شهر باستانی حریره کجاست؟

به گزارش آخرین خبر، حریره یکی از مکان های دیدنی و جذابی است که در دل جزیره کیش واقع شده است.

شهر باستانی حریره کجاست؟

کیش یکی از جزیره های جنوبی کشورمان است که بیشتر ما آن را از روی مراکز خرید، هتل ها و امکان گردشگری لوکس و مدرن می شناسیم. اما برخلاف تصور بعضی افراد، این شهر زیبای مرجانی قدمتی دیرینه دارد و جای پای تاریخ و مردمان کهن آن دیار روی تمامی خاک این شهر به چشم می خورد. حریره یکی از مکان های تماشای و جذابی است که در دل جزیره واقع شده است. بارزرو هتل کیشمی توانید هم از این شهر حیرت انگیز و هم از خود جزیره تماشا کنید.

حریره همانند حریری سبز در دل کیش

جزیره و شهر زیبای کیش دارای امکان گردشگری و تاریخی مختلفی همانند شهر باستانی حریره است. می توانید با رزرو هتل کیش و اقامتی چند روزه در آن، از نزدیک با این شهر زیبا و آثارهای باستانی زیبا و مختلف آن از نزدیک آشنا شوید. شهر زیبای حریره در شمال جزیره زیبای کیش و در کنار مجموعه ورزشی المپیک واقع شده است. حریره یک شهر باستانی است که در زمینی به مساحت 120 هکتار احداث شده و شروع زندگی در آن به سال های 356 هجری قمری باز می گردد.

تاریخچه و چگونگی پیدایش حریره کیش

بنا بر شواهد مکتوب سیاحان، جهانگردان، مورخان و... ، در حدود سال های 356 هجری قمری در بندر سیراف زلزله بزرگی رخ می دهد و تمامی شهر را در زیر آوارها مدفون می نماید. این حادثه موجب عظیمت دریانوردان و صیادان سیرافی به جزیره قیس یا کیش می گردد. منطقه حریره یکی از برترین و دل بازترین مکان های جزیره بوده که برای احداث شهر تازه انتخاب شده است. این حسن انتخاب نشان از ذکاوت، درایت و با تدبیر بودن مردمان آن موقع حریره می دهد.

از دلایل انتخاب مکان شهر حریره برای شهر تازه می توان به ساحل صخره ای مرتفع و دماغه آن اشاره نمود. شهر باستانی حریره در شمال جزیره واقع شده است. این شهر به مدت 500 سال و تا قرن دهم هجری مکان داد و ستد تجار و بازرگانان و صیادان بوده و در اوج شکوفایی خود بوده است.

معماری شهر باستانی حریره

از این شهر زیبا که چندین قرن مرکز داد و ستد صیادان، بازرگانان و تجار ایرانی، عرب، چینی و هندی بوده، بناها و آثارهایی به یادگار مانده است. در این شهر بناهای مسقف و دارای پوشش سالم کم است. این شهر دارای بناهایی محکم و ساخته شده از سنگ های آهکی و مرجانی است. روی بیشتر دیوارهای به جای مانده، روکش های گچی به چشم می خورد.

شهر باستانی حریره کیش در یک نگاه

در شهر حریره بناهای مختلفی بر جای مانده است که از جنب و جوش و هیاهوی مردمانی خون گرم و سرشار از انرژی خبر می دهد. در این شهر خفته در کیش بقایایی از بناهای ساحلی، مسجد، حمام، خانه اعیانی، کارگاه و راهرو کشف شده است و قدمت و عظمت شهر را به تصویر می کشد.

  • قدیمی ترین حمام ایران در حریره کیش

در شهر حریره بقایایی از حمامی بزرگ به چشم می خورد که بیش از 500 متر مساحت دارد. این حمام دارای خزینه بزرگ و کوچک و گرمخانه و انبار است. حمام شهر حریره در نزدیکی بنای خانه اعیانی شهر قرار گرفته است و این امر احتمال اینکه حمام متعلق به این خانه باشد را بالا برده است. این حمام کهن ترین و قدیمی ترین حمامی است که در ایران ما کشف شده است.

  • خانه اعیانی حریره کیش

در شهر حریره خانه ای بزرگ با مساحت زیاد به چشم می خورد. این خانه از دو بخش بزرگ و کوچک تشکیل شده است. این خانه دارای سبک معماری خاص خود بوده و از بخش های مختلفی همانند اتاق شاه نشین، سکوهای درب ورودی و حیاط مرکزی تشکیل شده است. احتمال اینکه این خانه اعیانی جای سکونت چندین خانواده بوده باشد، بسیار بالا است.

  • اسکله حریره جاذبه ای مرموز با دالان های هزار تو

در هنگام ورود به شهر باستانی حریره با جاذبه های منحصربه فرد و متفاوتی روبه رو خواهید شد. اسکله حریره یکی از این جاذبه هاست که از دالان ها، راهروها و مسیرهای چند راهی تشکیل شده است. وجود این دالان ها و علت ساخت آن هنوز به طور کامل تعیین نیست و درباره علت احداث و ساخت آن ابهاماتی وجود دارد. احتمال اینکه از این هزارتوهای عجیب به عنوان راه عبور صیادان یا راه فرار مخفی شهر استفاده نموده باشند، وجود دارد.

  • کارگاه های صنعتی شهر حریره

بقایای بر جای مانده از صنعت و هنر در هر مکان و شهری نشان از درایت، ذکاوت و کوشش گر بودن مردم آن موقع است. شهر زیبای حریره نیز از این قاعده مثتثی نبوده و در آن کارگاه های صنعتی زیادی به چشم می خورد. در این شهر کارگاه هایی را نظاره خواهید کرد که به شکل اتاق های شیب دار طراحی شده اند. احتمال اینکه از این کارگاه ها جهت به دست آوردن شیره خرما یا جدا کردن مروارید از صدف استفاده نموده باشند، وجود دارد. کوره های شیشه گری جزء دیگر کارگاه های شهر حریره است که گواه توانمند بودن و کوشش مردمان قدیم این دیار مرجانی است.

  • مسجد شهر باستانی حریره

هرکدام از بناها و بقایای به جای مانده از شهر حریره گویای تمدن، کوشش، دیانت، درایت و ذکاوت مردمان سخت کوش این دیار کهن است. در این شهر تاریخی بقایای مسجدی بدون سقف با ایوان ها و طاق های زیبا، نظر هر بیننده ای را به خود جذب خواهد نمود. تاریخ ساخت بنای مسجد شهر حریره به دوارن سلجوقیان باز می گردد. بنابر تحقیقات و کاوش های اجرا شده، این مسجد در گذر زمان توسعه و بازسازی های زیادی را تجربه نموده است. این مسجد بدون سقف دارای چهار محراب است. در صورت مراجعه و بازدید از این سازه زیبا، ستون های شکسته آن را مشاهده خواهید کرد.

  • آبادانی شهر حریره با آب آنبارها و قنات ها

آب نشانه آبادانی است! شهر حریره در دل دریا آب آشامیدنی را به وسیله قنات تامین نموده است. فراهم کردن آب شیرین برای شهری تجاری، صنعتی در 1000 سال پیش احتیاجمند استعداد و ذکاوت بالا بوده است. ساکنان شهر حریره کیش با استفاده از سیستم هوشمندانه آبرسانی و راهنمایی آب از سطح کوچه ها به قنات ها و مخازن، آب مورد احتیاج مردم شهر، کارگاه ها و کشتی های پهلو گرفته را فراهم نموده اند.

سخن پایانی

در این مطلب در خصوص شهر باستانی حریره صحبت کردیم و بخش هایی از آن را به شما معرفی کردیم. در حینرزرو هتلدر شهر کیش، مانندهتل ترنج کیش، حتما به یاد داشته باشید که می توانید در کنار سایر تفریحات هیجان انگیز جزیره کیش از تماشای جاذبه های تاریخی آن نیز لذت ببرید.

منبع: کجارو
انتشار: 19 فروردین 1401 بروزرسانی: 19 فروردین 1401 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2059

به "شهر باستانی حریره کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر باستانی حریره کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید