منظره ها شگفت انگیزی که در بوتان و نپال می توانید ببینید

به گزارش آخرین خبر، از معابد بودایی با مجسمه های عظیمش گرفته تا کوه های مرتفع هیمالیا، بوتان و نپال از جمله کشورهای کمتر شناخته شده ای هستند که تجربه ای منحصر به فرد را در فکر مسافرانشان به جای می گذارند.

منظره ها شگفت انگیزی که در بوتان و نپال می توانید ببینید

سفر به نپال و بوتان بی تردید می تواند یکی از پربارترین و به یاد ماندنی ترین سفرهای زندگی هر شخصی باشد. اگر این بخت را داشتید که به کاتماندو، مرکز نپال، یا بوتان سفر کنید، خود به این واقعیت پی خواهید برد. غذا خوردن در رستوران های محلی و گشت و گذار در ییلاقات شما را از شلوغی زندگی روزمره دور می نماید. ماجراجویی در این قسمت از دنیا و آشنایی با فرهنگ مردمانش آنقدر خاص است که در هیچ جای دیگر نظیرش پیدا نمی گردد.

در ادامه 10 نمونه از تماشای های تاریخی و زیبای گستره میان نپال تا شرق هیمالیا را معرفی می کنیم. با این امید که دید بهتری نسبت به این منطقه ها کمتر شناخته شده به دست آید.

لانه ببر (پارو تاکشانگ)، پارو، بوتان

ملاقات از لانه ببر جزو اولین گزینه ها هنگام ماجراجویی در بوتان است. پارو تاکشانگ، که معمولاً لانه ببر نامیده می گردد، یکی از قابل توجه ترین و مهم ترین محوطه های بودایی بوتان به شمار میرود. این معبد صخره ای به همراه دیگر صومعه های کوچکش در ارتفاع سه هزار متری دره پارو واقع شده است. از این محوطه به خوبی مراقبت می گردد و بالا رفتن از آن تجربه ای منحصر به فرد است.

جهت سبز و پر دار و درخت صعود به سمت معبد به تنهایی می تواند برای ثبت در سفرنامه کافی باشد؛ اما تاریخ و آرامش آنجا است که می تواند نگرش فرد نسبت به زندگی را عوض کند. گویند معلمی افسانه ای به نام پادماسامباوا (Padmasambhava) برای اولین بار، سوار بر ببر، دین بودایی را به بوتان آورد.

کافه ای، به طور معجزه آسا، در میان جهت حرکت سبز شده است که می توانید آنجا برای خستگی در کردن و صرف چای و بیسکوییت یا دمنوش محلی بایستید.

قلعه و معبد تاشیچو، تیمفو، بوتان

شاه و اعضای مجلس بوتان در قلعه و معبد تاشیچو (Tashichho Dzong) دفتر دارند. در این قلعه، که تاریخی غنی دارد، راهبانی را خواهید دید که در محوطه اش رفت و آمد می نمایند.

برای ورود به اینجا هم مانند دیگر جاهای بوتان باید راهنما به همراه داشته باشید.

گذرگاه دوچولا، تیمفو، بوتان

هوا در گذرگاه دوچولا (Dochula Pass) آنقدر تمیز است که احساس می کنید دارید در بهشت نفس می کشید؛ حتی از منطقه ها بکر ایسلند و ژاپن هم تمیزتر است. پیرترین ملکه شاه چهارم برای یادبود کشته شدگان تنها جنگ بوتان بناهایی را در این گذرگاه ساخته است.

گذرگاه در ارتفاع سه هزار متری از سطح دریا واقع شده است و تیمفو را به پوناخا، در شرقی ترین بخش هیمالیا، وصل می نماید. هر موقع که از این گذرگاه عبور کنید، سکوت اعجاب آمیز آنجا شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

قلعه و معبد پوناخا، پوناخا، بوتان

قلعه و معبد پوناخا (Punakha Dzong) یکی از مهم ترین و البته زیباترین قلعه های بوتان است. ژابدرونگ، متحدنماینده کشور بوتان، در نزدیکی این منطقه به حملات تبتی ها سرانجام داد. پس از خنثی شدن حمله تبتی ها، آنها از این منطقه خارج شدند و کشور بوتان پدید آمد.

اینجا می توانید با عبور از پلی خارق العاده به قلعه برسید. تا سال 1955، پوناخا مرکز بوتان و خانه بسیاری از اعضای خاندان سلطنتی بود. قلعه پوناخا زانگ از لحاظ قدمت دومین دژ بوتان و یکی از محبوب ترین بناهای این پادشاهی است.

بودا دوردنمای بزرگ، تیمفو، بوتان

این سازه برنزی، که با روکش طلا تزئین شده، 54 متر ارتفاع دارد و در سال 2015 ساخته شد. صد هزار مجسمه کوچک بودا درون بودای بزرگ، که از تمام نقاط تیمفو قابل تماشا است، خانه نموده اند. اما عظمت آن را تنها زمانی می توان درک کرد که به بالای کوه بروید و از نزدیک آن را ببینید.

بودای بزرگ دوردنما (Great Buddha Dordenma) به افتخار شصتمین سالگرد درگذشت پدر شاه فعلی (چهارمین شاه بوتان) در چهار طبقه ساخته شد. از بین تمام تماشای هایی که بین تیمفو و پوناخا وجود دارد، ملاقات از این سازه شگفت انگیزترین است. ده ها هزار مجسمه بودا پیرامون این بنای چندطبقه را پوشانده اند. آنها سخت کوشانه و در سکوت در حال مراقبه هستند.

میدان دوربار بهکت پور، بهکت پور، نپال

شهر بهکت پور، که به پادشاهی مالا نیز معروف است، تا اواسط قرن پانزدهم مرکز نپال بود. مجموعه معابد، مجسمه ها و حکاکی های این شهر همه به افتخار خدایان هندو ساخته شده اند.

معبد نیاتاپولا (Nyatapola) یکی از معروف ترین بناهای این میدان و جزو بلندترین ساختمان های کشور است. بومیان شهر عموماً برای پرستش الهه سیدی لاکشمی (Siddhi Lakshmi) به این معبد، که در لیست میراث دنیای یونسکو نیز واقع شده است، می آیند. این معبد پنج طبقه در اوایل قرن هجدهم ساخته شد و به طور معجزه آسایی از زلزله اخیر کشور جان سالم به در برد.

این میدان و معبد درونش نمونه هایی استثنایی از معماری پاگودا هستند. معماری پاگودا در نپال پا گرفته و به اشتباه خاستگاهی چینی برایش در نظر می گیرند.

میدان دوربار پاتان، لالیتپور، نپال

میدان دوربار پاتان در مرکز سومین شهر بزرگ نپال قرار گرفته است. شهر لالیتپور به خاطر تاریخ، هنر و فرهنگش معروف است و معابد و برج های متعددی را در خود جای داده. خیلی از این بناها بر اثر زلزله سال 2015 آسیب تماشاد و هنوز تحت بازسازی قرار دارند.

ملاقات از میدان دوربار پاتان یعنی تجربه حضور در میراثی دنیای در قلب دره کاتماندو. مجسمه های شیر و طاق های زنگ دار در گوشه و کنار حیاط مرکزی دیده می گردد. میدان دوربار پاتان یکی از برترین جاها برای تماشا زندگی شهری در کشور نپال است.

معبد سوایامبونات، کاتماندو، نپال

معبد سوایامبونات (Swayambhunath Stupa) مهم ترین محوطه بودایی نپال به شمار می آید. هزاران پرچم و صدها میمون در این محل حضور دارند و به همین دلیل به معبد میمون نیز معروف است.

این استوپا، از آنجا که بزرگ ترین معبد در دره کاتماندو محسوب می گردد، از نظرگاه های متعددی شایسته توجه است. می توان روزها از این محل، که در افق شهر واقع شده، لذت برد؛ ناگفته نماند که منظره بالای معبد، که به کاتماندو نظر دارد، شگفت انگیز است. از آنجا می توان معبد دیوا دارما (Dewa Dharma)، جایی که مجسمه برنزی بودا واقع شده است، را دید.

هتل داریکا، کاتماندو، نپال

هتل دواریکا (Dwarika) در کاتماندو اما دور از منطقه ها شلوغ شهر واقع شده است. هتل به صورت خانوادگی اداره می گردد و به راستی جایی آرامش بخش است. یکی از بزرگ ترین مجموعه های آثار چوبی در این هتل نگهداری می گردد و همیشه، به افتخار بنیانگذار انسان دوست هتل، امور خیریه آنجا در جریان است.

در نزدیکی اتاق های منحصر به فرد هتل، می توانید غذاهای نپالی و ژاپنی بیابید.

کوه های هیمالیا، آسیا

البته تعجبی ندارد که کوه های هیمالیا جزو جاذبه های این منطقه از زمین باشند اما باید ملاقات از آنها را جدی گرفت. کوه های هیمالیا یکی از برترین مناظری هستند که هر مسافری می تواند پیش چشم داشته باشد. این رشته کوه بزرگ، که حدود 2400 کیلومتر طول دارد و در کشورهای پاکستان، چین، نپال، هند و بوتان کشیده شده، مرتفع ترین قلل دنیا را نیز در بر گرفته است. عظمت کوه هایش موجب شده تا بعضی از داستان های بشری درباره غلبه یافتن بر چالش ها با آن پیوند بخورند.

حتماً لازم نیست که از کوه اورست یا دیگر کوه های بلند هیمالیا بالا بروید؛ همین که بین نپال و بوتان پرواز کنید منظرهش پیش چشمتان خواهد آمد. ملاقات از منظره کوه های هیمالیا می تواند تکمیل نماینده این سفر متحول نماینده باشد.

منبع: کجارو / afar.com
انتشار: 10 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1401 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2083

به "منظره ها شگفت انگیزی که در بوتان و نپال می توانید ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منظره ها شگفت انگیزی که در بوتان و نپال می توانید ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید