خورشیدگرفتگی شگفت انگیز آبان ماه چه روزی اتفاق می افتد؟

به گزارش آخرین خبر، خورشیدگرفتگی یا کسوف یا خورگرفت هنگامی رخ می دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه در قسمت هایی از کره زمین، قرص ماه قسمتی از قرص خورشید یا تمامی آن را از دید ناظر زمینی بپوشاند.

خورشیدگرفتگی شگفت انگیز آبان ماه چه روزی اتفاق می افتد؟

روز سوم آبان 1401 خورشید به شکل یک سیب گاز زده درخواهد آمد، زیرا سایه ماه روی بخش هایی از زمین می افتد و به اصطلاح یک خورشیدگرفتگی جزئی روی خواهد داد.تاریخ و زمان دقیق خورشید گرفتگی آبان ماه 1401 را در خبرنگاران بخوانید.

تاریخ دقیق خورشیدگرفتگی آبان ماه

در روز سه شنبه 25 اکتبر 2022(سوم آبان 1401)، ماه از مقابل خورشید عبور می نماید و یک خورشید گرفتگی جزئی را ایجاد می نماید. خورشید در این روز به گونه ای ظاهر می گردد که گویی مانند یک سیب نیم خورده، گاز بزرگی از آن گرفته شده است. البته مقدار این تیرگی به این که ناظران در کجای کره زمین قرار دارند، بستگی دارد.

خورشید گرفتگی چیست؟

خورشیدگرفتگی یا کسوف هنگامی رخ می دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه در قسمت هایی از کره زمین، قرص ماه قسمتی از قرص خورشید یا تمامی آن را از دید ناظران زمینی بپوشاند.

خورشید گرفتگی در کجا قابل مشاهده است؟

این کسوف جزئی در نیم کره شمالی در آفریقا، آسیا و اروپا قابل مشاهده خواهد بود و در قطب شمال و روسیه در شدیدترین حالت خود نمایان خواهد شد. لازم به ذکر است که در ایالات متحده قابل مشاهده نخواهد بود.

این خورشیدگرفتگی بین ساعت پنج صبح تا 9 صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(12:30 تا 16:30 به وقت ایران) رخ می دهد و در نقطه اوج این رویداد که به عنوان نقطه کسوف مرکزی شناخته می گردد، حدود 82 درصد از قرص خورشید به وسیله سایه ماه پوشانده می گردد.

در طول این کسوف خاص، هیچ کجای زمین، خورشید گرفتگی کامل را تجربه نخواهد کرد. این نیز به این علت است که در کسوف 25 اکتبر، ماه و خورشید کاملاً در یک راستا قرار نمی گیرند و در نتیجه ماه به طور کامل خورشید را نمی پوشاند. در عوض، خورشید شکلی هلالی به خود خواهد گرفت و مانند یک سیب گاز زده خواهد شد.

نقطه مرکزی کسوف کجاست؟

نقطه کسوف مرکزی که هر کسوف در آن در اوج خود است، نقطه ای از زمین است که در آن یک خط فرضی که مراکز خورشید و ماه را به هم متصل می نماید با سطح سیاره ما برخورد می نماید. رصدگران از این نقطه، ماه را مستقیما در مرکز خورشید می بینند.

با این حال، این نقطه در طول خورشید گرفتگی ثابت نمی ماند. همانطور که ماه به مدار خود ادامه می دهد، سایه آن با سرعتی بین 1000 تا 5000 مایل در ساعت در سراسر سیاره می چرخد و نقطه کسوف مرکزی را با خود همراه می نماید.

با ادامه کسوف کامل، نقطه کسوف مرکزی در سراسر سطح زمین از غرب به شرق حرکت می نماید. در طول یک خورشیدگرفتگی جزئی این نقطه یا از بالای قطب شمال یا از زیر قطب جنوب می گذرد و از سطح زمین نمی گذرد. این بدان معناست که فقط لبه سایه ماه روی زمین می افتد و همین مسئله شرح می دهد که چرا خورشید کاملا سیاه نمی گردد.

در 25 اکتبر نقطه کسوف مرکزی از قطب شمال می گذرد که در آن 82 درصد خورشید سیاه پوش می گردد. در روسیه تا 80 درصد خورشید گرفتگی رخ می دهد و این نسبت در چین به 70 درصد، در نروژ به 63 درصد و در فنلاند به 62 درصد کاهش می یابد.

هرگز با دوربین دوچشمی، تلسکوپ یا چشم غیر مسلح بدون محافظ به خورشید نگاه نکنید. عکاسان نجومی و ستاره شناسان از فیلترهای ویژه ای برای رصد ایمن خورشید در هنگام خورشید گرفتگی یا سایر پدیده های خورشیدی استفاده می نمایند. استفاده از عینک آفتابی معمولی برای مشاهده خورشید کافی نیست.

پیشنهاد مطالعه: مطلب کتی که با آن نامرئی می شوید! را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 13 مهر 1401 بروزرسانی: 13 مهر 1401 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2202

به "خورشیدگرفتگی شگفت انگیز آبان ماه چه روزی اتفاق می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورشیدگرفتگی شگفت انگیز آبان ماه چه روزی اتفاق می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید