صدای دونالد ترامپ در فضای مجازی خاموش شد

به گزارش آخرین خبر، انتها ششم ژانویه، 2021 (17 دی) روز تأیید نهایی ریاست جمهوری جو بایدن از راه رسید. روزی که دونالد ترامپ از مدت ها قبل به آن چشم دوخته بود و همه می دانستند اگر نتواند قبل از این تاریخ، ادعای تقلب در انتخابات را ثابت کند در چنین روزی همه توانش را به کار خواهد گرفت تا حرف هایش را به کرسی بنشاند.

صدای دونالد ترامپ در فضای مجازی خاموش شد

اتفاقی که همه انتظارش را می کشیدند افتاد و واشنگتن و ساختمان کنگره در میانه آتش آشوب و خشونت گرفتار شد. در این میان بازهم انگشت اتهام به سوی شبکه های اجتماعی نشانه رفت که فضا را برای این شرایط آماده نموده اند و به بستری برای گسترده شدن دامنه اعتراض و آشوب افراطیون تبدیل شده اند. این بار اما این پلتفرم ها برخوردی قاطعانه تر با ترامپ داشتند و عملاً برترین شبکه های اجتماعی دنیا در اتحادی بی نظیر با یکدیگر، مقابل وی ایستادند و مانع دسترسی ترامپ به این پلتفرم ها شدند.

یک ویدیوی جنجالی

در هفته های اخیر افراطیون هوادار ترامپ بارها از آرزوی خود برای ایجاد هرج و مرج در روز 6 ژانویه در شبکه های اجتماعی سخن گفته بودند و در روز 5 ژانویه درست روز قبل از ناآرامی های واشنگتن، یکی از هواداران ترامپ در Subreddit نوشت: اگر ساختمان کنگره اشغال گردد دیگر هیچ رأیی وجود نخواهد داشت. البته هواداران بایدن هم بیکار ننشستند و به چنین کامنت ها و پست هایی پاسخ می دادند اما درنهایت شاهد فاجعه روز 6 ژانویه در امریکا و ورود ترامپیست ها به کنگره بودیم که درنهایت منجر به مرگ 4نفر شد.

(اما Subreddit چیست؟ یک اجتماع خرد در Reddit و مبتنی بر یک موضوع خاص است. ردیت، پلتفرمی است که محتوای وب، اخبار اجتماعی، انجمن و یک شبکه اجتماعی را ترکیب می نماید و اعضای آن می توانند محتوایی مانند متن، عکس، فیلم و لینک را در سایت منتشر نمایند. تمامی مطالب منتشر شده در معرض رأی دیگر اعضا گذاشته می گردد و بر این اساس، محتوای جالب و باکیفیت به بالا می رود و محتوای بد در پایین ترین قسمت قرار می گیرد. برای همه موضوع ها یک Subreddit وجود دارد و هرچه می توانید به آن فکر کنید، یک Subreddit در خصوص آن وجود خواهد داشت).

وقتی حامیان ترامپ در 29 ژوئن 2020 (9 تیر امسال) قوانین این شبکه اجتماعی را شکستند اکانت وی مسدود شد اما ترامپ و هوادارانش به وب سایت thedonald.win مهاجرت نموده و فعالیت خود را ادامه دادند و حالا هم در بالا دریافت آشوب واشنگتن، Reddit چندان بی تقصیر نبوده است. در روزهای منتهی به 6ژانویه، این بحث های خشونت آمیز در شبکه های اجتماعی مختلف ازجمله فیس بوک مسنجر، سرویس پیغام رسان تلگرام، اینستاگرام و همچنین پلتفرم های هوادار ترامپ همچون پارلر نیز دیده می شد که خبر از روزی ناآرام را می داد.

در این روز دونالد ترامپ درجمع هوادارانش در National Mall واشنگتن گفته بود که انتخابات به سرقت رفته است و ساعاتی بعد هم این ادعا را در قالب ویدیویی تکرار کرد و باعث خشمگین تر شدن هوادارانش شد. ترامپ با انتشار این ویدیو بر پلتفرم های مختلف این آتش را شعله ورتر کرد. ترامپ در شروع ویدیوی خود گفت: من رنج شما را درک می کنم می دانم که آسیب دیده اید ما هیچ انتخاباتی نداشتیم، چراکه آن را از ما دزدیدند. توئیتر بلافاصله این توئیت را برچسب گذاری کرد تا امکان ریتوئیت و انتشار آن وجود نداشته باشد و ازسوی دیگر این توئیت برای کاربران کمتری قابل مشاهده باشد و امکان لایک کردن یا پاسخ دادن به آن هم به صفر برسد. اما ترامپ بلافاصله درتوئیت دیگری نوشت: وقتی میهن پرستان بزرگی که مدت هاست با آنها بد و ناعادلانه رفتار شده است از پیروزی مقدس در انتخابات محروم شوند این اتفاقات می افتد. با عشق و در آرامش به خانه بروید. این روز را برای همواره به یاد داشته باشید.

انتها هم مجموع رفتار ترامپ و پست های وی در شبکه های اجتماعی، روز سختی را برای کنگره رقم زد. اعضای کنگره که برای زدن مهر تأیید بر ریاست جمهوری بایدن در کنگره گرد هم آمده بودند مجبور شدند جلسه خود را نیمه کاره رها نمایند تا بعد از بازگشت شرایط به حالت عادی، جلسه را از سر بگیرند.

این کوشش های توئیتر

رفتار ترامپ و آشوب و ناآرامی های واشنگتن و کنگره واکنش شدید شبکه های اجتماعی را به دنبال داشت تا دیگر نتواند ذهن 88میلیون فالوور توئیتر و 35میلیون فالوور فیس بوک خود را با انتشار اخبار جعلی و ادعاهای واهی مسموم کند.

توئیتر روی اکانت Twitter Safety خود نوشت: این پلتفرم بر رفتار ترامپ نظارت می نماید و برای سالم سازی محیط این پلتفرم، نسبت به رفتار ترامپ واکنش نشان خواهد داد. در توئیتردر فاصله روزهای اول تا 6 ژانویه حدود 1480 پست مرتبط با گروه افراطی QAnon توئیت شده که بیشتر آنها حاوی مطالب خشونت آمیز بوده اند و حتی گروه افراطی Boogaloos در توئیتر نوشته اند واشنگتن دی سی را بسوزانید. ما بیش از این چنین شرایطی را تحمل نخواهیم کرد. پس از این توئیت، اکانت توئیتری دونالد ترامپ به مدت 12ساعت معلق شد و درنهایت پس از گذشت این زمان، توئیتر گفت به این تعلیق انتها می دهد اما در صورت خطای مجدد، به طور کلی اکانت وی مسدود خواهد شد.

افراد معروف زیادی در امریکا نسبت به عملکرد ترامپ در توئیتر ابراز نگرانی کردند که از آنها می توان به سیاستمداران، استادان دانشگاه، خوانندگان و... اشاره نمود. به عنوان مثال سلنا گومز این خواننده محبوب امریکایی درتوئیتر خود خطاب به 64میلیون فالوور خود نوشت: اتفاق امروز نتیجه این است که پلتفرم ها به افرادی که نفرت در قلب خود دارند اجازه می دهند مردم را برای خشونت گرد هم جمع نمایند. امیدوارم درباره رفتار این شبکه های اجتماعی تجدید نظر گردد. امیلی بل یکی از پروفسورهای مدرسه روزنامه نگاری کلمبیا نیز توئیت کرد: من در 8نوامبر (18 آبان) نسبت به این موضوع هشدار دادم و گفتم توئیتر و فیس بوک باید اکانت ترامپ را معلق نمایند ولی کسی توجهی نکرد، نتیجه اش را ببینید.

فیس بوک و ممنوعیت ترامپ

فیس بوک نیز نسبت به رفتار ترامپ بیکار ننشست و البته نسبت به توئیتر موضعی سختگیرانه تر اتخاذ کرد. فیس بوک و اینستاگرام به مدت نامحدود اکانت ترامپ را مسدود نموده اند. مارک زاکربرگ بنیانگذار فیس بوک و مالک اینستاگرام گفت: مجموع شرایط نشان می داد ترامپ قصد ندارد قدرت را با آرامش به جو بایدن تحویل دهد به همین خاطر ابتدا برای 24 ساعت این اکانت معلق شد و فعلاً این محدودیت تا دو هفته دیگر یعنی زمان انتقال کامل قدرت ادامه خواهد داشت و پس از آن موقع تصمیم گیری می گردد. وی یادآور شد: دیگر هیچ پست فیس بوکی از سوی ترامپ به عنوان رئیس جمهوری امریکا روی این پلتفرم منتشر نخواهد شد و بعد از آن نیز همه چیز به رفتار خود ترامپ به عنوان یک شهروند عادی بستگی دارد.

یوتیوب که در مالکیت گوگل قرار گرفته است نیز ویدیوهای جدید ترامپ را حذف کرد و به دلیل تخطی از قوانین و سیاست های این شبکه اجتماعی، گفت که این محدودیت، دائمی خواهد بود. اسنپ چت نیز یکی دیگر از شبکه های اجتماعی است که طی اتفاقات اخیر مقابل ترامپ ایستاد و گفت تا مدتی نامعلوم به وی اجازه نمی دهد که پست جدیدی روی این پلتفرم ایجاد کند. توئیچ(Twitch) این پلتفرم محبوب گیم نیز یکی دیگر از پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی پرهوادار امریکاست که روز پنجشنبه کانال ترامپ را مسدود کرد. ترامپ از این کانال برای پخش ویدیوهای خود به دفعات استفاده نموده بود و عملاً مسدود شدن آن ضربه محکمی برای وی محسوب می گردد. بعد از مسدود شدن اکانت ترامپ در شبکه های اجتماعی مختلف، هواداران وی راهی شبکه های اجتماعی همچون پارلر، Gab و سایر شبکه های اجتماعی آزاد شدند تا حرف خود را بر این پلتفرم ها بزنند. البته این پلتفرم ها کاربران زیادی ندارند و باید منتظر ماند و دید ازاین پس چه اتفاقاتی بر این بسترها رخ خواهد داد.

اما فیس بوک، توئیتر و... تنها کمپانی های فناوری بزرگی نبودند که مقابل جاه طلبی های ترامپ ایستادند و در جریان ناآرامی های واشنگتن، Shopify کمپانی تجارت الکترونیک کانادایی که پلتفرمی مؤثر در زمینه خرید آنلاین محسوب می گردد هم مقابل ترامپ قد علم کرد. پلتفرم آنلاین Shopify همه کمپین های تجاری ترامپ را از روی این پلتفرم حذف کرد چراکه وی خط مشی این پلتفرم آنلاین را نادیده گرفته است. وب سایت های trumpstore.com و

shop.donaldjtrump.com که مربوط به دونالد ترامپ هستند از روز پنجشنبه غیرفعال شدند، چراکه این پلتفرم رفتارهای خشونت آمیز را تحمل نمی نماید. روی این پتفرم، کلاه هایی با متن امریکا را دوباره عظمت ببخشیم، پرچم، تی شرت، گل سر و... به فروش می رسید و عواید آن صرف تبلیغات در کمپین های ترامپ می شد که حالا با مسدود شدن آن دردسرهایی برای ترامپ ایجاد شده است.

البته اف بی آی هم به این موضوع ورود نموده و از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای شناسایی معروف ترین شورشیان این واقعه بهره گرفته است. اف بی آی یک اکانت اینستاگرام ایجاد نموده تا به شناسایی این افراد از روی عکس های منتشر شده در فضای مجازی بپردازد. این اکانت اکنون بیش از 100هزار فالوور دارد و حداقل دو نفر از معروف ترین افراد حاضر در این ناآرامی که مظنون به سرقت اموال کنگره یا تخریب آن هستند، شناسایی شده اند که هردو از هواداران گروه افراطی QAnon هستند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1492

به "صدای دونالد ترامپ در فضای مجازی خاموش شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدای دونالد ترامپ در فضای مجازی خاموش شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید