کباب سنتی بناب؛ دستپخت ایرانی با آوازه جهانی، تاسیس نمایندگی کباب بناب در آلمان و کانادا

به گزارش آخرین خبر، اهالی بناب به دلیل شهرت کباب بناب نمایندگی کباب سنتی بناب را در کشورهایی مثل ترکیه، آلمان، کانادا و...تاسیس نموده اند.

کباب سنتی بناب؛ دستپخت ایرانی با آوازه جهانی، تاسیس نمایندگی کباب بناب در آلمان و کانادا

برای دریافت خدمات ویزای مولتی کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران از بناب، اکثر مردمان ایران، حداقل یکبار هم که شده، اسم کباب بناب به گوششان خورده است، این کباب در اکثر رستوران های کشور مورد استقبال هم میهنان و میهمانان خارجی واقع شده است.

حتی اگر یکبار به سمت شمالغرب کشور راهتان بیافتد، متوجه شده اید که هر چقدر به این مناطق که نزدیک تر شوید بیشتر با اسم بناب کبابی روبرو خواهید، البته این بدین معنا نیست که این کباب مختص شهر تبریز است، بلکه بناب شهری است با جمعیت 135 هزار نفری که در جنوب غربی استان آذربایجان شرقی واقع شده است.

این شهر علاوه بر پیشرو بودن در میان سایر شهرستان ها از نظر صنعت و افتصاد، دارای پتانسیل بسیار بالای گردشگری است که یکی از مطرح ترین این پتانسیل ها کباب است که در سرتاسر کشور زبانزد هم وطنان شده است.

به دلیل محبوبیت این نوع دستپخت در ذائقه ایرانی و حتی دنیای، در استان های جنوبی و شمالی و... هم مغازه هایی با عنوان کباب سنتی بناب دیده می شود. فراتر از این، بعضی از اهالی بناب به دلیل شهرت این غذا و استقبال خارجی ها از آن، نمایندگی کباب سنتی بناب را در کشورهایی مثل ترکیه، آلمان، کانادا و... هم تاسیس نموده اند و با پخت با کیفیت این نوع غذای محبوب ایرانی، طعم کباب بناب را به ذائقه مردم دنیا آشنا نموده اند.

اصالت این کباب به دوران حکوت احمدشاه قاجار برمی شود، که برای اولین بار این غذای اصیل ترکی توسط حاج صمد کشاورزی در قدمتی حدود صد سال پیش پخته شد؛ حاج صمد کشاورز آشپز معروف این قرن به بناب آشپزباشی سی یا به تعبیری دیگر به سرآشپز بناب معروف بود.

این آشپز تاریخ ساز بناب در دوران آشپزی خود مغازه ای در اوزون بازار بناب داشته و سال ها در این محل غذاهای زیادی از این قبیل را طبغ نموده است.

به گزارش خبرنگاران، یکی از مهم ترین اساس های آماده کردن گوشت کباب بناب استفاده از ساتور مخصوص به جای ماشین آلات صنعتی برای ریز ریز کردن گوشت مانند چرخ شده و همچنین استفاده از تنه گرد بریده شدۀ درخت است که گوشت مورد نظر روی آن ورز داده می شود.

نکته قابل تأمل این است که محل گوشت ورز داده شده قدیمی با پاشیدن نمک ضد عفونی شده و سپس آن نمک و یک لایه نازک از این تنه درخت با کارد یا شی تیزی جمع می شود که این امر باعث بهداشتی تر شدن کباب بناب می شود.

یکی از ویژگی هایی که حاج صمد به این کباب داده بود، ریختن پیاز خرد شده روی کباب بناب است که این خود کباب بناب را از سایر کباب ها متمایز می نماید، که طی گذر سال ها گوجه پخته شده هم همراه این کباب سرو شد.

از جمله موضوعات پر اهمیت پخت کباب بناب با ذغال و به همراه آن صرف نان داغ و تازه است که اکنون در کبابی های بناب به صورت تنوری و در همان محل نان نیز پخته می شود.

گفته می شود علت اصلی شهرت این کباب وجود کاروان سراهای زیاد در شهر است که تاجرانی در این کاروان سراها به خرید و فروش می پرداختند و در تبلیغ این کباب نقش بسزایی داشتند. در سالیان گذشته نه تنها از شهرت این کباب کم نشده است، بلکه هر روز بر معروفیت این کباب افزوده می شود.

یکی از اساسی ترین اشتباهات رایج اخیر در پخت و پز کباب و سوءتبلیغ این غذای سنتی، عدم اطلاع کافی و یا عدم رعایت مراحل پخت این کباب در بعضی کبابی های کشور و حتی خود بناب است که باعث به وجود آمدن دیدگاه منفی بعضی از استفاده کنندگان این کباب می شود.

سؤال رایجی که در میان مردم وجود دارد این است که کباب بناب، بهتر است با چه دسرهایی سرو شود؟ بهترین همراهان در سرو کباب بناب سبزی ریحان، نوشیدنی آب انار، طعم دهنده پیاز، فلفل و گوجه فرنگی هستند که هر کدام به نوعی بر خصوصیات کباب بناب می افزایند؛ سرو سبزی ریحان همراه این کباب باعث دور شدن حشرات از قبیل مگس و پشه از غذا و سرو آب انار به دلیل چرب بودن کباب بناب و به جهت یاری برای تصویه خون پس از میل کباب بناب توصیه می شود که به ترتیب بهترین سبزی و بهترین نوشیدنی همراه این غذا هستند.

کباب بناب پس از گذر سالیان برای اولین بار با کوشش های مسئولان و مردم بناب به ثبت ملی رسیده است که این خود تاثیرش را حتماً در تاریخ غذای اصیل ترکی نشان خواهد داد.

ولی الله فرج الهی فرماندار بناب، در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به ثبت ملی این کباب گفت: در سال 94 پس از کوشش های فراوان توانستیم که این کباب را به ثبت ملی برسانیم و به یُمن ثبت این غذای ترکی جشنواره ای تحت عنوان جشنواره کباب بناب برگزار کردیم که در سال اول خود بیش از 35 هزار نفر و در سال 95 در دومین جشنواره بیش از 50 هزار نفر از این جشنواره استقبال کردند که در آینده ای نه چندان دور جشنواره سوم کباب بناب در سال 96 برپا خواهد شد.

گزارش از امین چالاکی

منبع: تسنیم
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 333

به "کباب سنتی بناب؛ دستپخت ایرانی با آوازه جهانی، تاسیس نمایندگی کباب بناب در آلمان و کانادا" امتیاز دهید

4 کاربر به "کباب سنتی بناب؛ دستپخت ایرانی با آوازه جهانی، تاسیس نمایندگی کباب بناب در آلمان و کانادا" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کباب سنتی بناب؛ دستپخت ایرانی با آوازه جهانی، تاسیس نمایندگی کباب بناب در آلمان و کانادا"

1 دیدگاه

علی 10 بهمن 1399

واقعا خوشمزه است امیدوارم به کل دنیا برسه آوازه اش

پاسخ به علی
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید