معرفی انواع نمای ساختمان

به گزارش آخرین خبر، هنگامی که به یک ساختمان نگاه می کنید آنچه که برای اولین بار توجه شما را به خود جلب می کند، نمای آن است. نما، پوسته هر ساختمان است و نقش بسیار مهمی در زیبایی و جذابیت آن ایفا می کند. در طراحی نما، معماران و سازندگان با توجه به شرایط آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی، تعداد طبقات ساختمان، سلیقه افراد و بودجه آن ها اقدام به انتخاب نوع مصالح می نمایند. نمای بیرونی به منزله یک لایه محافظ برای ساختمان است که نه تنها آن را در برابر عوامل مختلف محافظت می کند بلکه نقش بسیار مهمی در زیبایی آن دارد. نمای ساختمانی و طراحی نمای ساختمان مسکونی به منظر شهری شکل می دهد، از این رو طراحی نماهای مختلف باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، هماهنگی درب ورودی ساختمان با هارمونی نمای ساختمان می باشد. از جمله نماهای پر هوادار، نمای سنگ و آجر می باشد. اما ما در این جا پیشنهادات متفاوت تری برای شما داریم.

معرفی انواع نمای ساختمان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

انواع نما ساختمان

در نماسازی ساختمان از مصالح مختلفی استفاده می گردد از جمله فلز، سنگ، آجر، کامپوزیت، بتن، چوب و … که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. در ذیل به معرفی انواع نمای ساختمان می پردازیم. با ما همراه باشید.

نمای آجری

نمای آجر از جمله نماهایی است که از گذشته تا امروز مورد استقبال قرار گرفته است. آجرها در انواع مختلف فراوری و در اختیار مشتریان قرار می گیرند. برای آشنایی با انواع آجر در نمای بیرونی و داخلی ساختمان می توانید به سایت مراجعه کنید. طراحی نمای آجری به دلیل بالا بودن تنوع آجرها بسیار متنوع است و یک معمار با توجه به سلیقه خود می تواند زیباترین طرح را اجرا کند. آجرنما ساختمان به صورت ساده و یا دکوراتیو قابل طراحی است و در هر دو شکل جلوه ای زیبا به ساختمان می بخشد. از جمله انواع آجر می توان به آجر نما نسوز، آجر نما طرح چوب، آجر دکوراسیون داخلی، لعابدار حصیری، آجر نما سفید، آجر نما قرمز، کارتنی، دکوراتیو،کف فرش، آجر نما زرد، رستیک، شاموتی، آجر نما نسوز سفید، آجر نما نسوز قرمز، آجر نما نسوز انگلیسی، آجر نما پلاک، قزاقی و … اشاره نمود. آجر نمای ساختمان با تنوع بالای خود گزینه های بیشماری برای نماسازی در اختیار طراحان و معماران قرار می دهد که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. در حال حاضر فراوری کننده های بسیاری در سراسر کشور در زمینه فراوری انواع آجر نما فعالیت دارند. آجر نما باستان، آجر نما آذرخش، آجر نماچین، آجر نما امیری، آجر نما کهن سرام، آجر نما اصفهان و آجر نمای امین از جمله آجر نماهایی هستند که می توان از کیفیت آن ها مطمئن بود.

نمای کامپوزیت

طراحی نمای ساختمان کامپوزیت بر مبنای استفاده از ورق های کامپوزیت آلومینیوم صورت می گیرد. در این نما ورق های آلومینیومی در ابعاد مختلف پوشش نهایی سطح بیرونی ساختمان خواهند بود. از مزایای کامپوزیت نما می توان به وزن سبک، تنوع رنگ بالا، قابلیت شستشو، مقاومت حرارتی، رطوبتی و صوتی اشاره نمود. در حال حاضر نماسازی اکثر ساختمان های مدرن با ورق های رنگارنگ کامپوزیت صورت می گیرد زیرا زیبایی این نما فوق العاده است اما قیمت بالا یکی از معایب نما کامپوزیت است که امکان اجرای آن را برای تمام افراد فراهم ننموده است. هزینه نمای کامپوزیت بالاست و این یکی از معایبی است که امکان اجرای آن را برای تمام افراد فراهم نمی کند. از جمله این نماها که زیبایی بی نظیری به ساختمان می بخشد می توان به نمای کامپوزیت لانه زنبوری اشاره نمود. در صورتی که سطح این نمای زیبا کدر و آلوده شد به یاری افراد متخصص در زمینه نماشویی نمای کامپوزیت می توان آن را تمیز و مانند روز اول درخشان نمود.

نمای سیمانی ساختمان از جمله نماهایی است که قیمت اجرای آن در مقایسه با سایر نماها ارزان تر می باشد. سرعت اجرای این نما بالاست و در کمترین زمان ممکن می توان آن را بر روی سطح خارجی ساختمان اعمال نمود. نماکاری ساختمان با سیمان با استفاده از بهترین متریال صورت می گیرد تا سطح کار از کیفیت مناسب برخوردار باشد. نمای سیمانی از مقاومت لازم در برابر حریق برخوردار است و در صورت بروز آتش سوزی از انتشار آن جلوگیری می کند. در اجرای نما سیمانی ساختمان از سیمان سفید و یا سیمان رنگی استفاده می گردد که هر کدام زیبایی خود را دارد. گفتنی است که شستشوی نمای سیمانی بسیار آسان است، از این رو این نما را می توان نمایی ساده در عین حال زیبا برای ساختمان دانست.

نمای سنگ

نمای سنگی از جمله نماهای لوکس است که همیشه زیبایی و جذابیت خود را در طول زمان های مختلف به نمایش می گذارد و با استفاده از انواع سنگ اجرا می گردد. قیمت سنگ نما در مقایسه با سایر مصالحی که برای نماکاری استفاده می شوند بالاتر است. نمای رومی یکی از نماهای سنگی است که زیبایی حیرت آوری به ساختمان می بخشد. سنگ نمای رومی از سنگ مرمر، سنگ تراورتن و سنگ گرانیت انتخاب می گردد که هر کدام زیبایی و ویژگی های منحصر بفرد خود را دارند. نمای سنگی سالیان سال ماندگار است و در برابر عوامل مختلف نظیر باد، باران، برف، نور خورشید، گرد و غبار و … مقاوم می باشد. سنگی که برای نمای ساختمان انتخاب می گردد باید از دوام و استحکام لازم برخوردار باشد در غیر اینصورت در اثر انقباض و انبساط دچار ترک خوردگی خواهد شد. نمای سنگی ساختمان مسکونی و یا سایر بناها احتیاجمند مراقبت می باشد و هر چند وقت یکبار، نماشویی آن الزامیست. همچنین در صورت احتیاج به ترمیم سنگ نما می توانید از افراد متخصص در این زمینه یاری بگیرید. قبل از خرید سنگ نما باید با مشاور فروش سنگ نما مشورت کنید، سپس خرید سنگ نما را انجام دهید.

نمای شیشه ای

نمای شیشه ای ساختمان از جمله پرهوادارترین نمای ساختمانی است که در تمام ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و … به چشم میخورد. این نوع نما که به نمای شیشه ای کرتین وال نیز معروف است نقش بسزایی در تامین نور برای فضای داخلی به عهده دارد. شیشه به دلیل بازتاب نور از جذابیت بالایی برخوردار است و استفاده از آن در نمای شیشه ای اسپایدر گرفته تا نمای شیشه ای فریم لس علاوه بر زیبایی، نور و گرمای لازم را به دلیل عبور نور برای ساختمان تامین می کند. اصولاً د اجرای نمای شیشه ای از شیشه سکوریت و یا شیشه رفلکس استفاده می گردد. نمای شیشه ای ممکن است به مرور زمان در اثر جذب آلودگی و گرد و غبار کدر گردد، از این رو نماشویی نمای شیشه ای را باید هر چند وقت یکبار انجام داد.

نمای بایرامیکس

نمای بایرامیکس از جمله نماهای دکوراتیو است که به صورت ملات و متشکل از سنگدانه ها، رنگ، رزین های طبیعی و مصنوعی و افزودنی های دیگر می باشد. از مزایای نمای بایرامیکس می توان به تنوع رنگ بالا، قابلیت شستشو با آب، پوشش یکنواخت سطح و تمیزکاری آسان اشاره نمود. این نما بر روی انواع سطوح فلزی، چوبی، سیمانی، آجری و … قابل اجراست اما به دلیل مقاومت پایین آن در برابر عوامل مختلف در مدت کوتاه زیبایی خود را از دست می دهد.

نمای چوبی

یکی از زیباترین نماهای ساختمانی نمای چوبی است که این روزها در ساخت خانه های مدرن اجرا می گردد. ترکیب چوب با سایر متریال ها نظیر فلز و شیشه زیبایی نما را دوچندان می کند و آن را خاص تر جلوه می دهد. چوب ترمووود نوعی چوب نما است که از وزن سبک اما مقاومت بالا برخوردار می باشد. از ویژگی های این چوب نما می توان به سختی بالا، مقاومت در برابر صوت، قابلیت شکل پذیری و برشکاری، تجدیدپذیری و … اشاره نمود. چوب های فرآوری شده بهترین گزینه برای نما هستند زیرا در برابر نفوذ حشرات، رطوبت و آتش سوزی مقاوم سازی می شوند و طول عمر نما را بالا می برند. نمای چوبی ترموود یا ترموود نما یکی از زیباترین و مقاوم ترین نماهای چوبی است. رعایت اصول اساسی در اجرای نمای ترموود لازم و ضروری می باشد.

نمای اتیکس

نمای اتیکس نوعی نمای عایق برای ساختمان محسوب می گردد که آن را در برابر عواملی نظیر رطوبت، حرارت و برودت محافظت می کند. این نما از سه جزء عایق، مسلح کننده و پوشش نهایی تشکیل شده است. از جمله عایق هایی که برای این نما استفاده میشوند فوم پلی استایرن منبسط شده و پشم معدنی می باشند. وجود این عایق ها به میزان قابل توجه هزینه های سرمایشی و گرمایش ساختمان را به حدالقل می رسانند. پوشش نهایی نمای اتیکس می تواند چوب، آجر لعابدار، فلز، اندود و … باشد.

نمای سرامیکی

امروزه نمای سرامیک به یکی از انواع نماهای پر هوادار در طراحی ساختمان تبدیل شده است. به طور کلی سرامیک نما با دو روش نصب خشک یا مهار شده و روش نصب تر یا چسبانده شده صورت می گیرد.

نمای مینرال

نمای مینرال از ترکیب سنگ های معدنی، گرانیتریال سنگ های سفید و مرمر به همراه پلاستر می باشد. از مزایای استفاده از این نما در ساختمان می توان به مقرون به صرفه بودن آن، سرعت بالای اجرا، سازگار با محیط زیست، تنوع در رنگ و طرح و مقاوم بودن آن در برابر آتش سوزی اشاره نمود. یکی از بزرگترین معایب نمای مینرال عدم مقاومت آن در برابر رطوبت می باشد. به همین خاطر به مرور زمان دچار آسیب دیدگی جدی می گردد.

نما رومی

نمای رومی چیست؟ نمای سنگ رومی ساختمان در دسته سبک کلاسیک قرار می گیرد. در طراحی این سبک از مصالحی هم چون سنگ مرمر، گرانیت و تراورتن استفاده می گردد. از ویژگی های این سبک می توان به قوس ها و ستون های تزئینی اشاره نمود. در بعضی موارد طراحی نمای رومی با سنگ تراورتن صورت می گیرد. نمای سنگی رومی نمونه ای از زیباترین نماهای ساختمان می باشد. نمای رومی ساده نیز از پر هوادارترین نماها می باشد.

نما کلاسیک

طراحی نمای کلاسیک ساختمان تا اندازه زیادی به نمای رومی شباهت دارد. استفاده از این سبک در ایران باستان نیز به چشم می خورد. استفاده از سنگ و سرستون ها در طراحی نما کلاسیک زیاد به چشم می خورد.

نانو نما

نانو نما پوششی کاملا نامرئی می باشد که می تواند به حفظ سطوح مختلف یاری کند. برای مثال استفاده از آن می تواند نمای ساختمان را در برابر رطوبت و خسارات ناشی از آن ایمن کند. بنابرابن استفاده از پوشش های نانو روی نمای ساختمان می تواند باعث افزایش طول عمر ساختمان گردد. امکان استفاده از پوشش نانو نمای ساختمان بر روی سطوح مختلفی امکان پذیر می باشد. برای مثال استفاده از پوشش نانو آجر نما، استفاده از نانو بر روی سطوح سنگی و سنگ های گرانیت امکان پذیر می باشد. استفاده از نانو نما برای ضد آب کردن نما مناسب می باشد.

نمای کنیتکس

نمای کنیتکس از دیگر گزینه هایی است که می توان در طراحی نما انتخاب و مورد استفاده قرار داد. کنیتکس نوعی رنگ می باشد که در ترکیب آن از الیاف های مصنوعی، اکسید تیتان و غیره استفاده می گردد. کنیتکس خاصیت ضد آب داشته و از این رو برای استفاده در نمای بیرونی بسیار مناسب می باشد.

قیمت انواع نما

نوع نماقیمتتاریخ به روز رسانی
آجر آنتیک سایز 20*5.5600,000 ریال به ازای هر متر مربع1398/10/26
سنگ گرانیت پلاک 40*40400,000 ریال به ازای هر متر مربع1398/8/21
ترموود3,000,000 ریال به ازای هر متر مربع1398/9/18
سنگ تراورتن شکلاتی یزد 40 طولی800,000 ریال به ازای هر متر مربع1398/10/25

جنس و نوع نمای انتخابی پارامتری است که روی قیمت تاثیر می گذارد. بنابر این با توجه به شرایط اقلیمی و قوانین مربوط به ساخت و ساز و همچنین سلیقه افراد می توان با آنالیز نوع نمای مورد نظر نسبت به خرید و نصب آن اقدام نمود.

آن چه که در این مطلب از ما به بیان آن پرداختیم، معرفی انواع نما در طراحی نما ساختمان می باشد. استفاده از ایده های جذاب برای دکوراسیون نمای بیرونی ساختمان می تواند تاثیر بسزایی در زیبایی نمای مسکونی و نمای ساختمانی داشته باشد. در کنار اجرای یک طراحی زیبا، نورپردازی نما نیز می تواند به زیبایی هرچه تمام تر نمای ساختمان و نمای خانه یاری کند. آن چه که در اجرای این کار باید به یاد داشته باشید، ضد آب کردن نما می باشد. چند نمونه روش برای انجام این کار در بالا اشاره شده است. استفاده از رنگ ضذ آب نما نیز می تواند در این زمینه به شما یاری کند. مشورت با یک متخصص می تواند در طراحی نمای خاص به شما یاری کند.

نقش نما در ساختمان سازی چیست؟

نمای بیرونی به منزله یک لایه محافظ برای ساختمان است که نه تنها آن را در برابر عوامل مختلف محافظت می کند بلکه نقش بسیار مهمی در زیبایی آن دارد

انواع نمای ساختمان کدام اند؟

نمای آجری، نمای کامپوزیت، نمای سنگ، نمای شیشه ای، نمای چوبی، نمای اتیکس، نمای سرامیکی، نمای مینرال، نما رومی،نانو نما و نمای کنیتکس

نمای اتیکس چیست؟

نمای اتیکس نوعی نمای عایق برای ساختمان محسوب می گردد که آن را در برابر عواملی نظیر رطوبت، حرارت و برودت محافظت می کند. این نما از سه جزء عایق، مسلح کننده و پوشش نهایی تشکیل شده است.

قیمت انواع مصالح نما کاری چقدر است؟

برای استعلام قیمت به روز مصالح کلیک کنید.

در اجرای نما علاوه بر جنس مصالح و طراحی نما، به چه مواردی باید توجه کرد؟

در کنار اجرای یک طراحی زیبا، نورپردازی نما نیز می تواند به زیبایی هرچه تمام تر نمای ساختمان و نمای خانه یاری کند. آن چه که در اجرای این کار باید به یاد داشته باشید، ضد آب کردن نما می باشد. هم چنین هماهنگی درب ورودی با نما نیز از دیگر نکاتی است که باید بدان توجه گردد.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 634

به "معرفی انواع نمای ساختمان" امتیاز دهید

13 کاربر به "معرفی انواع نمای ساختمان" امتیاز داده اند | 4.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی انواع نمای ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید