سعادت: بازبینی در بودجه مطالبه رهبری از دولت است، حذف بودجه سازمان های ناکارآمد؛ لازمه کاهش تورم

به گزارش آخرین خبر، استاد اقتصاد دانشگاه سمنان گفت: دولت آقای رئیسی برای کاهش نرخ تورم در سال آینده در بودجه سال 1401 بازبینی اساسی صورت دهد. بازبینی در بودجه یکی از مهمترین مطالبات رهبر معظم انقلاب است.

سعادت: بازبینی در بودجه مطالبه رهبری از دولت است، حذف بودجه سازمان های ناکارآمد؛ لازمه کاهش تورم

گروه مالی خبرنگاران، هر ساله در آستانه فصل تقدیم بودجه دولت به مجلس، مباحث مهمی که بودجه کشور می تواند برای اقتصاد ایجاد کند مطرح می گردد. مباحثی مثل کسری بودجه که اولین پیامد های آن را در افزایش نرخ تورم سالهاست شاهدیم، نگرانی هایی بابت شرایط تورمی و مالی سال آینده ایجاد می نماید. رحمان سعادت؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در این تبادل نظر به چند نکته مهم درخصوص تدوین بودجه غیر تورمی که ناظر بر حل مسائل باشد اشاره نموده است.

رحمان سعادت در مورد توجه دولت در بودجه 1401 نسبت به تامین احتیاج های ضروری مردم گفت: یک بحث مهم که هر ساله درباره بودجه می گردد تورمی بودن یا غیر تورمی بودن بودجه است. این موضوع که مربوط به کسری بودجه می گردد از جمله مهمترین بحث هایی است که بعد از معین شدن زوایای بیشتر بودجه می توان درباره آن بحث کرد که بودجه در افزایش تورم سال آینده تا چه مقدار تاثیر گذار خواهد بود. اما بحث دیگری که در بودجه باید مورد توجه دست اندرکاران قرار بگیرد و کارشناسان آن را از دولت مطالبه نمایند این است که آیا بودجه مبتنی بر احتیاج های مردم بسته شده است یا خیر؟

وی در این باره شرح داد: به عبارت دیگر، ممکن است دولت بودجه زیادی صرف کند، اما همچنان بخش قابل توجهی از مسائل مردم به جای مانده و حل نشده باشد. با توجه به اینکه اصولا حدود 40 درصد از هزینه هایی که دربودجه وجود دارد، هزینه های پرتی است که صرف سازمان هایی می گردد که عملا هیچ بازدهی مالی ندارند، اما درطول سال های گذشته به صورت سهم خواهی همواره از بودجه مطالباتی داشته اند، بدون اینکه بهره وری مالی داشته و سهمی در فراوری کشور داشته باشند، به نوعی این هزینه ها بر مردم تحمیل شده و مردم تبعات آن را پرداخته اند.

استاد اقتصاد ادامه داد: برای اینکه دولت کسری بودجه را کاهش دهد یک بار برای همواره باید برای این سازمان ها که فعالیت حساسی به لحاظ مالی یا تاثیر گذار در اقتصاد ندارند برنامه معینی برای جدا شدن از بودجه عمومی کشور ارائه دهد. چرا که این سازمان ها بخش بزرگی از بودجه دولت را می بلعند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در این باره شرح داد: دولت باید بتواند این سازمان ها را مدیریت کند و به مقدار واقعی سهم آن ها را کوچک و یا از بودجه حذف کند. یعنی برای این سازمان ها باید شرایطی فراهم گردد تا فعالیت های مردم محورانه داشته باشند و با حمایت های مردمی و فعالیت هایی که خود از محل توانایی ها و خلاقیت هایی که باید بروز دهند، عایدی کسب نمایند نه اینکه هر ساله به لحاظ افزایش هزینه ها، فشار بیشتری به بودجه وارد نمایند.

وی توضیح داد: اگر دولت بتواند سازمان های اشاره شده را مردمی نماید و احتیاج های اصلی مردم در بودجه را مورد توجه قرار دهد، به علاوه اینکه با حذف هزینه های غیر ضروری، کسری بودجه را کاهش دهد، قطعا این رویه روی کاهش کسری بودجه و کاهش نرخ تورم درسال آینده اثر می گذارد. اما مساله نگران نماینده این است که اصولا این سازمان ها قدرت زیادی دارند، لذا دولت را برای افزایش سهم خود از بودجه تحت فشار قرار می دهند تا سهم زیادی از بودجه را دریافت نمایند. متاسفانه هر سال شاهد این موضوع هستیم که علی رغم اینکه بودجه بزرگی تصویب می گردد، اما مسائل مردم و تامین بخش زیادی از کالا های اساسی آن ها که باید با حمایت دولت باشد به مشکل برمی خورد.

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان در انتها خاطر نشان کرد: بی تردید دولت آقای رئیسی برای کاهش نرخ تورم در سال آینده یا عدم افزایش تورم باید در بودجه سال 1401 بازبینی اساسی صورت دهد. بازبینی در بودجه یکی از مهمترین مطالبات رهبر معظم انقلاب است که سال گذشته آن را از مسوولین ذی ربط خواستند و بر این نکته تاکید داشتند، بودجه نویسی باید به صورت اساسی بازبینی گردد. اگر این اتفاق بیفتد خبر های خوبی در راه خواهد بود در غیر این صورت باز هم با کسری بودجه شدیدی رو به رو خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 دی 1400 بروزرسانی: 23 دی 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1979

به "سعادت: بازبینی در بودجه مطالبه رهبری از دولت است، حذف بودجه سازمان های ناکارآمد؛ لازمه کاهش تورم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سعادت: بازبینی در بودجه مطالبه رهبری از دولت است، حذف بودجه سازمان های ناکارآمد؛ لازمه کاهش تورم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید