فیلم خواهران ماکالوسو؛ یک داستان خانوادگی پراحساس

به گزارش آخرین خبر، در جشنواره ونیز 2020 فیلم های زیادی به سراغ خانواده های در آستانه فروپاشی رفته اند، اما اینطور که پیداست فیلم خواهران ماکالوسو (The Macaluso Sisters) پراحساس ترین داستان خانوادگی این رویداد را روایت می نماید.

فیلم خواهران ماکالوسو؛ یک داستان خانوادگی پراحساس

اما دانته، کارگردان پنجاه و سه ساله ایتالیایی با فیلم کمدی-درام خیابانی در پالرمو نشان داد توان ساخت فیلمی تاثیرگذار و درخور توجه پیرامون زوال خانواده های قشر متوسط را دارد. فیلم جدید دانته یعنی خواهران ماکالوسو نیز تم و اتمسفری شبیه به خیابانی در پالرمو دارد و این بار مصائب و درگیری های 5 خواهر ایتالیایی بن مایه داستان را تشکیل می دهند.

فیلم خواهران ماکالوسو در سه بازه زمانی متفاوت دوران کودکی، بزرگسالی و پیری این خواهران را به تصویر می کشد. مرگ ناگهانی یک خواهر زندگی و روابط سایر خواهرها را دستخوش تغییر می نماید. می توان گفت خواهران ماکالوسو اثری است درباره خاطرات و زندگی، داستانی پیرامون شخصیت هایی که به خاطر خانواده و پیوندهای اجتماعی کنار یکدیگر زندگی می نمایند تا به انتهای جهت برسند.

  • فیلم سرزمین خانه به دوش؛ همکاری مک دورمند با کارگردان مارول

نقدهای فیلم خواهران ماکالوسو

سینما اروپا / کامیلو د مارکو

کاتیا، لیا، پینوکیا، ماریا و آنتونلا 5 خواهر یتیمی هستند که در طبقه آخر یک آپارتمان در شهر پالرمو زندگی می نمایند. خانه آن ها در فیلم کارکردی فراتر از یک مسکن دارد و هر اتاق آن نمایانگر خواهرها است و به همین خاطر هنگامی که این خانه خالی می گردد، فیلم ساز نماهای بلندی را صرف به تصویر کشیدن اتاق های آن می نماید. اما دانته دست به خلق فیلمی زنانه زده که جایی برای مردها در آن نیست و داستانش خیلی زود مملو از کارهای دخترانه، لطافت، امید و حتی مشاجره های شدید دخترانه می گردد. خواهران ماکالوسو داستان شخصیت هایش را از کودکی-نوجوانی تا پیری توسط 12 بازیگر مختلف به تصویر می کشد.

یک روز در ساحل اتفاقی ناگهانی و دردناک رخ می دهد که فراتر از آستانه تحمل این خواهران است. این فیلم به ما نشان می دهد زندگی سایر خواهران پس از این حادثه چگونه رقم می خورد و در ادامه داستان شخصیت هایی را داریم که توسط خاطرات احاطه شده اند. جدیدترین ساخته دانته یک نمایش تئاتری درباره گذر زمان نیست، بلکه یک فیلم سینمایی خالص و ساده است که زوال عشق و فروپاشی خانواده را نشان می دهد.

اسکرین دیلی / لی مارشال

خواهران ماکالوسو براساس نمایشنامه ای با همین نام به قلم اما دانته ساخته شده است. درام پر احساسی که زندگی 5 خواهر ایتالیایی را به تصویر می کشد. فیلم جدید دانته را می توان یک تابلو از درهم تنیدگی ها و شکاف های میان چند خواهر دانست که در شهر باستانی پالرمو رقم می خورد و از مصائب زندگی های امروزی نیز صحبت می نماید.

فیلم خواهران ماکالوسو یک اثر فمنیستانه و عاطفی است که هرچه روبه جلو می رود تاریک تر می گردد. صحنه پایانی فیلم که کبوترهای خواهران و آپارتمان خالی آن ها را نشان می دهد با قطعه پیانویی که نواخته می گردد (اثر از اریک ساتی) بسیار تاثیرگذار و حس انگیز است. این صحنه ویرانگر ِ بی سر و صدا، که در آن برزخ آپارتمانی معلق بین دریا و آسمان رقم می خورد، آن علامت های روی کاغذ دیواری به یادگاری برای روح زنانی تبدیل می گردد که مانند خواهران ماکالوزو زندگی هایی معمولی دارند.

هالیوود ریپورتر / دبورا یانگ

داستان فیلم خواهران ماکالوسو در سیسیل به تصویر کشیده می گردد و یک مرگ ناگهانی زندگی یک خانواده از طبقه متوسط را دگرگون می نماید. فیلم شخصیت هایی باورپذیر دارد که با بازی های دراماتیکی از سوی تیم بازیگری پشتیبانی می شوند. خواهران ماکالوسو قادر است سینمادوستان در سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار دهد، اما احتمالا عمده ترین موفقیت های تجاری آن در ایتالیا و سرزمین اما دانته رقم بخورد.

فیلم از لحاظ کارگردانی یک قدم جلوتر از فیلم قبلی دانته یعنی خیابانی در پالرمو است و شخصیت های گرفتار در دام خاطرات و اتفاقات دراماتیک را به درستی به تصویر می کشد. موضوع مورد بحث فیلم قابل لمس و قابل فهم است؛ اینکه یک مرگ نابه هنگام چگونه می تواند بافت شنماینده ای که یک خانواده را به یکدیگر وصل می نماید، درهم بشکند. علاوه بر تیم بازیگری مناسب، در خواهران ماکالوسو شاهد فیلم برداری قابل توجهی نیز هستیم که حس و حال نوستالوژیک اثر را تشدید می نماید و انتخاب درستی نیز برای موسیقی فیلم اجرا شده است.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 آبان 1399 بروزرسانی: 5 آبان 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1270

به "فیلم خواهران ماکالوسو؛ یک داستان خانوادگی پراحساس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم خواهران ماکالوسو؛ یک داستان خانوادگی پراحساس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید