نرخ تورم اردیبهشت چگونه کاهش یافت؟

به گزارش آخرین خبر، به گزارش خبرنگاران، سه هفته بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، مرکز آمار ایران خبر عجیبی منتشر کرد، نرخ تورم اردیبهشت ماه 1401 کمتر از ماه قبل اعلام شد.

نرخ تورم اردیبهشت چگونه کاهش یافت؟

مرکز آمار ایران پیش از این برای فروردین ماه سال 1401 نرخ تورم را 39.2 درصد اعلام نموده بود اما برای اردیبهشت ماه این نرخ درصد کاهش یافت و به 38.7 درصد رسید.

در شرایط عادی شاید ریزش نیم درصدی نرخ تورم عددی جزئی از منظر عموم مردم تلقی گردد اما در شرایط کنونی اعلام این کاهش مایه حیرت عمومی خواهد شد.

دلیل این شگفتی اتفاقی است که از نیمه دوم اردیبهشت ماه افتاد، دولت برنامه اصلاح ارز ترجیحی را شروع کرد و در نتیجه موجی از تقاضا در بازار اقلام ضروری ایجاد شد.

در سه هفته ای که از شروع این برنامه می گذرد، شاید دیگر از نایاب بودن اقلام ضروری و شرایط مبهم پرداخت یارانه های تازه خبری نباشد اما زندگی اغلب مردم با موج تازهی از قیمت های تازه روبروست.

این گرانی آخرین بار در فاصله دو هفته ای میان اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی و انتشار گزارش تورم اردیبهشت ماه مرکز آمار ایران رخ داده است.

نرخ تورم اردیبهشت چگونه کاهشی شد؟

از همین رو بدیهی است که ادعای کاهش ولو نیم درصدی نرخ تورم اردیبهشت ماه مایه حیرت و شگفتی مخاطبین گردد.

این مسئله موضوع گفتگوی پیش روی خبرنگاران با فرامرز توفیقی از اعضای گروه کارگری در مذاکرات مزدی سال 1401 است.

این مقام صنفی کارگری در ارزیابی خود از گزارش های فروردین و اردیبهشت ماه سال 1401 مرکز ملی آمار می گوید: واضح است که بعد از برنامه اصلاح ارز ترجیحی، هزینه های زندگی دهک های درآمدی یارانه بگیر موجی از تورم و گرانی را تجربه کند اما در گزارش اردیبهشت قیمت بعضی از اقلام ضروری مبنای واقعی ندارد.

وی ادامه می دهد: مثلا روغن به نرخ پیش از گرانی قیمت گذاری شده است، گوشت مرغ هم نه بر مبنای بهای مصوب که براساس نرخ کف کارگاهی مشخص شده است. این دو قلم از اساسی ترین کالاهای خوارکی هستند و در هفته های اخیر قیمتشان افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

توفیقی در نهایت دیدگاه خود را از گزارش تورم اردیبهشت ماه سال 1401 مرکز آمار ایران اینطور جمع بندی می نماید: در این گزارش بیش از هرچیزی کوشش شده تا سهم سبد خوراک و آشامیدنی ها هرچه بیشتر کوچک درنظر گرفته گردد، این یعنی پایین نگهداشتن نرخ تورم درست بلافاصله بعد از اجرای اصلاحات ارز ترجیحی.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 18 تیر 1401 بروزرسانی: 18 تیر 1401 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2141

به "نرخ تورم اردیبهشت چگونه کاهش یافت؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "نرخ تورم اردیبهشت چگونه کاهش یافت؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ تورم اردیبهشت چگونه کاهش یافت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید