دشت شیمبار؛ بهشت گمشده خوزستان، عکس

به گزارش آخرین خبر، دشت شیمبار (به انگلیسی: Shimbar Plain) که به بهشت گمشده خوزستان هم معروفیت دارد، منطقه ای است حفاظت شده و خوش چشم انداز واقع در 100 کیلومتری مسجد سلیمان که در مرز میانی استان های چهارمحال و بختیاری و خوزستان قرار گرفته و با منظره ها رویایی، طبیعت تماشایی و تعدد و تنوع بسیار بالای گونه های گیاهی و جانوری خود توانسته است به یکی از اماکن دیدنی کشورمان مبدل شود و مورد توجه طبیعت دوستان و خریداران بلیط هواپیما چارتر مقاصد جنوبی کشورمان قرار گیرد.

دشت شیمبار؛ بهشت گمشده خوزستان، عکس

چرا بازدید از دشت شیمبار پیشنهاد می شود؟

از طبیعت خارق العاده و مسحورنماینده ای برخوردار بوده و چشم انداز ها بکر و شگفت انگیز فراوانی را در خود جای داده است.

زیستگاه جانواران گوناگون و محل رشد و پرورش بعضی از گونه های گیاهی کمیاب و گیاهان دارویی شفابخش است.

به علت واقع شدن در منطقه ای کوهستانی، برای کوهنوردان و طبیعت گردان بسیار مناسب است.

آشنایی با دشت شیمبار

دشت شیمبار از جاذبه های طبیعی و اماکن تماشای جنوب غربی کشورمان است که با وسعتی برابر با 50 هزار کیلومتر مربع در 100 کیلومتری مسجد سلیمان و 45 کیلومتری شهر قلعه خواجه واقع در بخشی کوهستانی در امتداد سلسله کوه های زاگرس قرار گرفته است.

این منطقه که در دامنه کوه دلا واقع شده، بعضی از زیباترین چشم انداز ها شگفت انگیز طبیعت کشورمان را در خود جای داده است: چشمه های خروشان، جنگل های سرسبز و انبوه، آبشارهای باشکوه و کوه های مرتفع از جمله مواهب طبیعی و عناصر تماشایی و جذابی هستند که بخشی از طبیعت دل انگیز و روح نواز این منطقه را تشکیل می دهند و دشت شیمبار را به مکانی دلفریب و خوش چشم انداز برای شیفتگان طبیعت و عاشقان عکاسی مبدل می سازند.

پوشش گیاهی دشت شیمبار

دشت شیمبار از جنگل های انبوه و سرسبزی تشکیل شده است؛ منطقه های که طیف وسیعی از درختان و گیاهان متنوع را در خود جای داده اند. از درختان بادام و بلوط گرفته تا انواع و اقسام قارچ و مرکبات، تنوع گیاهی این منطقه بر زیبایی بی حد و حصر آن افزوده است. در واقع پوشش گیاهی این منطقه از سه بخش مجزا تشکیل می شود: بخش کوهستانی شیمبار (که با درختانی چون بلوط و بادام کوهی پوشیده شده)، بخش شط شیمبار (که از درختچه های جاز تشکیل شده است) و دشت شیمبار (که گونه های مختلفی از گل های رنگارنگ و درختچه های معطر را در خود جای داده است).

پوشش جانوری دشت شیمبار

از آنجایی که دشت شیمبار جزو منطقه ها بکر و حفاظت شده (شکار ممنوع) کشورمان محسوب می شود، انواع حیوانات وحشی از قبیل گراز، خرس، شغال، کفتار، گرگ و پلنگ در آن یافت می شود. بعلاوه این منطقه محل زندگی حیواناتی از قبیل خرگوش، بز، کبک، کل، سنجاب ایرانی و قوچ وحشی است و زیستگاه طبیعی بعضی از پرندگانی نظیر کرکس و عقاب محسوب می شود.

متاسفانه شکار غیر مجاز در سال های گذشته موجب شده که چرخه زیست بوم این منطقه با مشکل روبرو شود و آسیب های جبران ناپذیری به پوشش حیات وحش آن وارد آید. لازم به ذکر است که در حال حاضر دشت شیمبار زیستگاه طبیعی 70 گونه پرنده و 25 گونه پستانداری است که به شکلی پراکنده در جای جای این منطقه زندگی و غذای مورد احتیاج خود را از طبیعت بخشنده این منطقه تامین می نمایند.

سرگرمی ها و تماشای های دشت شیمبار

همان طور که ذکر شد، دشت شیمبار در منطقه ای کوهستانی واقع شده است؛ این بدان معناست که این منطقه مملو از دره ها و تنگه های تماشایی و جهتهای شیب دار و صعب العبوری است که طبیعت گردی و کوهنوردی در این مکان را به سرگرمیی هیجان انگیز و لذت بخش مبدل نموده است.

وجود کوه های مرتفع و بلندبالایی نظیر کوه تار (به ارتفاع 3000 متر)، کوه کینو (به ارتفاع 3800 متر) و کوه منار (به ارتفاع 1800 متر) موجب شده که این مکان به زیستگاهی برای زندگی گونه های کمیاب جانوری مبدل شود و فرصت ثبت تصاویری بسیار ناب و تماشای از این جانوران برای هنرمندان و کوهنوردانی که با رزرو آنلاین بلیط هواپیما به این منطقه از کشورمان سفر می نمایند، فراهم شود.

چشمه های طبیعی، آبشارهای مرتفع، تالاب 2000 هکتاری و گستره متنوعی از درختانی کوهی و گل هایی رنگارنگ و معطر دست به دست هم داده تا جلوه شگفت انگیزی از طبیعت پدید آید و دشت شیمبار به یکی از تماشای ترین اماکن گردشگری کشورمان مبدل شود.

جاذبه های تاریخی دشت شیمبار

اگر تصور می کنید که تماشای های دشتی شیمبار صرفا در طبیعت شگفت انگیز و مسحورنماینده آن خلاصه می شود، در اشتباهید، چراکه این منطقه در گذشته های دور و در دوره های مختلف تاریخی، محل زندگی بعضی از ایرانیان بوده و طبیعتا آثار تاریخی گران بهایی را در دل خود نهان نموده است. این آثار باستانی که در قالب کتیبه ها و سنگ نگاره هایی به معرض نمایش گذاشته شده اند، خبر از قدمت بالا و ارزش تاریخی دشت شیمبار می دهند.

لازم به ذکر است که بعضی از این کتیبه ها به دوران اشکانیان متعلق بوده و بعضی دیگر از دوران ساسانیان بجا مانده است. چنانچه دوست دارید از نزدیک تماشاگر یکی از تماشای ترین آثار تاریخی این منطقه باشید، حتما سنگ نگاره های تنگ بتا را از نزدیک ببینید. این سنگ نگاره ها که در دل صخره ای حکاکی شده اند، از 12 نقش برجسته انسان تشکیل شده اند که به اعتقاد مورخان در حال برگزاری مراسمی مذهبی هستند.

از دیگر جاذبه های تاریخی دشت شیمبار می توان به قلعه دختر، قلعه آهنگری، قلعه کله قندی، امامزاده محمد بن حمام، آبشار پل نگین، کهریزهای عهد باستان و شیرهای سنگی اشاره نمود که هرکدام تاریخچه و داستان جذابی در پس نام خود دارند و از اماکن باستانی و تماشایی این منطقه به حساب می آیند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از دشت شیمبار چقدر است؟

بازدید از دشت شیمبار رایگان است و هیچ هزینه ای را برای شما در پی نخواهد داشت؛ اما از آنجایی که این دشت جزو منطقه ها حفاظت شده کشورمان بشمار می رود، برای بازدید از آن باید حتما جواز و برگه عبور به همراه داشته باشید. ناگفته نماند که برای تماشای زیبایی های بی حد و حصر این منطقه باید دست کم 6 ساعت از زمان خود را به برای گشت و گذار در این دشت سرسبز و تماشایی اختصاص دهید.

فصل مناسب برای بازدید از دشت شیمبار چه زمانی است؟

چنانچه دوست دارید در برترین شرایط آب و هوایی از دشت شیمبار تماشا کنید، زمانی در فصل بهار را برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما خوزستان و بازدید از این منطقه برگزینید. دشت شیمبار در فصل بهار جامه زمردین خود را به تن نموده و با طبیعت مسحورنماینده و رویایی خود دلربایی می نماید. اما اگر فرصت بازدید از این دشت شگفت انگیز را در فصل بهار از دست دادید، سفر به این منطقه را در فصل پاییز از دست ندهید، چراکه دشت شیمبار در این فصل جلوه متفاوتی از زیبایی های توصیف ناپذیر خود را به نمایش گذاشته و نمای خیره نماینده ای از طبیعت تماشای و رنگارنگ خود را به نمایش می گذارد.

چگونه به دشت شیمبار برویم؟

بسته به اینکه در کجا قرار دارید و از چه جهتی قصد دارید به دشت شیمبار دسترسی پیدا کنید، راه های متفاوتی برای دستیابی به این مکان وجود دارد. چنانچه دوست دارید در حین رانندگی تماشاگر حیوانات وحشی این منطقه باشید، می توانید جهت اندیکا-بازفت را برگزینید. اما اگر دوست دارید در کوتاه ترین زمان ممکن و به وسیله جاده ای مطمئن و آسفالت شده به دشت شیمبار بروید، باید جاده جدیدالاحداث شهرکرد-مسجد سلیمان را انتخاب کنید.

در دشت شیمبار از چه جاهای تماشای دیگری می توان بازدید کرد؟

تالاب شیمبار

تالاب گندیکال

آبشار پل نگین

قلعه دختر

امامزاده بابا زاهد

چه هتل هایی در نزدیکی دشت شیمبار برای اقامت وجود دارد؟

اقامتگاه سرآقا سید

اقامتگاه روستایی نگین شیمبار خوزستان واقع در اندیکا

متل چلو

منبع: گردشبان
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1806

به "دشت شیمبار؛ بهشت گمشده خوزستان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دشت شیمبار؛ بهشت گمشده خوزستان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید