لاهوتی: دولت خود را به صندوق توسعه ملی بدهکار نموده است

به گزارش آخرین خبر، نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: دولت تصمیم دارد در سال آینده به جای 36 درصد سهم صندوق توسعه ملی، 20 درصد به آن واریز کند که با این حساب خود را 16 درصد به صندوق بدهکار می نماید.

لاهوتی: دولت خود را به صندوق توسعه ملی بدهکار نموده است

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس، در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 1399 کل کشور در پاسخ به نقدها مخالفین لایحه بودجه گفت: بعضی از نمایندگان عنوان کردند که در بودجه به استان ها توجهی نشده است، در حالی که دولت در این لایحه اختیار 600 طرح بزرگ ملی را به استان ها وگذار نموده و به جای اینکه برای این طرح ها در تهران تصمیم گیری گردد، به استان ها واگذار شده تا با توجه به شرایط آن استان تصمیم گیری گردد.

وی با بیان اینکه برخلاف ادعای مخالفین بودجه، منابع درآمدی دولت کاملاً معین است، گفت: نمایندگان مجلس اگر پیشنهاد دیگری دارند می توانند در جریان آنالیز جزئیات مطرح نمایند و بودجه را تغییر دهند، اما باید به این نکته توجه کرد که بودجه سال 99 براساس واقعیات کشور بسته شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: در بودجه پیش بینی شده که 50 هزار میلیارد تومان از اموال مازاد خود را واگذار کند، در حالی که همه می دانید دولت 7 هزار میلیارد تومان اموال مازاد دارد، پس چه اشکالی دارد که این مجوز را به دولت بدهیم تا اموال مازاد خود را واگذار کند.

لاهوتی افزایش درآمد های مالیاتی در بودجه را از نقاط قوت آن دانست و گفت: دولت پیش بینی نموده 175 هزار میلیارد تومان از مالیات کسب درآمد کند که به نظر من یکی از تصمیمات درست دولت است، چرا که ما باید کشور را با مالیات اداره کنیم و با توجه به شرایط تورمی و تحریم، دولت می تواند درآمد های خود را از مالیات تأمین کند.

وی اضافه کرد: یکی از اقدامات خوب دولت در بودجه سال آینده، اخذ مالیات از خانه های خالی، خانه های لوکس و خودرو های لوکس است که 700 هزار میلیارد تومان از محل خانه های خالی پیش بینی شده است. همچنین بر خانه های بالای 10 میلیارد تومان نیز مالیات تعلق می گیرد که تمام این ها دغدغه نمایندگان مجلس بود که حالا در بودجه 99 به آن رسیده ایم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس ادامه داد: دولت پیش بینی نموده که 80 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند که مورد انتقاد بعضی از دوستان است که باید به این نکته توجه گردد که دولت باید در سال آینده حدود 50 هزار میلیارد تومن از اوراق های قبلی که فروخته برگشت بزند، بنابراین آنچه برای دولت می ماند 30 هزار میلیارد تومان است.

لاهوتی با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: سقف درآمد های دولت را به 56 هزار میلیارد تومان و هزینه های جاری را به 430 هزار میلیارد تومان رساندیم و 83 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پیش بینی کردیم که تمام این تصمیمات از سوی مجلس گرفته شده است.

وی با اشاره به استقراض دولت از صندوق توسعه ملی گفت: در سال آینده سهم صندوق توسعه ملی باید به 36 درصد می رسید که دولت آن را 20 درصد درنظر گرفته، اما قرار نیست این 16 درصد را برای خود بردارد، بلکه آن را از صندوق قرض گرفته و در واقع دولت به صندوق بدهکار می گردد و این تنها کاری است که دولت می تواند در شرایط تحریمی انجام دهد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس در ادامه گفت: یکی از نکات مثبت بودجه، توجه دولت به معیشت مردم است که کف حقوق کارمندان را از یک میلیون و 500 هزار تومان به 2 میلیون و 800 هزار تومان رساند که این نکته بارزی است.

لاهوتی در سرانجام سخنان خود گفت: شاید بعضی از نقدها دوستان درست باشد، اما باید توجه کنیم که در شرایط تحریمی هستیم و دولت تمام کوشش خود را نموده تا بودجه خود را به بانک ها تحمیل نکند که اگر این کار را می کرد، تورم زیادی ایجاد می شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 859

به "لاهوتی: دولت خود را به صندوق توسعه ملی بدهکار نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاهوتی: دولت خود را به صندوق توسعه ملی بدهکار نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید