جشنواره آیینی و سنتی؛ فرصتی برای توسعه فرهنگ ایران

به گزارش آخرین خبر، یک کارگردان نمایش آیینی و سنتی معتقد است: جشنواره نمایش های آیینی و سنتی می تواند فرصت خوبی برای حفظ، توسعه و انتقال فرهنگ، آیین و سنت ایران باشد. همچنین می تواند موجب توسعه سرمایه های ارزشمند آثار ایرانی گردد.

جشنواره آیینی و سنتی؛ فرصتی برای توسعه فرهنگ ایران

حسین اسدی کارگردان نمایش آبگوشت زهرماری در گفت وگویی با خبرنگاران، درباره حضورش در نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی گفت: این اولین حضور من در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی است و در جشنواره نمایش آبگوشت زهرماری نوشته آرش آبسالان را که روایت بازی در بازی دارد، در تالار چهارسوی تئاترشهر اجرا می کنم.

او اضافه کرد: این نمایش در یک مکان ثابت اجرا می گردد. در این نمایش با توجه به شرایط و موقعیت هر صحنه از آیین هایی استفاده کردیم و این کار را جذاب تر نموده است. همین امر موجب شد تا کار را به صورت بومی کار کنیم و با تلفیق آیین ها و سنت ها و موسیقی دلنواز جنوبی راهی جشنواره شویم.

به گفته اسدی، در خلاصه داستان آبگوشت زهرماری آمده است: آبگوشت زهرماری روایت خانی است در عمارت بوشهر که مدتی است لب به غذا نمی زند و اهالی آشپزخانه تهدید شده اند که اگر غذای باب میل خان را آماده ننمایند، اخراج خواهند شد و کسی نمی داند که علت دقیق بی اشتهایی خان چیست و همین امر آشپزها را به تکاپو برای تجزیه و تحلیل بی اشتهایی خان می اندازد.

این هنرمند که از جزیره خارک در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی حضور دارد، درباره وضعیت نمایش های آیینی و سنتی در این شهر شرح داد: در جزیره خارک تئاتر جریان خوبی دارد و مخاطبان بسیار زیادی از آن استقبال می نمایند. سبک های مختلفی کار می گردد و خدا را شکر مورد استقبال قرار می گیرد. همچنین کارهای سنتی و بومی مورد توجه و حمایت مخاطبان است. اجرای عمومی نمایش آبگوشت زهرماری در خارک با استقبال زیادی روبه رو شد.

اسدی با بیان این که جشنواره نمایش های آیینی و سنتی می تواند فرصت خوبی برای حفظ، توسعه و انتقال فرهنگ، آیین و سنت ایران باشد اضافه کرد: این جشنواره می تواند موجب توسعه سرمایه های ارزشمند آثار ایرانی گردد. امیدوارم این جشنواره تداوم داشته و اجرای عمومی آثار شرکت نماینده در طول سال در کل کشور برقرار باشد.

او در سرانجام در ارزیابی این دوره از جشنواره نمایش های آیینی و سنتی گفت: با توجه به این که آثار و نحوه برگزاری سال های گذشته جشنواره نمایش های آیینی و سنتی را دنبال می کردم، می توانم بگویم جشنواره رشد و توسعه خوبی داشته و در جهت مناسبی حرکت می نماید و در حمایت از آثار ایرانی نقش موثری ایفا نموده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 225

به "جشنواره آیینی و سنتی؛ فرصتی برای توسعه فرهنگ ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره آیینی و سنتی؛ فرصتی برای توسعه فرهنگ ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید