مرغ به قیمت وزیر جهاد کشاورزی؛ 40 هزار تومان

به گزارش آخرین خبر، بعد از گذشت حدود 5 ماه از تشکیل قرارگاه مرغ، همچنان مرغ در بازار با نرخ های مختلفی به دست مصرف کنندگان می رسد.

مرغ به قیمت وزیر جهاد کشاورزی؛ 40 هزار تومان

به گزارش خبرنگاران، قرارگاه مرغ در فروردین ماه 1400 جهت توازن عرضه و تقاضا با تصویب تنظیم بازار تشکیل شد و قرار بود بازار را به آرامش برساند این در حالی است که رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی می گوید که این قرارگاه فقط در فصل بهار چند جلسه تشکیل داده است. با توجه به خاتمه عمر دولت دوازدهم و تغییر وزرا تا چند روز دیگر به نظر می رسد، قرارگاه مرغ منحل شده باشد، البته بررسی قیمت ها در بازار نشان می دهد که تشکیل این قرارگاه تاثیری بر بازار مرغ نداشته است.

در حالی که تنها 5 روز از تشکیل قرارگاه مرغ گذشته بود کاظم خاوازی، وزیر وقت جهاد کشاورزی و رئیس این کمیته ادعا کرد که با تصمیمات گرفته شده، بازار به آرامش رسیده است اما اکنون که حدود 5 ماه از تشکیل این قرارگاه گذشته است، همچنان مشاهده می شود که مرغ در بازار به صورت چند نرخی به دست مصرف کننده می رسد.

خبرنگار خبرنگاران در بازدید از میدان بهمن به وجود دلالان در این میدان و میادین تره بار پی برد، یکی از مغازه داران اظهار کرد: هر روز از ساعت 5 صبح تا 4 بعد از ظهر جواز به دست، به میدان می آیم برای 100 کیلوگرم بار که آیا این اندازه را بدهند یا ندهند، زیرا در بیشتر مواقع این اندازه به 80 کیلوگرم کاهش پیدا می کند، بعد من و همکارانم باید از این اندازه هزینه کارگر، کیسه و هزینه حمل چرخ را هم پرداخت کنیم.

وی گفت: کرایه حمل مرغ تا مغازه 110 هزار تومان است. 10 هزار تومان از کرایه حمل برای پرداخت به چرخ دارها و نایلون های بسته بندی است این در حالی است که یک کیلوگرم از وزن مرغ ها، آب است، با این حال اگر بخواهیم حساب سرانگشتی کنیم اندازه سهمیه را باید 150 کیلوگرم فرض کنید که در مجموع 135 هزار تومان برای مغازه دارها سود دارد. همچنین اگر هزینه حمل و نقل را 90 هزار تومان فرض کنیم تنها 45 هزار تومان از 135 هزار تومان باقی می ماند که 10 هزار تومان از آن برای افراد دارای چرخ و 10 هزار تومان هم برای بسته بندی است. بر این اساس در در نهایت از آن 135 هزار تومان تنها 25 هزار تومان دست فروشندگان را می گیرد.

خبرنگار خبرنگاران در ادامه بازدید میدانی خود به سراغ یکی از رانندگان حمل مرغ رفته و با او مصاحبه کرده است.

این راننده حمل مرغ در پاسخ به سوالات مطرح شده کمی از نابسامانی ها را به گردن کشتارگاه ها انداخت و گفت: بسیاری از کشتارگاه ها مرغ را به قیمت بالایی به رانندگان و مرغداران می فروشند.

نبود ردپای خرید و فروش در کشتارگاه ها

قربانی، مدیرعامل یکی از کشتارگاه در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد: من به تنهایی کاری به خرید و فروش ندارم و تنها پول اجرت را دریافت می کنم، به نام مثال خریدار بار زنده را می خرد و به کشتارگاه منتقل می کند و من از مرغدار تنها پول اجرت فرآوری را دریافت می کنم و مرغ زنده را به صورت لاشه دسته بندی می کنم؛ بنابراین در این فرایند، هیچ خرید و فروشی انجام نخواهد شد.

وی ضمن نشان دادن بارنامه های ثبت شده ادامه داد: بیشتر صاحبان بار از طرف تعاونی ها معرفی می شوند و تعداد اندکی به صورت شخص ثبت شده اند، به نام مثال یکی از صاحبان مرغ، دام زنده 2 تن و 600 گرمی خود را به کشتارگاه منتقل می کند، 25 درصد از وزن کل کم می شود که این اندازه متغیر است و سپس به بازار منتقل می کند.

کمبود عرضه نسبت به تقاضا

وی شرح داد: مرغ به اندازه مصرف وجود ندارد، یک عده مرغدار باید از سهمیه دولت استفاده کنند تا مرغ را به قیمت دولتی به فروش برسانند اما این سرانه به اندازه کافی نیست و مرغداری که نهاده دولتی دریافت می کند به همان اندازه هم مرغ دولتی به بازار تحویل می دهد اما وقتی بیشتر نهاده مورد نیاز خود را 4 برابر قیمت از بازار آزاد تهیه می کند، نمی تواند مرغ را به قیمت دولتی عرضه کند. چند نرخی شدن مرغ هیچ ارتباطی به کشتارگاه و مرغداران ندارد.

در ادامه رد پای این نابسامانی را در دیگر مرغداری ها دنبال کردیم و به سراغ یکی از مرغداران حاضر در محل رفتیم.

گرانی حمل و نقل، کمبود نهاده دامی و دارو

این مرغدار در خصوص تاثیر تصمیمات قرارگاه مرغ بر بازار نهاده های دامی اظهار کرد: قرارگاه مرغ هیچ تاثیری بر سهمیه نهاده دامی دولتی نداشته است. مرغدار برای دریافت نهاده دولتی باید در سامانه بازارگاه ثبت نام کند و تا نهاده به آن تعلق بگیرید در ظرف 15 تا 20 روز هیچ کاری نمی تواند انجام دهد به همین دلیل بسیاری از مرغداران در این بازه نهاده دامی خود را به صورت آزاد خریداری می کند.

وی در رابطه با کرایه حمل و نقل هم گفت: در حال حاضر کرایه حمل نهاده از بندر 380 هزار تومان قیمت گذاری شده و بر این اساس بارنامه صادر می شود اما راننده با این اندازه بار را حمل نمی کند و حداقل باید 300 هزار تومان در پشت بارنامه ثبت شود تا راننده بار را به دست مرغدار برساند علاوه بر کمبود نهاده دامی، نبود دارو هم یکی از بزرگ ترین مسائل در این حوزه است.

برچسب تنظیم بازار بر مرغ های 40 هزار تومانی

مشهدی، یکی از مدیران حاضر در تعاونی در مصاحبه با خبرنگاران بیان نمود: در حوزه پرورش، توزیع و عرضه مسائل متعددی وجود دارد و به دلیل نبود نظارت این مسائل روز به روز بیشتر هم خواهد شد. تولیدکنندگان باید به اندازه نهاده ای که دریافت می کنند و اندازه جوجه ای که می ریزند، مرغ زنده با قیمت مصوب 17 هزار و100 تومان تحویل دهند. همچنین تولیدکنندگان صاحب مرغ تا درب مرغداری هستند و اینکه بعد از تحویل مرغ ها چه اتفاقی می افتد در مسئولیت آنها نیست.

وی شرح داد: اینکه بعد از کشتار چگونه بخشی از مرغ ها از شبکه توزیع خارج می شوند یا در راستا عمده فروشی تا خرده فروشی چه بر سر آنها می آید برای ما هم جای سوال دارد، زیرا بخشی از مرغ هایی که با قیمت های بعضا 40 هزار تومان فروخته می شوند، برچسب تنظیم بازار دارند!

افزایش قیمت سویا، ذرت، جوجه یک روزه و افزایش کرایه های حمل و نقل هزینه تولید را بالا برده است و در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ زنده برای تولیدکنندگان کیلویی 19 هزار و600 تومان تا 19 هزار و900 تومان است. با این حساب قیمت مرغ گرم برای مصرف کننده نباید بیشتر از 25 تا 26 هزار تومان باشد و این 14 هزار تومان اختلاف قیمت به جیب دلالان و سودجویان می رود.

عده ای دلال و واسطه مرغ ها را به هر طریقی خارج از شبکه کشتار و با قیمت های بالا به فروش می رسانند.

نظارت وزارت صمت و سازمان جهاد کشاورزی بر نهاده های دامی می تواند، دست دلالان را از این بازار کوتاه کند و نابسامانی های کنونی را کاهش دهد.

در حال حاضر مرغ با قیمت 40 هزار تومان به فروش می رسد و برخی گروه ها با وجود شیوع کرونا به دلیل مساعد نبودن وضع معیشتی مجبور به ایستادن در صف های طولانی برای دریافت مرغ دولتی هستند که آیا به دستشان برسد یا نه؟ نظارت مسئولان و عدم کم کاری ناظران در این حوزه می تواند به تمامی این مسائل خاتمه دهد.

منبع: خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1824

به "مرغ به قیمت وزیر جهاد کشاورزی؛ 40 هزار تومان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرغ به قیمت وزیر جهاد کشاورزی؛ 40 هزار تومان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید