم باعث شده بود تا محسن صرافی تهیه کننده این فیلم بارها توضیح بدهد که سهراب متوجه طعنه های اظهارنظرهای شما نمی شود، جملاتش را تصحیح می کرد و سعی داشت از کارگردانش در طول چهل دقیقه برگزاری این نشست دفاع کند.

با همه این ها اما آنچه برگ برنده رامین سهراب به شمار می رود، رعایت اخلاق است، کارگردانی می گوید این فیلم حتی اگر یک دلار هم نفروشد باز هم حاصل عشق او به سینماست.

حاشیه روز؛ حمیدی مقدم جانشین دبیر غایب!

از همان روز نخست که خبر ابتلای مسعود نقاش زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر به بیماری کرونا منتشر شد، همزمان شایعه ای در محافل رسانه ای به گوش می رسید که به واسطه عدم امکان همراهی حضوری او، قرار است امور اجرایی مربوط به دبیر جشنواره به یک جانشین واگذار شود.

هرچند در واکنش به این شایعه روابط عمومی جشنواره اظهار داشت نقاش زاده به صورت مجازی بر فرآیند اجرایی جشنواره نظارت خواهد داشت و تلویحاً انتخاب قائم مقام و یا جانشین برای دبیر جشنواره را رد کرده بود اما طی سه روز نخست برگزاری جشنواره در برج میلاد تهران شواهد نشان از واگذاری این مسئولیت به محمد حمیدی مقدم دارد.

جانشین دبیر جشنواره فیلم فجر کیست؟

استقبال رسمی حمیدی مقدم از سخنگوی دولت در خانه جشنواره

حمیدی مقدم که تنها مدیر سینمایی بازمانده از دولت قبل در ترکیب مدیران سینمایی محسوب می شود، علاوه بر مدیریت مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی و تجربه دبیری جشنواره سینما حقیقت، طی دوره های گذشته جشنواره فیلم فجر همواره از چهره های نزدیک به دبیرخانه این رویداد بوده و در مقام کارگردان آئین افتتاحیه و اختتامیه تا حدودی در جریان امور اجرایی این رویداد نیز قرار داشته است؛ به همین علت او از مدیرانی محسوب می شود که اشراف نسبی برای قبول مسئولیت اجرایی جشنواره چهلم فیلم فجر در غیاب دبیر را داشته است.

طی سه روز برگزاری جشنواره در برج میلاد به عنوان خانه جشنواره حضور پررنگ محمد حمیدی مقدم در این رویداد مشهود است و او به صورت میدانی بر فرآیند برگزاری بخش های مختلف جشنواره نظارت دارد.

فراتر از این حضور مستمر اما آنچه گمانه جانشینی او به جای مسعود نقاش زاده را طی روزهای اخیر پررنگ تر کرد، میزبانی رسمی او از مهمانان ویژه جشنواره است. میزبانی و ملاقات رسمی روز گذشته او با سخنگوی دولت و سرپرست روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت به همین علت بوده است.

ستاد خبری جشنواره هنوز انتخاب حمیدی مقدم به عنوان قائم مقام و یا جانشین اجرایی مسعود نقاش زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر را به صورت رسمی اعلام نکرده است.

نکته روز؛ شور و حالی که شاید به چشم نیاید

سهم فیلم های کوتاه و مستند از ویترین جشنواره فیلم فجر همواره از موضوعات بحث برانگیز در ادوار مختلف این رویداد بوده است. موضوعی که گاه منجر به اعتراض صنفی هم شده است اما به نظر می رسد با توجه به رویکرد این جشنواره و کارکردی که در رونمایی از تازه ترین تولیدات جریان اصلی سینمای بلند داستانی برای آن تعریف شده است، نمی توان انتظاری فراتر از فرصت اکران برای فیلم های کوتاه و مستند در این جشنواره داشت.

در جشنواره چهلم فیلم فجر هم 10 فیلم کوتاه و 8 فیلم مستند توانسته اند به جدول اکران خانه جشنواره راه پیدا کنند که براساس سانس بندی اجرا شده هر شب یک سانس در سالن دو و سه برج میلاد به آن ها اختصاص داده شده است.

جانشین دبیر جشنواره فیلم فجر کیست؟

شب گذشته فیلم مستند مشق امشب ساخته اشکان نجاتی و مهران نعمت اللهی در این سانس روی پرده رفت. مستندی که مانند دیگر فیلم های مستند راه یافته به جشنواره فیلم فجر پیش تر در جشنواره سینماحقیقت رونمایی شده بود و موضوع محوری آن یعنی تکلیف شبانه دانش آموزان که ایده ای برگرفته از مستند معروف عباس کیارستمی بود، مورد توجه قرار گرفت.

نکته جالب توجه درباره اکران این فیلم حضور عوامل آن در خانه جشنواره بود که در غیاب دوربین رسانه ها خود در محل فتوکال جشنواره ایستادند و از حضور خود در این رویداد قاب هایی را به یادگار ثبت کردند.

اطلاع رسانی و برنامه ریزی برای انعکاس رسانه ای مطلوب تر حضور فعالان سینمای کوتاه و مستند در خانه جشنواره و عدم تداخل آن با پوشش رسانه ای اخبار مرتبط با فیلم های بلند می تواند در کنار اکران تک سانس آثار آن ها در جشنواره فجر فرصتی را برای دیده شدن جدی تر فعالان این حوزه ها فراهم آورد. فرصتی که به نظر می رسد حتی از سوی ستاد خبری جشنواره هم از آن ها دریغ شده است!

پیشنهاد روز؛ ملاقات خصوصی

با آنکه این روزها تمایل صاحبان آثار حاضر در جشنواره به هرچه بیشتر دیده شدن و نوشتن از آنها در رسانه هاست و با آنکه ماراتن فجر آنها را بر آن داشته تا هر کدام روی انتشار اقلام تبلیغاتی آثار خود تمرکز داشته باشند اما ملاقات خصوصی جزو آن دسته از فیلم هایی است که کمترین حجم تبلیغات را داشته، نه برایش پوستری رونمایی می کنند و نه خبر از تیزرهای آن است، فیلم به آرامی راستا خود را می رود و در نمایش های غیررسمی و خصوصی توانسته بازخوردهای مثبتی از سوی منتقدان بگیرد.

کارگردانش امید شمس است، فیلمسازی که پیش از این عرصه فیلم کوتاه را آزموده و البته از رهگذر همان ها بارها مورد توجه قرار گرفته بود، این اما نخستین تجربه او در سینمای حرفه ای است تا یکی از آن هفت فیلم اولی های این رویداد باشد.

جانشین دبیر غایب فجر در خانه کیست؟/کارگردان محترم یک فیلم بد!

امید شمس در ساخت این فیلم بهمن ارک را هم در کنار خود داشته است، نام او یادآور فیلم پوست است که در جریان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به همراه برادر دوقلویش توانست با همین فیلم موفقیت هایی را به کسب کند و استعدادی نوظهور باشد، بهمن ارک حالا علاوه بر اینکه در نگارش فیلمنامه ملاقات خصوصی با امید شمس همراه بوده به عنوان مشاور کارگردان نیز او را یاری کرده است.

وجه اشتراک این فیلم با مرد بازنده در تهیه کننده شان است، امیر بنان حالا عنوان یکی از پرکارترین تهیه کنندگان فجر را هم به یدک می کشد تا هر دو فیلمش با یکدیگر در رقابت باشند.

ملاقات خصوصی روایتگر حق استفاده از ملاقات خصوصی برای زوج هایی است که یکی از آن ها در حبس است.

پری ناز ایزدیار، هوتن شکیبا، ریما رامین فر، رؤیا تیموریان، سیاوش چراغی پور، شیرین آقا کاشی، نادر فلاح، حسین پارسایی، پیام احمدی نیا، جواد قامتی، ایمان شمس، امیر حسین بیات، علیرضا زارع پرست، معصومه احمدزاده، فرهاد شهبازی، حسین شفیعی گروه بازیگران ملاقات خصوصی را تشکیل می دهند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2067

به "جانشین دبیر جشنواره فیلم فجر کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جانشین دبیر جشنواره فیلم فجر کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید