خوراکی های مفید و مضر برای پسوریازیس یا بیماری صدف

به گزارش آخرین خبر، پسوریازیس یک بیماری مزمن سیستم ایمنی بدن است که می تواند به قرمزی و خارش منجر گردد که بیشتر در نواحی مانند آرنج، زانو، سر، دست ها وجود دارند. مبتلایان به این بیماری از نظر اجتماعی ناتوان شده و در برخی موارد خاص ممکن است تهدید جانی محسوب گردد اما گفتنی است که این بیماری مسری نیست. پسوریازیس در هر سنی ممکن است بروز پیدا کند اما شکل ابتدایی آن بیشتر در سنین 16-22 دیده می گردد.

خوراکی های مفید و مضر برای پسوریازیس یا بیماری صدف

از لحاظ علمی رژیم غذایی خاصی که بتواند به بهبود شرایط این بیماران یاری کند وجود ندارد، اما در صورت داشتن یک رژیم غذایی سالم مسئله ای وجود ندارد که با دنبال کردن مواد غذایی که مصرف می کنید و آنالیز تغییراتی که در شرایط بیماری تان به وجود می آید از غذا هایی که التهابات را بیشتر می نمایند پرهیز نموده و بیشتر چیز هایی که عوارضتان را آرام می نماید، مصرف کنید.

آیا رژیم بدون گلوتن به بهبود عوارض پسوریازیس یاری می نماید؟

بسیاری از بیماران مبتلا به پسوریازیس می خواهند بدانند که آیا مصرف لبنیات التهابات را افزایش می دهد یا قطع مصرف گلوتن به بهبود عوارض بیماری یاری می نماید یا نه! پروتئین موجود در غلاتی مثل گندم، جو و چاودار را گلوتن می گوییم، این پروتئین در نان، پاستا، گوشت های فرآوری شده و انواع سس ها وجود دارد.

با توجه به تحقیقات کلینیکی؛ حساسیت به گلوتن در برخی افرادی که دچار پسوریازیس (بیماری صدف) شدید هستند دیده شده است بنابراین برای برخی از بیماران دنبال کردن یک رژیم بدون گلوتن می تواند به بهبود عوارض بیماری یاری کند.

بنابراین در صورتیکه حس می کنید گلوتن شرایط شما را بدتر می نماید با پزشک خودتان درباره آزمایشاتی برای تشخیص بیماری سلیاک صحبت کنید.

محرک های پسوریازیس چیست؟

از جمله سایر مواد غذایی که ممکن است التهابات بیماران مبتلا به پسوریازیس را تحریک نمایند می توان به الکل، لبنیات، گلوتن، شکر و گوجه فرنگی اشاره نمود.

غذاهای دیگری که کمتر پسوریازیس را تحریک می نمایند شامل تخم مرغ، گوشت، غذا های تند، غذاهای فرآوری شده و نان است.

رژیم غذایی موثر در بهبود عوارض پسوریازیس

رعایت رژیم غذایی بدون گلوتن، رژیم کربوهیدرات پایین و پروتئین بالا، گیاه خواری و رژیم مدیترانه ای به بیماران در بهبود شرایط و کاهش عوارض پسوریازیس و التهابات و خارش ناشی از آن شده است.

ماهی

تحقیقات نشان داده است که اسید چرب امگا (اسید چرب ضروری که در برخی ماهی ها یافت می گردد) به کاهش التهاب یاری می نماید. بعلاوه تحقیقات نشان داده است که افرادی که حداقل دوبار در هفته ماهی هایی مثل سالمون، قزل آلا و تن را مصرف می نمایند در برابر بیماری های قلبی و عروقی مصون تر هستند.

مصرف موادی با آنتی اکسیدان بالا

میوه و سبزیجات، خشکبار و غلات کامل منابع غنی آنتی اکسیدان هستند. مصرف این مواد نه تنها می تواند به بهبود شرایط این بیماری یاری کند بلکه ایمنی بدن در برابر بیماری هایی که افراد مبتلا به پسوریازیس بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن هستند را کاهش می دهد؛ از جمله آن ها می توان به بیماری های قلبی وانواع سرطان اشاره نمود.

مصرف ویتامین A

ویتامین A که در میوه و سبزیجات وجود دارد به داشتن پوست سالم و بهبود عوارض این بیماری یاری می نماید. کلم، هویج، انبه، گوجه فرنگی و هندوانه منابع مناسبی برای تامین ویتامین A هستند.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 15 شهریور 1401 بروزرسانی: 15 شهریور 1401 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2186

به "خوراکی های مفید و مضر برای پسوریازیس یا بیماری صدف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکی های مفید و مضر برای پسوریازیس یا بیماری صدف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید