وقتی مکانیزاسیون نقشی در فراوری عناب ندارد

به گزارش آخرین خبر، عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ایده طراحی نرم افزار جامع مدیریت باغات عناب باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: تقریبا تمامی مراحل فراوری عناب به صورت سنتی انجام گرفته و مکانیزاسیون نقشی در فراوری محصول ندارد و طراحی ماشین آلات برداشت، بسته بندی و سورتینگ از الزامات فراوری مکانیزه این محصول است.

وقتی مکانیزاسیون نقشی در فراوری عناب ندارد

به گزارش خبرنگاران، عناب میوه ای با خاصیت های فراوان است که بیشترین سطح کشت آن مربوط به خراسان جنوبی است، اما عدم شناخت از خاصیت های این میوه و نبود فرآیندهای مربوط به فراوری تا مصرف محصول عناب باعث شده تا این میوه به خوبی شناخته نشود.

خراسان جنوبی با داشتن 98 درصد سطح زیر کشت عناب به عنوان اولین فراورینماینده این محصول در کشور و دنیا مطرح است؛ چنانکه می توان از این محصول با برنامه ریزی های صحیح در جهت توسعه مالی استان گام برداشت.

اما آنچه که عناب کاران استان را رنج می دهد نبود صنایع بسته بندی و فرآوری این محصول است که باعث شده خام فروشی رونق بسیار گیرد و دست کشاورز از سود محصول دور بماند.

عدم وجود شبکه جامع اطلاع رسانی عناب کاران

مهدی ابراهیمی، عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگاران با معرفی عناب به عنوان یکی از محصولات ارزشمند استان، اظهار کرد: آنالیز سوابق تاریخی خراسان جنوبی نشان می دهد که گذشتگان این مرز و بوم کاشت و مراقبت از این درخت ارزشمند را تکلیف خود دانسته و امروزه درختان کهنسال متعددی در این استان به یادگار مانده است که در میان آن ها درختان عناب با نزدیک به 400 سال سن نیز مشاهده می شوند.

وی با اشاره به مسائل این محصول، اضافه نمود: در بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات، علی رغم وجود بانک اطلاعات عناب کاران استان، شبکه جامع اطلاع رسانی وجود ندارد.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ایده طراحی نرم افزار جامع مدیریت باغات عناب باید مورد توجه قرار گیرد، توضیح داد: تقریبا تمامی مراحل فراوری عناب به صورت سنتی انجام گرفته و مکانیزاسیون نقشی در فراوری محصول ندارد و طراحی ماشین آلات برداشت، بسته بندی و سورتینگ از الزامات فراوری مکانیزه این محصول است.

ابراهیمی ادامه داد: عدم وجود کودهای مختص عناب، فراوری کودهای ویژه عناب بر اساس احتیاجهای این گیاه در مراحل مختلف رشدی شامل کودهای شیمیایی، کودهای زیستی و کودهای آلی را به یک فرصت مناسب برای سرمایه گذاری تبدیل نموده است.

وی توضیح داد: بازدهی نامناسب روش های فراوری عناب از جمله ارتفاع نامناسب، هرس نامطلوب و مواردی از این دست باعث شده است تا ایده احداث باغ های متراکم پیوندی و کشت گلخانه ای عناب فرصت مناسبی برای حرکت به سمت کشت های پرمحصول فراهم آورد.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان نمود: در خراسان جنوبی کشاورزان برای کنترل آفات و بیماری های عناب تنها از سموم شیمیایی استفاده می نمایند، لذا فراوری سموم گیاهی از مواد موثره گیاهان دارویی برای کنترل آفات و امراض عناب و همچنین استفاده از تکنیک های کنترل بیولوژیک آفات با استفاده از پارازیتوئیدها یا همان شکارگرهای آفات و بیماری های عناب باید مورد توجه محققین و کارآفرینان قرار گیرد.

وی اضافه نمود: استفاده از این روش ها به عنوان روش های جایگزین و دوست دار محیط زیست، فرصت مناسبی است تا مصرف سموم شیمیایی در مدیریت آفات عناب به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

ابراهیمی ادامه داد: در حوزه فرآوری و بسته بندی محصول عناب نیز چالش هایی وجود دارد که ایده های فناورانه در هم نت عناب می تواند راه چاره مناسبی برای حل آن باشد.

وی اضافه نمود: عدم وجود استاندارد مناسب برای فراوری و فروش عناب و محصولات فرآوری شده از عناب به منظور ایجاد ارزش اضافه نموده، پیگیری مطالبه تدوین استانداردهای مرتبط با محصول عناب (عناب، محصولات غذایی تهیه شده از عناب، داروهای طب سنتی) توسط ذی نفعان را طلب می نماید.

عدم بسته بندی مناسب؛ یک چالش جدی

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اعلام کرد: عدم بسته بندی مناسب عناب تازه و خشک به عنوان یک چالش جدی، راه اندازی کسب و کار مرتبط با سورتینگ، درجه بندی و بسته بندی عناب تازه را در ذهن تداعی می نماید که با ارائه ایده های خلاقانه و فناورانه برای طراحی بسته بندی بازار پسند و جذاب می تواند بسیار سودآور باشد.

ابراهیمی با اشاره به برگزاری هم نت عناب در استان، یادآور شد: چالش نبود محصولات فرآوری شده از عناب در بازار نیز فرصتی است تا فراوری محصولات فرآوری شده از عناب شامل؛ محصولات اولیه مورد احتیاج سایر صنایع مانند پودر عناب و عصاره عناب، محصولات غذایی فرآوری شده از عناب، مانند شربت عناب، شکلات عناب، حبه عناب، محصولات دارویی، آرایشی و بهداشتی و محصولات فراسودمند عناب مانند مربای عناب برای افراد دیابتی در حوزه غذا و دارو به عنوان ایده های فناورانه و خلاقانه مورد توجه شرکت نمایندگان، منتورها و داوران رویداد کارآفرینی هم نت عناب قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 533

به "وقتی مکانیزاسیون نقشی در فراوری عناب ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی مکانیزاسیون نقشی در فراوری عناب ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید