با خواص بی نظیر ریواس آشنا شوید

به گزارش آخرین خبر، ریواس یکی از گیاهان اصیل و با قدمت ایرانی به شمار میرود. ظاهر آن شبیه به کرفس اما صورتی رنگ و طعم آن ترش و شیرین یا ملس است. ریواس بطور طبیعی در فصل بهار تا اوایل تابستان می روید . ساقه ریواس مصرف خوراکی دارد. اگر در خصوص خواص این ساقه خوشمزه کنجکاو شده اید با ما همراه باشید.

با خواص بی نظیر ریواس آشنا شوید
ریواس گیاهی است که با ساقه هایی به رنگ سبز و قرمز و طعم ترش شناخته می گردد. در اروپا و آمریکای شمالی، آن را اغلب به صورت پخته و شیرین شده مصرف می نمایند. در آسیا علاوه بر ساقه، ریشه های ریواس نیز به صورت دارویی مصرف می گردد. در رابطه با اینکه ریواس یک میوه است یا در دسته سبزیجات قرار می گیرد، هنوز توافقی وجود ندارد! خواص ریواس در طب سنتی بسیار مورد توجه است، به علاوه در کشور چین نیز این گیاه مصرف دارویی دارد.

ریواس و کاربرد های آنریواس به دلیل طعم ترش یا ملس و ساقه های ضخیمش که معمولا هم با شکر پخته می گردد مشهور است. رنگ ساقه از قرمز و صورتی تا سبز کمرنگ تفاوت دارد. این سبزی برای رشد به هوای سرد احتیاج دارد. در نتیجه، عمدتا در منطقه ها کوهستانی و معتدل در سراسر دنیا، به ویژه در شمال شرقی آسیا یافت می گردد.

بسیاری ریواس را یک میوه می دانند و جالب است بدانید که ریواس در وزارت کشاورزی ایالات متحده به طور رسمی در دسته میوه ها طبقه بندی می گردد. به دلیل طعم ترش آن در کشور های اروپایی و آمریکایی به ندرت خام خورده می گردد و معمولا آن را با شکر استفاده می نمایند.

ریواس تا قرن 18 میلادی (زمانی که شکر مقرون به صرفه شد) مصرف خاصی نداشت تا اینکه تبدیل به یک خوراکی محبوب شد. تا پیش از آن،ریواس عمدتان کاربرد دارویی داشت. در حقیقت، ریشه های خشک شده این گیاه هزاران سال قبل در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می گرفته است. در حال حاضر تنها ساقه ریواس است که خورده می گردد و می توان در سوپ های شیرین، مربا ریواس، بعضی سس ها، پای ها، تارت ها و نوشیدنی ها از آن استفاده کرد. پای ریواس یک دسر سنتی در انگلستان و آمریکای شمالی است به همین خاطر در این کشور ها آن را گیاه پای می نامند.

ارزش غذایی ریواساز نظر مواد مغذی اساسی، ریواس زیاد غنی نیست و کالری کمی نیز دارد. با این حال، یک منبع بسیار مهم از ویتامین K1 است و هر 100 گرم از آن، حدود 26 تا 37 درصد (بسته به اینکه پخته شده است یا خیر) از مقدار مورد احتیاج روزانه بدن به این ویتامین را تامین می نماید. ریواس مانند سایر میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر است و مقادیر فیبر آن مشابه پرتقال، سیب یا کرفس است. ارزش غذایی یک وعده 100 گرمی ریواس پخته شده با شکر را در جدول زیر مشاهده می کنید.

مواد مغذی مقدار
کالری 116
کربوهیدرات 31/2 گرم
فیبر 2 گرم
پروتئین 0/4 گرم
ویتامین K1 26 درصد احتیاج روزانه
کلسیم 15 درصد احتیاج روزانه
ویتامین C 6 درصد احتیاج روزانه
پتاسیم 3 درصد احتیاج روزانه
فولات یک درصد احتیاج روزانه

اگرچه مقادیر مناسبی کلسیم در ریواس وجود دارد، اما این کلسیم به شکل کلسیم اگزالات آنتی نوترینت است. در نتیجه بدن انسان نمی تواند آن را به طور موثر جذب کند. مقدار ویتامین C در ریواس نسبتا زیاد است و در هر وعده 100 گرمی 6 درصد از احتیاج روزانه مارا تامین می نماید.

خواص ریواسمطالعات در خصوص خواص ریواس محدود است. با این حال، در چند تحقیق اثرات اجزای ساقه گیاه ریواس از قبیل فیبر موجود در آن آنالیز شده اند. بعضی از این نتایج را آنالیز می کنیم.

1. کاهش سطح کلسترول خونساقه های ریواس منبع خوبی از فیبر هستند که ممکن است بر کلسترول خون تاثیر بگذارند. در یک مطالعه کنترل شده، مردانی با سطح بالای کلسترول که روزانه به مدت یک ماه 27 گرم فیبر از ساقه ریواس در رژیم غذایی شان جای داده شده است آنالیز شدند. در خاتمه، کلسترول کل آن ها به 8 درصد و کلسترل بد (LDL) آن ها به 9 درصد کاهش یافت. این اثر تنها منحصر به فیبر موجود در ریواس نیست، بسیاری از منابع دیگر فیبر نیز به همین مقدار موثر هستند.

2. ریواس، منبعی غنی از آنتی اکسیدانیک مطالعه نشان می دهد که کل پلی فنول موجود در ریواس ممکن است حتی بیشتر از کلم پیچ باشد. آنتی اکسیدان های موجود در ریواس شامل آنتوسیانین ها هستند که دلیل رنگ قرمز این گیاه محسوب می شوند. ریواس بعلاوه از نظر پرانتوسیانیدین ها غنی و دارای تانن های متراکمی است. این آنتی اکسیدان ها عامل بعضی خواص میوه ها و دانه کاکائو هستند.

3. کاهش وزنریواس یکی از سبزیجات کم کالری است (البته در حالتی که شکر به آن اضافه نشده باشد) و اغلب برای افرادی که برای کاهش وزن و سلامت خود کوشش می نمایند، توصیه می گردد. هر 100 گرم از این گیاه تنها 21 کالری دارد؛ بنابراین می توانید با خیال راحت و بدون نگرانی برای افزایش وزن آن را استفاده کرد. افزون بر این، فیبر موجود در ریواس باعث می گردد سریع تر احساس سیری کنید و در نتیجه کمتر بخورید. یک مطالعه منتشر شده در مجله دانشگاه طب سنتی چینی نشان داد که ترکیبات موجود در ریواس می توانند از تخلیه معده جلوگیری نمایند و در نتیجه منجر به کاهش وزن شوند.

4. بهبود هضم غذادستگاه گوارش ما در سلامت کلی بدن نقش بسزایی دارد، بنابراین مهم است که سیستم گوارش را سالم و تنظیم شده نگه دارید. مقدار زیاد فیبر خوراکی که در ریواس یافت می گردد، با افزایش حجم مدفوع و اطمینان از کارکرد منظم روده به بهبود شرایط سلامت دستگاه گوارش یاری می نماید. ریواس به طور سنتی برای درمان یبوست استفاده می شد، اما به تازگی دلیل این اثر قدرتمند آن معین شده است. با درمان یبوست و سایر مسائل گوارشی، می توانید از طیف گسترده ای از بیماری های جدی دستگاه گوارش از جمله نفخ کنید.

5. پیشگیری از ابتلا به آلزایمرمطالعه ای در سال 2006 میلادی در پژوهشنامه تحقیقات مغزی منتشر شد که بیان داشت یک ترکیب گلوکزید در ریواس به نام راپونتیسین، می تواند بدن را در برابر آلزایمر محافظت کند. نتایج آزمایشگاهی نشان می دهند که راپونتیسین با جلوگیری از اثرات مضر آمیلوئید بتا؛ پپتید های 36-43 اسید آمینه که به طور جدی در ایجاد پلاک های آمیلوئید موجود در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر نقش دارند، ارتباط مثبت دارد.

6. بهبود سلامت استخوانویتامین K در کنار نقش خود در محافظت از مغز در برابر انحطاط اعصاب، باعث تقویت رشد و ترمیم استخوان ها نیز می گردد. در نتیجه اگرچه کلسیم موجود در این گیاه جذب بدن نمی گردد، اما همچنان پیشگیری از پوکی استخوان از خواص مهم ریواس برشمرده می گردد.

7. خواص ضد سرطانی ریواسبه گفته محققان دانشگاه ملی سنگاپور، آنتراکینون های موجود در ریواس خواص ضد سرطانی دارند و پتانسیل درمانی بسیار خوبی دارند. این ماده یک منبع خوب بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می گردد و از پوست و چشم در برابر اثرات منفی رادیکال های آزاد محافظت می نماید. سایر ترکیبات پلی فنلی مانند لوتئین و زاکزانتین نیز که شبیه به ویتامین آ عمل می نمایند، به عنوان آنتی اکسیدان هایی قدرتمند به بدن شما در پیشگیری از سرطان یاری می نماید. مصرف مقدار مناسب آنتی اکسیدان در رژیم غذایی روزانه می تواند به جلوگیری از پیری زودرس، آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و چین و چروک یاری کند.

8. بهبود جریان خونمقادیر کمی از مس و آهن در گیاه ریواس وجود دارند که می توانند به فراوری گلبول های قرمز نو، یاری نمایند. حفظ تعداد نرمال گلبول های قرمز خون برای اکسیژن رسانی به اعضای بدن و بعلاوه عملکرد بهینه آن ها لازم است.

9. مدیریت دیابتریواس کربوهیدرات کمی دارد و می توان از آن در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت استفاده کرد. با این حال، نمی توانید برای کنترل بیماری خود تنها به ریواس اتکا کنید. یک مطالعه در سال 2018 میلادی نشان داد، با توجه به تاثیر مثبت ریواس بر مقدار قند خون ناشتا، استفاده از عصاره روغن ریشه گیاه ریواس می تواند به کنترل دیابت یاری نماید.

10. تقویت بیناییریواس حاوی بتاکاروتن، ویتامین سی و لوتئین است؛ ترکیباتی که برای بینایی و محافظت از شبکیه چشم مفید هستند.

11. بهبود علائم پیش از یائسگیاین گیاه شگفت انگیز، بعلاوه به دلیل محتوای فیتواستروژن ها می تواند به کاهش گرگرفتگی و علائم پیش از یائسگی یاری کند. این ترکیب بعلاوه به کاهش درد های قاعدگی نیز یاری می نماید.

12. مراقبت از پوستریواس سرشار از ویتامین آ است و به مبارزه با رادیکال های آزاد یاری می نماید. بنابراین علائم پیری از جمله چین و چروک و خطوط صورت را به تاخیر می اندازد. بعلاوه به عنوان یک ماده ضد قارچ و ضد باکتری عمل می نماید و در جلوگیری از عفونت های پوستی و آکنه موثر است.

13. درمان یبوستهمانطور که پیش تر نیز اشاره شد، ریواس به عنوان یک ملین طبیعی برای درمان یبوست قابل استفاده است. مطالعات نشان می دهند که ریواس به لطف تانن موجود در آن بعلاوه خواص ضد اسهال نیز دارد و همزمان به دلیل محتوای سننوئید هایش به درمان یبوست یاری می نماید.

14. سلامت کلیهیک مطالعه بر خواص ریواس و اثرات درمانی آن در درمان بیماری های مزمن کلیه سطح 3 و 4 نشان داد که این گیاه می تواند فرایند درمان را بهبود بخشد. اما از آنجا که حاوی اسید اگزالیک نیز است، محتمل است باعث تشدید یا ایجاد سنگ کلیه گردد. بنابراین قبل از مصرف آن با پزشکتان مشورت نمایید.

هشدار ها و عوارض جانبی مصرف ریواسریواس یکی از غنی ترین منابع خوراکی اگزالات کلسیم، رایج ترین شکل اسید اگزالیک در گیاهان است. در حقیقت، طبق یک رسم عامه، گفته می گردد ریواس را نباید در آواخر ماه ژوئن (ابتدای تیر ماه) برداشت کرد، چرا که گفته می گردد مقدار این اسید در ریواس از بهار تا تابستان افزایش می یابد. مقدار این ماده در برگ های ریواس بسیار زیاد است، اما به بسته به نوع ریواس، محتمل است در ساقه نیز وجود داشته باشد.

اگزالات کلسیم بیش از حد می تواند منجر به هایپر اکسالوری گردد، یک شرایط جدی که با تجمع کریستال های اگزالات کلسیم در اندام مختلف، روی می دهد. این بلور ها ممکن است سنگ کلیه ایجاد نمایند. هایپر اکسالوری پایدار نیز می تواند منجر به نارسایی کلیه گردد. همه افراد نسبت به اگزالات واکنش یکسانی ندارند. بعضی افراد از نظر ژنتیکی مستعد بیماری های مرتبط با اگزالات ها هستند. کمبود ویتامین B6 و مصرف زیاد ویتامین C نیز می تواند این خطر را افزایش دهد.

علاوه بر این، شواهد رو به افزایشی نشان می دهند که این مشکل برای کسانی که فاقد باکتری های مفید روده هستند، بدتر است. زیرا بعضی باکتری های روده اگزالات های خوراکی را تخریب و خنثی می نمایند. اگرچه گزارش های مربوط به مسمومیت ناشی از ریواس نادر هستند، اما حتما باید به حد اعتدال مصرف و از خوردن برگ ها اجتناب گردد. علاوه بر این، پخت ریواس مقدار اگزالات موجود در آن را 30 تا 87 درصد کاهش می دهد.

جمع بندیریواس گیاهی منحصر به فرد است، اما از آنجا که محتمل است حاوی اگزالات زیادی باشد، باید از خوردن زیاد آن خودداری کنید. اگر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید، بهتر است به طور کلی از مصرف ریواس خودداری کنید. برای بهره مندی از خواص ریواس می توانید از فرآورده های آن مانند مربا، ترشی و... بهره ببرید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1913

به "با خواص بی نظیر ریواس آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواص بی نظیر ریواس آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید