جدی نگرفتن تغییر شکل ساختار پا چه خطراتی دارد؟

به گزارش آخرین خبر، تغییر شکل ساختار پا مانند پای پرانتزی، زانو ضربدری و کف پای صاف که هر کدام از این موارد قابل اصلاح است، اگر اصلاح نگردد می تواند به آرتروز زودرس مفصل منجر گردد.

جدی نگرفتن تغییر شکل ساختار پا چه خطراتی دارد؟

یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: تغییر شکل ساختار پا قابل اصلاح است، اگر اصلاح نگردد می تواند به آرتروز زودرس مفصل منجر گردد.

دکتر علی پناهی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در مصاحبه با برنامه فراسو شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه آرتروز یعنی استئوآرتریت مفاصل و تخریب سطوح مفصلی، درباره عوامل زمینه ساز آرتروز مفاصل گفت: به طور معمول، آرتروز با افزایش سن اتفاق می افتد و در 60 درصد افراد بالای 65 سال، این مساله مشاهده می گردد یعنی مساله سن، ابتدایی ترین عامل آرتروز است.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اظهارکرد: تغییر شکل ساختار پا مانند پای پرانتزی، زانو ضربدری و کف پای صاف که هر کدام از این موارد قابل اصلاح است، اگر اصلاح نگردد می تواند به آرتروز زودرس مفصل منجر گردد.

وی ادامه داد: سایر عوامل که آرتروز را جلو یا عقب می اندازد، عبارتند از: ژنتیک (بعضی خانواده ها تا 80 سالگی هم آرتروز ندارند و بعضی افراد در 35 ـ 30 سالگی آرتروز شدید دارند)، اختلالات هورمونی و ضربه، از عوامل زمینه ساز آرتروز است.

پناهی با بیان اینکه مستعدترین مفصل، مفصل زانو است، چون وزن بدن روی مفصل زانو فشار وارد می نماید، گفت: اگر سیکل های قاعدگی در خانم ها دچار اختلال گردد، احتمال آرتروز بیشتر می گردد. البته از سایر عوامل زمینه ساز آرتروز می توان به سابقه ضربه اشاره نمود. مفصل آسیب دیده در اثر ضربه مستعد آرتروز می گردد چرا که ضربه می تواند به تمام اجزای مفصل آسیب برساند.

وی اضافه کرد: تغییر شکل ساختار پا مانند پای پرانتزی، زانو ضربدری و کف پای صاف که هر کدام از این موارد قابل اصلاح است، اگر اصلاح نگردد می تواند به آرتروز زودرس مفصل منجر گردد.

این متخصص طب فیزیکی در پاسخ به این سوال که یا نوع تغذیه آرتروز را تشدید می نماید؟، اظهارداشت: بله، به عنوان مثال مصرف سدیم و نمک آرتروز را تشدید می نماید؛ که در درمان آرتروز اگر مساله ژنتیک و نژاد را کنار بگذاریم، مابقی حدوده 50 ـ 40 درصد است که می توان اصلاح کرد.

وی با تاکید بر اینکه در تسکین درد آرتروز، استامینوفن موثر است، نه ایبوپروفن، گفت: پماد های موضعی هم موثر است. البته مصرف دارو های خوراکی و غضروف ساز، تاثیرش کمتر از 5 درصد است.

پناهی در پایان گفت: این دارو ها در مفصل جذب نمی شوند و غضروف نمی سازند، برای دیابتی ها خطرناکند و قند خون را در افراد مستعد بالا می برند.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرادید
انتشار: 18 آبان 1401 بروزرسانی: 18 آبان 1401 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2217

به "جدی نگرفتن تغییر شکل ساختار پا چه خطراتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدی نگرفتن تغییر شکل ساختار پا چه خطراتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید