رضاخان میرپنج قبل از فتح تهران در این کاروانسرا اتراق کرد

به گزارش آخرین خبر، اطراف تهران قدیم برای استراحت کاروان ها، در جاده های منتهی به شهر کاروانسراهای بسیاری وجود داشت که کاروانسرای سنگی منطقه21 یکی از آنهاست.

رضاخان میرپنج قبل از فتح تهران در این کاروانسرا اتراق کرد

خبرنگاران آنلاین - ثریا روزبهانی: کاروانسرای سنگی، در گذشته در اراضی چیتگر واقع شده بود. در دوره قاجار این کاروانسرا آخرین منزل کاروان های عبوری قبل از رسیدن به تهران به شمار می رفت. از آن جا که این کاروانسرا برخلاف بیشتر کاروانسراها کاملا از سنگ ساخته شده بود به کاروانسرا سنگی معروفیت داشت.

خواندنی های بیشتر را در اینجا ببینید.

این بنای ارزشمند و تاریخی که قدمت آن بر اساس گفته اهالی محله به دوران صفوی می رسد در جنوب غربی وردآورد قراردارد؛ در نزدیکی محل تلاقی بزرگراه های فتح (جاده قدیم کرج) و شهید لشگری (جاده مخصوص کرج). به همین دلیل این محدوده به سه راه کاروانسرای سنگی معروف است.

شهرک ارشاد یا کاروانسرای سنگی

این کارونسرا مانند بسیاری از کاروانسراها به لحاظ ساختار شامل یک حیاط بزرگ بود که دورتا دور آن حجره هایی قرار داشت و به وسیله دیواری بزرگ محصور بود. در کاروانسرا یک برج دیده بانی در محل فعلی شهرک ارشاد وردآورد قرار داشت. این برج محلی برای دیده بانی افراد مسلح بود تا به نوعی تردد کاروان ها را زیرنظر داشته باشند تا از حمله ناگهانی راهزن ها در امان بمانند. بعلاوه شایع است که در آن موقع تونلی نیز در این کاروانسرا وجود داشت، اما هنوز این تونل پیدا نشده و به صورت مستند مورد تایید نیست.

از سوی دیگر رضاخان هنگام فتح تهران در این مکان مستقر شد. پس از جنگ جهانی اول و در اوایل اسفند 1299 شمسی، قوای قزاق به فرماندهی رضاخان از قزوین به سوی تهران حرکت کردند. در آن موقع محله وردآورد محل گذر رضاخان میر پنج بود. او و سپاهیانش قبل از ورود به تهران یک شب را در این محل گذارند. رضاخان خود در باغ نصرت الدوله و قشونش در کاروانسرای سنگی مستقر شدند.

کارونسرای سنگی از دهه 30 تا نیمه دوم دهه60 به قهوه خانه و پاتوقی برای دورهمی های مردم تبدیل شده بود. تا اینکه ساخت جاده مخصوص کرج آغاز شد و کاروانسرای سنگی نیز همانند قلعه قدیمی چیتگر قربانی این جاده سازی و به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شد و اکنون تنها یک نیم دیوار از کاروانسرای سنگی در محله وردآورد به جای مانده است.

پیداکردن گنج در کاروانسرا

یکی از عواملی که تخریب کاروانسرای سنگی را تشدید و تسریع کرد، وجود تصوراتی همانند وجود گنج در این محل در میان سودجویان بود و باعث شد تا افراد زیادی به این کاروانسرا آمده و با کندن زمین و تخریب دیواره ها، آن را به ویرانه تبدیل نمایند. اکنون در محل کاروانسرای سنگی پل و تقاطع غیرهمسطحی ساخته شده که به همین نام معروف است. صاحبان این کاروانسرا از گذشته همان مالکان روستای وردآورد بودند که بعدها زمین های اطراف را به کارگران واگذار کردند و باعث شکل گیری محله های تازه شدند. امروزه متأسفانه فقط بقایایی از آن در جنوب غرب محله به جای مانده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 بهمن 1401 بروزرسانی: 7 بهمن 1401 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2254

به "رضاخان میرپنج قبل از فتح تهران در این کاروانسرا اتراق کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رضاخان میرپنج قبل از فتح تهران در این کاروانسرا اتراق کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید