مازوت سوزی نفس اراک را تنگ کرده

به گزارش آخرین خبر، به گزارش خبرنگاران، تا قبل از این روز های خاکستری در اراک، عموما علت اصلی آلودگی هوا وجود ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بود، اما این روز ها مهمان ناخوانده دیگری هوای اراک را کدر و نفس کشیدن را سخت کرده است و آن چیزی نیست جز مازوت.

مازوت سوزی نفس اراک را تنگ کرده

مازوت چیست که هوای شهر را بهم ریخته است؟

مازوت یا نفت کوره در واقع یکی از هیدروکربن های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام بعد از بنزین و نفت سفید به دست می آید و به عنوان سوخت برخی از کوره ها، موتور های دیزلی و نیروگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اراک بواسطه قرار گرفتن در جهت حرکت آلودگی های ناشی از فعالیت نیروگاه حرارتی شازند، همیشه در خصوص نوع سوخت مصرفی این صنعت بزرگ نگرانی داشته و این روز ها این نگرانی تبدیل به کابوسی برای اراکی شده است بویژه اینکه کرونا ویروس میهمان ناخوانده این روز ها به همان عضوی حمله می کند که بیش از همه در معرض خطر آلودگی هواست.

اراک در هشتمین روز آلودگی

علیرضا محرابیان رئیس مرکز پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه اراک از ابتدای سال تا به امروز 32 روز ناسالم برای گروه های حساس و یک روز ناسالم برای تمام گروه های سنی را پشت سر گذاشته و در هشتمین روز متوالی آلودگی هوا در اراک هستیم، گفت: براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای شهر اراک، میانه شاخص کیفیت هوای اراک در 24 ساعت گذشته منتهی به 9 صبح چهاردهم دی ماه در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و بر روی عدد 134 بوده است.

محرابیان افزود: آلاینده اصلی، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون هستند و بالاترین شاخص لحظه ای آلودگی هوا در ساعت 9 صبح عدد 112 و ناسالم برای گروه های حساس مربوط به ایستگاه شریعتی بوده است.

نیروگاه و پالایشگاه همچنان مازوت می سوزانند

او با اشاره به اینکه دو واحد از نیروگاه شازند از مدار خارج شده است، گفت: مسلما تعطیلی این دو واحد، میزان آلودگی را به نصف رسانده است هرچند که فعالیت دو واحد دیگر همچنان آلودگی به همراه دارد و علاوه بر آن پالایشگاه شازند هم در بخشی از واحد ها در حال استفاده از سوخت مازوت است.

با توجه به پیش بینی هواشناسی باید در انتظار شرایط بدتر از شرایط کنونی باشیم، چراکه وزش باد و بارندگی نخواهیم داشت و صنایع بزرگ همچنان در حال مازوت سوزی هستند، اینجاست که سلامت افراد جامعه بیش از هر زمان دیگری در معرض خطر قرار می گیرد و مسلما با توجه به همه این دلایل است که اورژانس استان مرکزی طبق دستور سازمان اورژانس کشور از روز گذشته در حالت آماده باش قرار گرفته است.

اورژانس در حالت آماده باش است

پریا بهرامی رئیس مرکز اورژانس استان مرکزی نیز در خصوص آماده باش اورژانس گفت: با توجه به اینکه هر ساله از ابتدای زمستان بحث الودگی هوا پررنگ تر می شود، مسلما در این شرایط بیماری های مرتبط با آلودگی مانند بیماری های تنفسی و قلبی نیز تشدید می شود.

او با اشاره به تشدید علائم در بیماران تنفسی مانند تنگی نفس و حملات آسم در بیماران مبتلا به آسم، افزود: اورژانس هر ساله شاهد افزایش بیماری های مرتبط با آلودگی هواست، اما امسال این افزایش پررنگ تر شده به طوری که از ابتدای دیماه تا 13 دیماه، 88 مورد بیمار تنفسی از طریق اورژانس پیش بیمارستانی به مراکز درمانی منتقل شده است.

منبع: خبرنگاران

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2062

به "مازوت سوزی نفس اراک را تنگ کرده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مازوت سوزی نفس اراک را تنگ کرده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید