حمایت از 21 پروژه در حوزه آب و خشکسالی در سال گذشته

به گزارش آخرین خبر، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارگروه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سال 1400 اقدام به ایجاد هماهنگی، هم افزایی و یافتن حلقه های مفقوده بین نهادهای علمی- فناوری، مالی و فرهنگی فعال کشور در زمینه های حفظ منابع آب، مقابله با خشکسالی و فرسایش خاک، حفظ محیط زیست در جهت منافع ملی و مبتنی بر سند منظره 20 ساله کشور نموده است.

حمایت از 21 پروژه در حوزه آب و خشکسالی در سال گذشته

این ستاد از پروژه های فناورانه در حوزه های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست حمایت نموده است.این طرح ها، برای بسترسازی، توسعه، آموزش و ترویج فعالیت های مربوط به موضوعات آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست اجرا شده است.

در نخستین فصل سال 1400، 5 طرح مورد حمایت نهاده شد. این طرح ها شامل توسعه فناوری راه اندازی 4 پایلوت استخر پیش ساخته کوچک مقیاس پرورش ماهی در استان کرمان، توسعه فناوری های مربوط به کشت هیدروپونیک و داده برداری در مجتمع های گلخانه دریایی، توسعه فناوری دستگاه نانومگنتیک، توسعه فناوری غشای سرامیکی سیلیکون کارباید تصفیه خانه ای در کلایه، در استان قزوین و یاری به فعالیت های مرتبط با تکثیر و پرورش 2 پایلوت ماهی قزل آلا و کپور در استخرهای کوچک مقیاس در استان سیستان و بلوچستان با روش تغذیه پرورش ماهیان به وسیله جلبک های آب شور و شیرین بوده است.

در تابستان 1400، تعداد 12 طرح، مورد حمایت کارگروه نهاده شد. این طرح ها شامل توسعه فناوری ازن زنی با فناوری نانوازن، سیاست گذاری در حوزه مرتبط با توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست، توسعه فناوری شورورزی مرتبط با مهار گردوغبار از خاک های شور و غیرقابل کشت با استفاده از روش نوین در احداث بادشکن زنده و گیاهان شورپسند است.

توسعه فناوری پمپ های شناور مقاوم در برابر دمای بالا و سختی آب بالا، توسعه فناوری های مرتبط با محصولات با ارزش افزوده از کاکتوس اپونتیا، توسعه فناوری نمک زدایی آب با استفاده از سیستم الکترودیالیز معکوس در استان مرکزی، بخشی از طرح های فناورانه حمایت شده در این فصل به شمار می رود.

بعلاوه فعالیت های فناورانه مرتبط با الگوی مدیریت خاک به وسیله اقدامات حفاظت خاک و استقرار کشاورزی حفاظتی، توسعه فناوری مرتبط با سامانه صنعتی تصفیه آب بدون پساب، توسعه فناوری احداث حوضچه های پرورش ماهیان خاویاری در استان سیستان و بلوچستان مبتنی بر فناوری شورورزی، حمایت از طرح های زیست فناوری مرتبط با حوزه فناوری های آب ، خشکسالی ، فرسایش و محیط زیست، فناوری های مربوط به طراحی، ساخت و ارزیابی سامانه همزمان تامین سرمایش گلخانه و فراوری آب شیرین از دریا (گلخانه دریایی) در شهرستان بوشهر و توسعه فناوری عملکرد حسگر رطوبتی برای آبیاری هوشمند و جلوگیری از تلفات آب از دیگر طرح های فناورانه حمایت شده است.

در فصل پائیز، 2 طرح مورد حمایت کارگروه نهاده شد. این دو طرح شامل توسعه فناوری حذف بوی نامطبوع سیستم های تصفیه فاضلاب و توسعه فناوری مرتبط با بومی سازی سامانه هوشمند شناسایی آب بدون عایدی، مدیریت اتفاقات و مدل سازی کیفی آب می گردد.

در زمستان 1400، 2 طرح مشمول حمایت نهاده شدند که شامل توسعه فناوری طراحی و اجرای سیستم گرمایش خورشیدی گلخانه دریایی مکران و توسعه فناوری محصولات فرآوری شده از کاکتوس اپونتیا در مقیاس نیمه صنعتی بودند. بعلاوه در طول سال 1400، یک مورد تسهیلات از سوی کارگروه آب برای طرح بومی سازی پمپ های نیروگاهی اعطاء شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 خرداد 1401 بروزرسانی: 25 خرداد 1401 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2120

به "حمایت از 21 پروژه در حوزه آب و خشکسالی در سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت از 21 پروژه در حوزه آب و خشکسالی در سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید