راهنمای خرید بهترین کارت های گرافیک

به گزارش آخرین خبر، اگر در انتخاب کارت گرافیک مناسب برای سیستم خود دچار تردید شده اید یا می خواهید با آگاهی کامل این کار را انجام دهید، ما ضمن شرح نکات کلیدی خرید کارت گرافیک، لیستی از بهترین کارت گرافیک های بازار ایران را بر اساس قیمت و کاربرد برای شما هر ماه لیست خواهیم کرد. همچنین در آخر اگر باز هم دچار تردید شدید، از متخصصین شهر سخت افزار مشاوره رایگان بگیرید.

راهنمای خرید بهترین کارت های گرافیک

بعضی افراد بهترین کارت گرافیک را جدید ترین و غالباً گران قیمت ترین آن ها می دانند؛ اما این اشتباه است. خوشبختانه این روز ها تنوع بسیار خوبی چه در بازارهای جهانی و چه در بازار داخلی وجود دارد و گزینه های مختلفی را پیش روی خود داریم. یک کارت گرافیک سریع تر و قدرتمند تر؛ سرعت اجرای بازی هایمان را بیشتر می نماید و می توانیم تنظیمات گرافیکی بالاتری را اعمال کنیم و لذت بیشتری از گیمینگ ببریم. به عنوان یک قانون کلی در هنگام خرید سیستم گیمینگ؛ باید تا سر حد ممکن هزینه بیشتری را صرف کارت گرافیک کرد، مگر اینکه به نقطه کاهش بازده برسیم، اینجاست که توصیه می شود پول اضافی را صرف سایر قطعات کنید.

معینات اصلی یک کارت گرافیکیک کارت گرافیک از اجزای مختلفی تشکیل شده اما پیش از معرفی اصلی ترین و مهترین آن ها، نخست نگاهی داشته باشیم بر مدل گذاری کارت های گرافیک؛ سازندگان کارت گرافیک معمولاً محصولات خود را بر اساس قالب استانداردی نامگذاری می نمایند که بدین صورت است:

Manufacturer + Family+GPU+Series+Memory Capacity

سازنده، برند، مدل پردازنده گرافیکی، سری، حجم حافظه ویدئویی

برای نمونه : GIGABYTE GeForce RTX 2080 Ti GAMING OC 11GB GDDR6

البته ممکن است محصولات سازنده های مختلف دارای پیشوند و یا پسوندهای دیگری هم باشند و یا فاقد بعضی بخشها باشند اما فرم استاندارد؛ معمولاً به همین شکل است. برای نمونه گاهی اسم راه چاره خنک سازی (نظیر Windforce 3x) نیز ذکر می شود.

پردازنده گرافیکی (GPU)قلب تپنده هر کارت گرافیکی پردازنده آن است. انجام کلیه محاسبات و ترسیمات گرافیکی بر عهده پردازنده گرافیکی است و مهم ترین شاخصه هر کارتی است که بخوبی در مدل آن به چشم می خورد. پردازنده گرافیکی بسیاری از خصوصیات کارت را معین می نماید از این رو یک کارت بر اساس مدل پردازنده گرافیکی آن شناخته می شود. (برای نمونه RTX 2070 ، GTX 1660 و...)

حافظه ویدئوییاز نظر اهمیت و تاثیر در عملکرد؛ حافظه ویدئوی در صندلی دوم و پس از پردازنده گرافیکی جای می گیرد. حجم حافظه ویدئویی بر اساس گیگابایت است و اشتباهاً از سوی بعضی افراد معیار اثرگذاری آن را همین قرار می دهند. اما ظرفیت اسمی نمی تواند نشان دهنده کارایی واقعی باشد و برای نمونه یک کارت 1 گیگابایتی می تواند از یک کارت 4 گیگابایتی حافظه ویدئویی مفید تری داشته باشد. این عامل تاثیر گذار پهنای باند حافظه است.

پهنای باند حافظهمقدار حافظه ای است که در یک ثانیه، پردازنده گرافیکی به آن دسترسی دارد و هرچه که مقدار آن بیشتر باشد معمولاً بهتر است (مگر اینکه پردازنده گرافیکی در بکارگیری آن ناتوان باشد). اما این عامل کلیدی مستقیماً از ظرفیت اسمی ناشی نمی شود و نسل حافظه بکار رفته، رابط پهنای حافظه (Bus) و فرکانس حافظه، عواملی هستند که پهنای باند حافظه را معین می نمایند.

یکی از عوامل تاثیر گذار بر پهنای باند نهایی؛ نسل تراشه حافظه بکار رفته است که در دو نوع GDDR5/X و GDDR6 موجود هستند. تراشه های GDDR6 معمولاً رجحان کامل دارند. ممکن است که یک کارت گرافیک با دو نوع حافظه ویدئویی عرضه شود، برای نمونه GT 730 1GB GDDR5 پهنای باند بیشتری نسبت به GT 730 4GB DDR3 دارد و از این رو همواره مدلهای GDDR5 بر تر هستند. البته در کارت های رده بالا تراشه های DDR3 به هیچ عنوان مورد استفاده قرار نمی گیرد و این مسئله صرفاً به کارت های رده پایین مربوط می شود.پهنای باند حافظه از عامل دیگری نیز مستقیماً تاثیر می گیرد که پهنای رابط حافظه (BUS) نامیده می شود. این عامل مستقیماً به خود پردازنده گرافیکی بر می شود و ممکن است که یک پردازنده گرافیکی با رابط های مختلفی عرضه شود. واحد پهنای رابط حافظه بیت (Bit) است و هرچه که بیشتر باشد؛ پهنای باند حافظه نیز بیشتر خواهد بود. پهنای رابط حافظه را می توان به تعداد لین های یک اتوبان تشبیه کرد که هرچه تعداد آن بیشتر باشد عبور و مرور در حجم بیشتر و با سرعت بیشتری صورت می گیرد (برای نمونه 128 بیت، 256 بیت، 384 و 512 بیت).

عوامل تاثیر گذار در انتخاب کارت گرافیکحتی اگر کارت گرافیک هرچقدر هم جدید و گران قیمتی تهیه کنیم اما کاربری و احتیاجهای خود را نشانسیم، نمی توانیم انتخاب درستی داشته باشیم. اما بر چه اساسی انتخاب کنیم؟

کاربریکارت های گرافیک را می توان بر اساس کاربری که برای آن طراحی شده اند دسته بندی کرد. کاربری را می توان اصلیترین عامل در انتخاب یک کارت گرافیک دانست، چراکه بسیاری از عوامل نخست از کاربری که کارت برای آن طراحی شده است ناشی می شود. در ادامه به معرفی کاربری های اصلی می پردازیم.

خروجی دریافت تصویربله درست خواندید، صرفا برای خروجی دریافت تصویر! زمانی یکی از اصلیترین هدف کارت های گرافیک خروجی دریافت تصویر بود و اغلب محاسبات پردازشی را پردازنده مرکزی (CPU) انجام می داد. اما امروزه این مسئله بکلی منتفی شده است و با ورود پردازنده گرافیکی تعبیه شده یا مجتمع که بعضاً از آن به عنوان آنبورد یاد می نمایند، دیگر برای خروجی دریافت تصویر و انجام امور پردازشی مربوط به آن، احتیاجی به کارت گرافیک مستقل نیست و می توان از پردازنده گرافیکی تعبیه شده برای این کار بهره گرفت.

البته خروجی دریافت تصویر لزوماً به همین جا ختم نمی شود و برای کاربری های ساده نظیر وب گردی، تماشای ویدئو و امور اداری می توان از پردازنده گرافیکی مجتمع بهره برد و دیگر احتیاجی به تهیه کارت گرافیک مستقل نیست. از آنجایی که روز به روز پردازنده های گرافیکی مجتمع قدرت پردازشی بیشتری می یابند، تهیه بعضی کارت های گرافیک نظیر GT 610، HD 5450، HD 6450 و دیگر کارت های رده پایین عملاً هدر دادن پول است، چرا که رجحان آن چنانی نسبت به پردازنده گرافیکی مجتمع ندارند. از این رو داشتن یک پردازنده مرکزی نظیر i3، i5، i7 و مشابه، شما را از خرید چنین کارت های مستقل ضعیف و قدیمی بی احتیاج می نماید. برای این کاربری APU های AMD بسیار مناسب و خوش قیمت هستند اما متاسفانه قیمت آن ها در داخل کشور به هیچ عنوان منطقی نیست و خرید کارت گرافیک مجزا توجیه بیشتری دارد.

برای نمونه اگر شما پردازنده های از نسل Skylake اینتل تهیه نموده اید، تهیه کارت های گرافیک مجزا زیر GeForce GT 1030 عملاً هدر دادن پول است، چراکه پردازنده گرافیکی این پردازنده ها بسیار توانا تر از کارت های گرافیک ارزان قیمت نظیر GT 730 و GT 71 هستند.

چند رسانه ایاین کاربری را می توان به نمایش محتواهای ویدئویی با کیفیت تفسیر کرد، برای نمونه تماشای ویدئو ها و فیلم های Full HD یا سه بعدی. برای چنین کاربری باز هم پردازنده های گرافیکی مجتمع جوابگو خواهند بود اما اگر کارایی بهتری می خواهید کارت هایی نظیر GeForce GT 1030 کارایی بهتری ارائه می نمایند. البته کارت های ذکر شده را می توان برای کارهای دیگری نظیر گیمینگ با وضوح پایین و یا اجرای بازی های قدیمی به خدمت گرفت اما خرید آن ها توجیه زیادی ندارد و بهتر است که هزینه آن صرف خرید یک CPU قدرتمند تر و دارای پردازنده گرافیکی مجتمع بهتری شود.

گیمینگاصلیترین کاربرد کارت گرافیک های امروزی گیمینگ است. برای این کاربری سازندگان پردازنده های گرافیکی محصولات خود را با سری های خاصی معین نموده اند. انویدیا پردازنده های گرافیکی خود را با GTX و RTX و AMD آن را با RX معین نموده است.

اکنون که کاربری کارت گرافیک معین شد، به معرفی عوامل تاثیر گذار بر کارایی کارت های گرافیک می پردازیم.

وضوح تصویرپس از آنکه کاربری کارت گرافیک معین شد، یکی از اصلیترین عامل معین نماینده در انتخاب کارت گرافیک برای گیمینگ، وضوح تصویری است که در آن بازی های خود را اجرا می کنید.

وضوح تصویر بالا تر معمولاً بار پردازشی بیشتری را بر پردازنده گرافیکی وارد می نماید و هم زمان حافظه ویدئویی بیشتری نیز می طلبد. از این رو با بالا رفتن وضوح تصویر، به کارت قدرتمند تر و با پهنای باند حافظه بیشتری احتیاج دارید.

نرخ فریم دهیبرای اجرای روان بازی ها، کارت گرافیک می بایست در هر ثانیه تعداد مناسبی فریم را رندر و به نمایش بگذارد. بر سر مقدار قبول آن اختلاف نظر های زیادی وجود دارد اما می توان گفت که زیر 30 فریم بر ثانیه، روان و طبیعی نخواهد بود. هم زمان بسیاری از گیمر ها 60 فریم را یک استاندارد می دانند.

نرخ فریم دهی از قدرت پردازشی و حافظه ویدئویی ناشی می شود اما وضوح تصویر، کیفیت محتوای بازی، بهینه بودن موتور بازی، اعمال فیلتر ها و سطح جزئیات مستقیماً بر روی آن تاثیر می گذارد. از این رو با بالا تر رفتن وضوح تصویر و جزئیات، بار پردازشی بیشتری متوجه پردازنده گرافیکی می شود و حافظه ویدئویی بیشتری نیز احتیاج خواهد بود.

اعمال فیلتر های نرم افزاریبا اعمال فیلترهای گرافیکی مختلف؛ لذت بازی ها بیشتر می شود، کیفیت بافت ها بالا می رود، سایه پردازی طبیعی تر می شود، نور، مو و خز جلوه طبیعی تری می یابند. اما اعمال این فیلتر ها بار پردازشی بیشتری را بر پردازنده گرافیکی وارد می نماید. از این رو اگر قصد اعمال فیلترهای مختلف و یا استفاده از فناوری های نرم افزاری نظیر HairWorks را دارید، باید کارت گرافیک قدرتمندی انتخاب کنید.

فناوری های مورد پشتیبانیسازندگان پردازنده های گرافیکی معمولاً فناوری های نرم افزاری را نیز ارائه می نمایند که می توان به FreeSync، G-SYNC، و Ray Tracing و DLSS اشاره نمود.

سازندگان پردازنده های گرافیکی در ارائه این فناوری ها برای محصولات مختلف، همواره سیاست گذاری های خاصی را اعمال نمایند. از این رو ممکن است که بعضی فناوری ها صرفاً به نسل ها و محصولات خاصی و بدون لحاظ قیمت محدود شود. از این رو تهیه محصولات جدید تر می تواند با شانس بیشتری برای برخورداری از فناوری های آینده همراه باشد.

رابط های برنامه نویسی(API)برای ترسیمات گرافیکی؛ پردازنده گرافیکی از کتاب خانه های برنامه نویسی استفاده می نماید که از آشنا ترین آن ها می توان به DirectX اشاره نمود. پشتیبانی از رابط های برنامه نویسی متعدد یک مزیت محسوب می شود اما از آنجایی که این کتابخانه های برنامه نویسی همواره به روز و نسخه های جدیدی از آن ها عرضه می شود، ممکن است که پردازنده گرافیکی از همه آن ها و یا جدید ترین ها پشتیبانی نکند. از این رو باز هم توصیه می شود که به سراغ پردازنده های گرافیکی بروید که حداکثر یک سال از زمان معرفی آن ها می گذرد.

میزان مصرف انرژی و حرارت فراوریییکی دیگر ازمعینات مهم و تاثیر گذار پردازنده های گرافیکی توان طراحی گرمایی یا TDP است. این مقدار بر اساس وات بیان می شود و افزون بر نشان دادن حداکثر توان مصرفی پردزانده گرافیکی، میزان حرارت فراوری شده را نیز نشان می دهد. TDP به فناوری ساخت، تعداد ترانزیستورهای بکار رفته در تراشه و معماری آن بر می شود. از این رو TDP پایین تر به معنای خنک تر بودن و مصرف کمتر انرژی است. نسل های جدید معمولاً نسبت به نسل های پیشین توان طراحی گرمایی کمتری دارند و از این رو پردازنده های گرافیکی جدید، بهره وری بالاتری از انرژی دارند و خنک تر و کم مصرف تر هستند. با توجه به TDP کارت و مصرفی دیگر اجزای سیستم، می بایست از کافی بودن توان پاور نیز مطمئن شد.

ASIC quality یا کیفیت تراشهاحتمالاً ASIC quality را در خصوص کارت های گرافیک از زبان افراد مختلفی شنیده اید، اما به راستی ASIC quality چیست و چه اهمیتی دارد؟

در دل تراشه ها از جمله پردازنده های گرافیکی (GPU)، قطعه سیلیکونی قرار گرفته است که اجزای الکترونیکی تراشه بر روی آن قرار گرفته اند. این قطعه که از جنس سیلیکون است و از قطعه های سیلیکونی برش می یابد. در هنگام ساخت، تعداد زیادی از آن ها از یک ویفر ساخته و سپس برش داده می شوند و هریک از آن ها یک تراشه کامل است. از یک ورقه سیلیکونی (ویفر)، ده ها و حتی صد ها تراشه ساخته می شود. این قطعه های سیلیکونی که از آن ها تراشه ها ساخته می شوند، دایره ای شکل بوده و اجزای تراشه ها بر روی آن ها قرار می گیرند. اما کیفیت تراشه یا ASIC quality چیست؟

همانطور که گفته شد، هنگام ساخت تراشه ها، بر روی یک قطعه سیلیکونی دایره ای شکل، چندین تراشه قرار می گیرد، یا به عبارتی از هر قطعه، چندین تراشه ساخته می شود، بر اساس تجربه و آنالیز های مختلف، تراشه هایی که در بخش مرکزی تر این قطعه قرار دارند، کیفیت بهتری نیز دارند. برای درک بهتر این مسئله، یک چاپگر معمولی را در نظر بگیرید؛ فرض کنید که نوشته های وسط برگه هایی که چاپ می شوند، کیفیت بهتری نسبت به حاشیه های آن داشته باشند و هر چه که از وسط برگه ها فاصله بگیریم و به حاشیه های آن نزدیک شویم، کیفیت نوشته ها کاهش یابد. در ساخت تراشه نیز چنین است و هرچه که از هسته قطعه سیلیکونی فاصله می گیریم، کیفیت تراشه کاهش می یابد.

برای کیفیت تراشه ها یک حداقل معین وجود ندارد اما در هنگام ساخت تراشه ها، در صورتی که کیفیت تراشه نهایی کمتر از یک مقدار معین باشد، مورد استفاده قرار نمی گیرد. اما کیفیت تراشه چه اهمیتی دارد؟ می توان گفت که هرچه کیفیت تراشه بالا تر باشد، بهتر است، اما نه لزوماً. کیفیت تراشه بیشتر در اورکلاکینگ اهمیت می یابد و گاهاً دیده می شود که یک اورکلاکر، ده ها و حتی صد ها کارت را برای دست یابی به تراشه ای با کیفیت بالا، تست می نماید. اما اهمیت خود ASIC quality در چیست؟

کیفیت پایینهرچه که کیفیت تراشه پایین تر باشد، برای پایدار شدن ولتاژ بیشتری می طلبد و همزمان انرژی بیشتری مصرف می نماید. همچنین پتانسیل اورکلاکینگ آن با خنک نماینده های معمولی (بادی/ایر) پایین تر است. بنابراین زیاد نمی توان آن را با خنک نماینده خود کارت اورکلاک کرد. تراشه های با ASIC quality پایین، پتانسیل اورکلاکینگ بالاتری تحت نیتروژن مایع و آب دارند اما با خنک نماینده های معمولی، پتانسیل اورکلاکینگ پایین تری دارند.کیفیت بالاهرچه که کیفیت تراشه بالا تر باشد، با ولتاژ کمتری پایدار می شود انرژی کمتری نیز مصرف می نماید. این دو باعث می شوند تا تراشه پتانسیل اورکلاکینگ بالاتری داشته باشد. بنابراین تراشه های با ASIC quality بالا، برای کسانی که مایل به اورکلاک آن باشند، مطلوب تر است.با خواندن توضیحات فوق احتمالاً همه ما خواستار کارت هایی با بالا ترین کیفیت تراشه هستیم، اما چگونه متوجه شویم که کیفیت ASIC quality کارت چقدر است؟ تقریباً هیچ راهی بجز استفاده از نرم افزار GPU-Z و یا اورکلاک عملی، برای سنجش کیفیت تراشه کارت گرافیک در هنگام خرید وجود ندارد. بنابراین ممکن است که دو نمونه کارت گرافیک از یک مدل واحد تهیه کنید اما کیفیت تراشه آن ها تا 20 درصد و حتی بیشتر تفاوت داشته باشد.

اما در این میان، با توجه به تمایل طیبعی کاربران برای تراشه های با کیفیت بالا، بعضی سازندگان در سری های خاصی از محصولات خود، تراشه ها را دست چین می نمایند و تراشه هایی که کیفیت آن ها از حداقل معین شده کمتر باشد، مورد استفاده قرار نمی گیرد و یا در سری های دیگری استفاده می شود. فناوری GPU Gauntlet کمپانی گیگابایت، نمونه ای از دست چین تراشه های باکیفیت است، یا EVGA در کارت های مخصوص اورکلاکینگ، تنها از تراشه های باکیفیت تر استفاده می نماید.در حالی که کیفیت بالا تر تراشه برانگیزنده به نظر می رسد، اما لزوماً بهتر نیست. اگر قصد اورکلاک کارت گرافیک خود را نداشته باشید، عملاً ASIC quality نباید برای شما اهمیتی داشته باشد.

البته آنچه که گفته شد، لزوماً همواره درست نیست و اختلاف نظرهای زیادی پیرامون ASIC quality وجود دارد.

بازی ها معین نماینده هستندبازی هایی که به آن ها علاقه دارید تفاوتی اساسی را در انتخاب کارت گرافیک ایجاد می نماید. اگر به دنبال اجرای بازی ها با گرافیک قابل قبولی هستید یا سری یا سبک خاصی را دنبال می کنید؛ به احتیاجمندی های آن بازی توجه کنید. همه بازی ها حداقل سیستم مورد احتیاج پیشنهادی و توصیه شده (مناسب) دارند. باید در نظر داشت که بعضی بازی ها با حداقل کارت گرافیک مورد احتیاج پیشنهادی به خوبی اجرا نمی شوند، پس بهتر است که در صورت امکان پا را فرا تر از حداقل احتیاجمندی ها بگذارید.

آینده نگریبدون شک نه دنیای گیمینگ متوقف می شود و نه شما، پس آینده نگر باشید. با این حال همه ما می دانیم که تهیه بر ترین سخت افزارهای روز همواره بودجه زیادی می طلبد و توصیه هم نمی شود اما تا جای ممکن کارت های جدید و بروزی تهیه کنید. بعضی گیمر ها به محض ورود هر سخت افزار جدیدی سیستم خود را ارتقا و یا حتی بکلی تغییر می دهند، اما این کار اشتباه است مگر اینکه وضع اقتصادی خوبی داشته باشید و یا در فروش قطعات متضرر نشوید. توصیه می شود که از ارتقای زود به زود و با ورود هر محصول جدیدی اجتناب کنید، در عوض در همان ابتدا کارت رجحان انتخاب کنید.

تفاوت میان مدل های مختلف از همان پردازنده گرافیکیکارت های گرافیک از نظر طراحی، در دو گونه مرجع (Reference) و سفارشی یا اختصاصی (Custom) عرضه می شوند. مدل های مرجع همان معینات، طراحی، برد PCB و خنک نماینده معرفی شده از سوی انویدیا یا AMD را دارا هستند. اما مدل های سفارشی معمولاً خنک نماینده بهتر، مدار تغذیه قوی تر و بطور کلی رجحان هایی نسبت به مدل مرجع دارند. هم زمان مدل های سفارشی قیمت بالاتری نسبت به مدل مرجع دارند. در ادامه به بعضی از تفاوت های میان این دو می پردازیم.

مدل مرجع GTX 980 (تصویر پایینی) و یک نمونه سفارشی از آن

خنک نمایندهیکی از عوامل مهم در انتخاب کارت گرافیک از میان برند های مختلف مبتنی بر همان پردازنده گرافیکی؛ خنک نماینده سفارشی است. خنک نماینده های سفارشی افزون بر زیبایی بیشتر، توانایی خنک سازی بیشتری نیز دارند و پردازنده گرافیکی، ماژول های رگولاتور ولتاژ و تراشه های حافظه را خنک تر از مدل مرجع نگه می دارند و معمولاً از تعداد بیشتری لوله ناقل حرارت و فن های با کیفیت تر و کم صداتری نیز برخوردارند. بعضی از این خنک نماینده ها تا زمانی که دمای پردازنده گرافیکی به آستانه معینی نرسد، تمامی فن ها و یا تعدادی از آن ها را غیر فعال نگه می دارند تا از صدای فراوری شده کاسته شود.

خنک تر بودن کارت گرافیک، راه را برای اورکلاکینگ هموار می نماید و مدل های دارای خنک نماینده قوی معمولاً برای اورکلاکینگ انتخاب می شوند. با این حال بعضی از پردازنده های گرافیکی و بویژه AMD، حرارت بیشتری فراوری می نمایند و از این رو اگر پردازنده گرافیکی انتخابی توان حرارتی بالایی دارد، ترجیحاً سراغ مدل مرجع نروید و آنهایی را انتخاب کنید که خنک نماینده قدرتمندتری دارند. باز هم تاکید می شود که برای پردازنده های گرافیکی AMD این مسئله اهمیت بیشتری دارد.یکی دیگر از خصوصیات مهم خنک نماینده ها، نویز یا میزان آلودگی صوتی ناشی از فن ها است.

اورکلاکینگبسیاری از پردازنده های گرافیکی در قالب کارت هایی با قابلیت های ویژه ای به منظور اورکلاکینگ عرضه می شوند. با اینکه همه کارت ها را می توان اورکلاک کرد، اما این قابلیت خود به عوامل متعددی وابسته است و امکان پذیر بودن آن لزوماً به معنای مناسب بودن آن نیست. برای اورکلاکینگ به خنک نماینده و مدار تغذیه قوی تری نسبت به مدل مرجع احتیاج است و از این رو همه کارت ها برای اورکلاکینگ مناسب نیستند. البته این مسئله به میزان اورکلاکینیگی که اعمال می کنید بستگی دارد و برای تغییرات ناچیز، مدار تغذیه و خنک نماینده قوی لازم نیست و می توان مدل مرجع را نیز اورکلاک کرد اما ممکن است که پایداری کافی نداشته باشد و دمای آن بالا تر از مقدار مجاز برود.

همچنین با وجود مدار تغذیه و خنک نماینده قوی تر، می توان به میزان بیشتری کارت را اورکلاک کرد. از این رو اگر قصد اورکلاکینگ دارید؛ مدل های سفارشی و دارای مدار تغذیه و خنک نماینده قوی را انتخاب کنید. البته وجود خنک نماینده سفارشی لزوماً به معنای مناسب بودن برای اورکلاکینگ نیست و مدل های مخصوص اورکلاکینگ، تحت سری های خاص و با پسوندهای معینی ارائه می شوند.بسیاری از کارت های گرافیک سفارشی از پیش اورکلاک شده اند و کارایی بالاتری نسبت به مدل مرجع دارند. در هنگام انتخاب مدل های سفارشی، سراغ مدل هایی بروید که در کنار خنک نماینده قوی، فرکانس بالاتری دارند.

شکاف توسعه و اندازهاز دیگر نکات قابل توجه در رابطه با مدل های سفارشی، اشغال شکاف توسعه و فضای بیشتر است که باید از جای دریافت در کیس (از نظر طولی) و عدم تداخل با دیگر کارت های توسعه مطمئن شد.

فناوری های انحصاریبعضی از سازندگان قابلیت های نرم افزاری انحصاری را با کارت های خود عرضه می نمایند. از این دست می توان به نرم افزارهای اورکلاکینگ، نظارت بر ولتاژ، دما و سرعت فن ها و فیلم برداری از صفحه اشاره نمود.

منبع : شهر سخت افزار

منبع: آی تابناک
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1079

به "راهنمای خرید بهترین کارت های گرافیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید بهترین کارت های گرافیک"

1 دیدگاه

محمدجواد 1 آذر 1399

سلام دوست عزیزم . میخواستم یه کارت گرافیک برای بازی هایی مثل red dead 2 , odysseyبخرم .تا شش میلیون بودجه دارم . به نظرت از بین این کارتها کدوم رو بخرم که به پولم بخوره هم کارایی خویی داشته باشه
VGA Asus STRIX-GTX780-OC-6GD5
MSI RX 470 GAMING X 4G Graphics Card
ASUS PH-GTX1050TI-4G Graphics Card
Asus ROG STRIX GTX1650 O4G و Asus GTX980TI-DC3OC-6GD5

پاسخ به محمدجواد
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید