همان 8 نفر همان 8 میلیون یورو!

به گزارش آخرین خبر، کابوس قراردادی که فدراسیون فوتبال ایران با مارک ویلموتس بلژیکی بسته انگار تمامی ندارد؛ بعد از پاییز 98 که او قراردادش را با ایران به صورت یک طرفه فسخ کرده تا همین الان، هر آن انتظار می رود که فدراسیون فوتبال ایران اعلام ورشکستگی کند! ماجرا مربوط به قرارداد ننگینی است که مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران، با ویلموتس بلژیکی بست.

همان 8 نفر همان 8 میلیون یورو!

به گزارش شرق، آن زمان، او و رفقایش در فدراسیون، با کتمان واقعیت و هشدار هرروزه رسانه ها، خبر می دادند مبلغ قراردادی که با ویلموتس بسته شده به مراتب کمتر از قراردادی است که با کارلوس کی روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران بسته شده است؛ دروغی بزرگ که بعد از فسخ قرارداد این مربی بلژیکی تازه زوایای خوفناکش پیدا شد.

ویلموتس به دلیل آنکه قسط اول دستمزدش را به موقع نگرفت، نامه فسخش را به فیفا تقدیم کرد و خواستار غرامت شد. رقم غرامت درخواستی ویلموتس که منتشر شد تازه عمق فاجعه روشن شد؛ برخلاف ادعای مهدی تاج مبنی بر بستن قراردادی سبک با این مربی نجیب، ویلموتس 6.2 میلیون یورو برای سه سال قراردادش با فدراسیون فوتبال ایران طلب کرد! فدراسیون فوتبال ایران با ریاست مهدی تاج چنین درخواستی را غیرواقعی توصیف و نام کرد مبلغ حق فسخ فقط سه ماه دستمزد است و ویلموتس قرارداد را خوب نخوانده است.

6 به علاوه 2 میلیون یورو بی زبان

درخواست غرامت شش میلیون یورویی ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران تمام کابوس رخ داده نبود؛ او با گمراه کردن مسئولان وقت فدراسیون فوتبال پیروز شد قسط اول دستمزدش به رقم دو میلیون یورو را هم دریافت کند. مسئولان وقت فدراسیون فوتبال ایران با قرض گرفتن دو میلیون یورو از شستا، این رقم را به ترکیه برده و به حساب ویلموتس واریز کردند. این مرد بلژیکی هم بعد از آنکه پول به حسابش نشست در یک بازی که با شکست تیم ملی برابر عراق همراه بود روی نیمکت نشست و بعد راهی بلژیک شد و دیگر به ایران برنگشت. اندکی بعد از شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران به فیفا، نهاد بین المللی فوتبال هم حق را به ویلموتس داد و طرف ایرانی را محکوم به پرداخت غرامت سنگین 6.2 میلیون یورویی کرد. با احتساب دو میلیون یورویی که فدراسیون به حساب ویلموتس واریز کرد، او بیش از هشت میلیون یورو از فوتبال ایران طلب نموده است.

جنب و جوش برای معرفی 8 نفر به دادگاه

وقتی ابعاد پنهان قرارداد ننگینی که فدراسیونِ مهدی تاج با ویلموتس بست هویدا شد، قوه قضائیه، نهادهای نظارتی و کنندگان مجلس دست به کار شدند تا خیلی سریع عاملان این قرارداد بحث برانگیز را مجازات کنند. آن زمان خبر از این داده شد که اگر جرم این افراد اثبات شود، غرامت ویلموتس از دارایی همان افراد پرداخت خواهد شد. مهدی تاج، فردی که می گفتند نفر اصلی در بستن این قرارداد است، به دلیل بیماری قلبی از فدراسیون فوتبال استعفا داد و رفت تا شایعه شود او به دلیل فرار از جزای احتمالی کناره گیری نموده است.

سازمان بازرسی اما خبر داد بی خیال ماجرا نمی شود و خیلی سریع رسیدگی می کند. اندکی بعد، طبق وعده داده شده این نهاد هشت نفر را به نام مقصر به دادستان عمومی تهران معرفی کرد. اگرچه نامی از آن هشت متهم به میان نیامد ولی می شد حدس زد آن افراد چه کسانی بودند؛ مهدی تاج به نام رئیس و حیدر بهافرایند، لیلا صوفی زاده، محمود اسلامیان، کاظم طالقانی، هدایت ممبینی، محمود شیعی و فریدون اصفهانیان به نام اعضای هیئت رئیسه وقت. با وجود رسیدگی سریع به این پفراینده اما نامه هشدارآمیز فیفا از راه رسید که اگر نهادی بیرون از فدراسیون فوتبال به چنین پفراینده هایی رسیدگی کند، فوتبال ایران تعلیق می شود! عده ای از کنندگان مجلس اعتقاد داشتند یکی از داخل به فیفا راپورت داده تا عاملان این قرارداد تنبیه نشوند. هرچه بود اما آن نامه کار خودش را کرد و نهادهای بازرسی خیلی آرام و بی سروصدا از کنار پفراینده ویلموتس عبور کردند.

همان 8 نفر، همان 8 میلیون یورو

دیگر خبری از پفراینده متهمان قرارداد ویلموتس در ماه های اخیر نبود تا اینکه بالاخره یکی، دو روز گذشته دوباره از گوشه و کنار شنیده شد که پفراینده ویلموتس روی میز است و پیگیری ها در دستور کار واقع شده است. این صحبتی بود که حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، در نشست خبری و در پاسخ به سؤالی درباره آخرین شرایط رسیدگی به پفراینده مارک ویلموتس داد و گفت: در این مورد خیلی وقت است که پفراینده در اختیار قوه قضائیه قرار گرفته است. درخصوص این موضوع هشت نفر از سمت سازمان بازرسی به قوه قضائیه معرفی شدند که در بین آنها افراد مشهور فدراسیون فوتبال هم دیده می شوند. مشخصا این هشت نفر همان هشت نفر قبلی هستند که فرایند رسیدگی به پفراینده شان با اخلال روبه رو شد. تفاوت اما در این است که به غیر از یک نفر از آنها که این روزها به نام سرپرست در فدراسیون فوتبال مشغول به کار است، بقیه سمت رسمی در فدراسیون ندارند و این بار رسیدگی به پفراینده آنها نمی تواند تهدیدی برای فدراسیون فوتبال از سوی فیفا به همراه داشته باشد. با این حال، این تمام ماجرا نیست و سناریو می تواند دوباره تغییر کند! ماجرای نو از این قرار است که در یکی، دو روز گذشته دادگاه حکمیت ورزش به شکایت ایران نسبت به رأی صادره فیفا درباره پفراینده مارک ویلموتس به صورت وبینار رسیدگی نموده و حالا مسئولان ورزش ایران امیدوار هستند رأی سنگین پرداخت غرامت 6.2 میلیون یورویی هم بشکند.

این امیدواری در شرایطی به وجود آمده که وکلای ویلموتس در دفاعیه شان از این گفته اند که ویلموتس در همکاری با ایران از لحاظ شغلی متضرر شده و همین که الان بی کار است نتیجه اهمال فدراسیون فوتبال ایران در پرداخت به موقع دستمزد است. از سوی دیگر، مسئولان ورزش ایران می گویند وکلای طرف ایران دفاعیات خوبی از این پفراینده داشتند و امیدوارند دادگاه CAS رأی پرداخت غرامت را بشکند و فقط ایران را موظف به پرداخت همان سه ماه دستمزد به نام جریمه کند.

شایعه شده که اگر حالت دوم رخ دهد و ایران از پرداخت غرامت سنگین جان سالم به در ببرد آن وقت پفراینده تشکیل شده برای آن هشت نفر هم بسته می شود و کسی آنها را مورد بازخواست قرار نخواهد داد. با این حال، اگر یک درصد ایران محکوم به پرداخت غرامت سنگین شود، این بار با توجه به اینکه متهمان سمتی رسمی در فدراسیون فوتبال ایران ندارند، انتظار می رود قوه قضائیه خیلی سریع و صریح با خاطیان برخورد کند. گو اینکه حتی اگر فدراسیون فوتبال از این پفراینده هم جان سالم به در ببرد باز پسندیده است که با دعوت از متهمان به نهادهای مربوطه، زوایای پنهان این قراردادی که نام شده بود قرارداد بسیار خوبی است، آشکار شود.

منبع: فرارو
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1784

به "همان 8 نفر همان 8 میلیون یورو!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همان 8 نفر همان 8 میلیون یورو!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید