رمز و راز رزومه های تاثیرگذار

به گزارش آخرین خبر، چه رزومه ای تنظیم کنم که اثرگذار باشد؟!

جان لیز به عنوان یک استراتژیست کسب وکار و نویسنده مجموعه رزومه اثرگذار درباره رزومه ای که می تواند اثر خوبی در فکر بگذارد، می گوید: موضوع فقط مربوط به نوشتن یک رزومه نیست، بلکه نوعی سند بازاریابی است. جین هایفتز نیز که تخصص اعلایی در رزومه نویسی دارد، در موافقت با این موضوع می گوید مدیر استخدام کننده به منزله خریدار است و شما محصول هستید و باید او را قانع ساخته که محصول را خریداری کند. خبرنگاران به توضیح این مطلب می پردازد که چگونه رزومه ای تنطیم نموده که توجه را جلب کند.

رمز و راز رزومه های تاثیرگذار

درک درست از موضوع شغل درخواستی

اگر از صنعتی به صنعت دیگر می روید، تجربه کاری خود را طوری معرفی نکنید که مدیر استخدام نماینده تفکر نامربوطی داشته باشد. هایفتز این پیشنهاد را دارد، قسمتی را با عنوان دستاوردهای شغلی بلافاصله بعد از بخش معرفی در رزومه خود گنجانده که بین تجربه شغلی شما و نیازهای شغلی پل بوجود آورد. کاری کنید مدیر استخدام نماینده بگوید می خواهم با او صحبت کنم نه به خاطر اینکه او کیست بلکه به خاطر دستاوردهایی که داشته است.

بعد از قسمت دستاوردهای شغلی (اگر آن را گنجانده اید) درباره تاریخچه شغلی خود و تجربه های مربوط صحبت کنید. برخی ها این تمایل را داشته که تحصیلات خود را در بالای رزومه ذکر نمایند که البته برای مشاغل آکادمیک خوب است، اما در کسب وکار بهتر است ابتدا بر تجربیات خود تاکید نموده و تحصیلات و گواهینامه های خود را برای آخر کار بگذارید.

به نظر هایفتز بخش مهارت های شغلی را حذف کنید. اگر مهارتی دارید، آن را در قسمت تجربیات شغلی خود ذکر نموده و اگر این مهارت ها برای آن شغل بسیار ضروری و لازم هستند در این صورت آن را در بخش معرفی ابتدای رزومه ذکر کنید.

گفتن موضوعات مختلف؛ انتخاب خودتان

ممکن است وسوسه شوید که لیستی از همه شغل هایی که تا به امروز داشته اید، عملنمودها، کارهای داوطلبانه، مهارت ها و درجاتی که تا امروز داشته اید در رزومه خود جای دهید، اما این کار را نکنید. هایفتز می گوید: محتوای رزومه باید بسیار گزینشی باشد. لزومی ندارد، مبسوط و با جزئیات باشد. اگر یاریی به اقناع مدیر استخدام نماینده ای که قرار است با شما صحبت کند نمی نماید آن را حذف کنید.

آغازی قوی

15 تا 20 کلمه اولی که در رزومه می نویسید بسیار اهمیت دارد، چون مدیر استخدام نماینده اغلب به مقدار همین تعداد کلمه به رزومه توجه می نماید. خلاصه ای از تجربه خود را گفته، بعد در قسمت های دیگر رزومه فرصت دارید که بیشتر تجربه کاری خود را تشریح سازید. در ابتدای رزومه به طور خیلی خلاصه آن را بیان کنید. لیز می گوید باید به طور واضح در قسمت خلاصه رزومه بگویید که دارای شرایط و توانایی لازم برای انجام کار هستید. این قسمت باید شامل یک عنوان شغلی مثل متخصص امنیت اطلاعات که دارای توانایی…. است باشد. اصلا اهمیت ندارد، اگر واقعا در گذشته چنین عنوان شغلی را نداشته اید. این عنوان شغلی باید با آنچه مد نظر شرکت استخدام نماینده است مطابقت داشته باشد.

گفتن دستاوردها نه مسوولیت ها

هایفتز معتقد است: به نظر من 95 درصد از آنچه می گویید باید در قالب دستاوردهای شما باشد. مثلا استفاده از عبارت من 10 نفر را مدیریت کردم یاری چندانی نخواهد کرد. باید عمیق تر به آن بپردازید. آیا همه در تیم شما ارتقا گرفته اند؟ آیا از هدف های خود فراتر رفته اند؟ هایفتز می گوید بر این موضوع تاکید کنید که روش مدیریتی شما چیست. لیز در موافقت با این مساله می گوید مثال های ملموس و واقعی بیاورید. اگر می توانید این دستاوردها را به درصد یا با علامت دلار نشان دهید توجه بیشتری را جلب می نماید. البته نباید همه چیز را به طور کمی بیان کنید. رزومه شما نباید شبیه گزارش اقتصادی به نظر آید.

یاری بگیرید

اینکه کاملا هدفمند درباره تجربه و دستاوردهای خود صحبت کنید، کار چندان آسانی نیست. بسیاری از افراد بیش از حد روی این مساله تاکید نموده و بسیاری نیز کمتر از حد کافی درباره این موضوع صحبت می نمایند. می توانید با یک متخصص رزومه، یا یک راهنما یا یک دوست مشورت نموده کسی که شما را از سوالاتی مثل آیا من به مقدار کافی برای این سمت شغلی خوب هستم؟ برهاند و بر این موضوع تمرکز داشته باشد که آیا من انتخاب مناسبی برای این شغل هستم؟

تغییراتی اندک در رزومه برای هر فرصت شغلی

فکر نکنید می توانید به داشتن یک رزومه کفایت کرد. هایفتز می گوید: می توانید یک رزومه اصلی داشته که تضمین نماینده اطلاعات مهم درباره سوابق شما باشد اما ضروری است برای هر فرصت شغلی، کمی تغییر در آن ایجاد کنید. لیز می گوید: برای هر فرصت شغلی درباره آن سازمان تحقیق کنید. با یک نفر که در آن سازمان کار می نماید یا قبلا کار می نموده صحبت کنید، اگر بتوانید با چند نفر صحبت کنید ایده آل است. بعد رزومه خود را متناسب با خواسته های آن سازمان عوض کنید. هایفتز می گوید: از خودتان بپرسید روی چه کلمات یا موضوعاتی باید تاکید نمود. موضوعات نامربوطی که باید حذف شوند کدام هستند؟ عباراتی که به کار می برید، باید متناسب با نیازهای آن سازمان باشد.

آماده سازی یک رزومه خوانا

با حاشیه صفحه بازی نکنید. لیز می گوید زمان رزومه یک صفحه ای سپری شده است. در گذشته از فونت کوچک استفاده می شد تا بتوان به زور رزومه را در یک صفحه ارائه داد. اکنون دو یا سه صفحه خوب است اما بیشتر از این هم نباید باشد چون امکان دارد، به نظر برسد که شما توانایی ویرایش ندارید. می توانید در رزومه خود یک لینک قرار داده که اطلاعات بیشتری درباره شما بدهد اما طراحی شما باید طوری باشد که بیننده رزومه راغب باشد قدم بعدی را بردارد.

از فونت هایی که بیشتر رایج هستند به کار ببرید. هایفتز می گوید: اهمیت دارد که این فونت واضح، تمیز و ظریف باشد و سادگی آن بسیار اهمیت دارد. به فاصله میان خطوط توجه نموده و متن را خیلی نزدیک به هم ننوشته و سعی کنید پاراگراف ها هم مقدار نباشند. باید آنقدر فضای سفید باشد که مدیر استخدام نماینده به خواندن متن ترغیب گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 3 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1401 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2075

به "رمز و راز رزومه های تاثیرگذار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمز و راز رزومه های تاثیرگذار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید