20 غذای خوشمزه شمال ایران

به گزارش آخرین خبر، 1. باقلاقاتق

با شنیدن غذاهای شمال و غذاهای گیلان ناخودآگاه ذهنمان به سمت باقلاقاتق می رود. این غذا در این منطقه به وفور پخته می شود و در میان گردشگران نیز بسیار پرطرفدار است. مواد اصلی باقلاقاتق، غذای محبوب گیلانی ها باقلای رشتی، سیر، تخم مرغ و شوید است.

20 غذای خوشمزه شمال ایران

2. اناربیج

اناربیج مخصوص شب یلدا است. این غذا ظاهری شبیه فسنجان دارد. اناربیج از رب انار، گردو، سبزی قورمه و گوشت چرخ کرده تهیه می گردد. برای پختن و جا افتادت این غذای اصبل گیلانی چند ساعت زمان لازم است.

3. کال کباب

شاید با شنیدن اسم این غذای گیلانی فکر کنید با نوعی کباب روبرو هستید. اما در کال کباب خبری از کباب و حتی گوشت نیست. این غذا از ترکیب بادمجان کبابی، گردو، انار، چوچاق (نوعی سبزی محلی) و سیر پخته می گردد. این مواد کوبیده شده و با هم ترکیب می شوند.

4. سیر واویج

سیر واویج دیگر غذای گیلانی است که اغلب کنار برنج و ماهی شور سرو می گردد. سیر واویج در فصل زمستان و رویش برگ سیر زیاد پخته می گردد. مواد اصلی این غذا، برگ سیر، ادویه و تخم مرغ است.

5. ناز خاتون

بادمجان نیز مانند سیر و تخم مرغ در غذاهای شمال زیاد استفاده می گردد. نازخاتون نوعی ترشی شمال است که طعم بادجان کبابی آن را از یاد نخواهید برد. اصلی ترشی ناز خاتون بادمجان کبابی، گوجه فرنگی، پیاز، آبغوره، نعنا و رب انار است.

6. کدو بره

در میان غذاهای شمال، کدوبره غذایی سبک و ساده است. برای کسانی که زیاد وقت آشپزی ندارند، هم چنین کسانی می خواهند لاغر شوند، کدوبره پیشتهاد خوبیست. مواد اصلی این غذا سیب زمینی، کدو سبز، گوجه فرنگی،سیر و تخم مرغ است. این غذای ساده پیشنهاد خوبی برای سفره های شما نیز می تواند باشد.

7. آغوز مسما

آغوز مسما غذای مقوی شمال را امتحان کنید. این غذا که از گوشت اردک، پیاز سرخ شده، آب، شکر، رب انار، گردو و انار پخته می گردد بسیار لذیذ است. خورشت جا افتاده و خوشمزه آغوز مسما را در کنار برنج میل می کنند.

8. شامی

اصالت شامی، غذای خوشمزه گیلانی، به رودبار باز می گردد. راز خوشمزگی شامی رودبار استفاده از سبزی های معطر است. شمالی ها گوشت چرخ کرده را با سبزیجات معطر ترکیب می کنند و به همراه گوجه فرنگی و روغن می پزند. این غذای خوشمزه کنار برنج شمال بسیار خوشمزه است.

9. ترشه تره

ترشه تره واقعا ترش است. اگر به طعم های ترش علاقه دارید در سفر به گیلان حتما این غذا در لیست تان قرار دهید. این غذای خوشمزه گیلانی از تخم مرغ، سیر، خالواش، اسفناج و انواع سبزی ها مثل گشنیز، جعفری، نعنا و شوید پخته می گردد. در پایان نیز مقداری آب نارنج به این غذا اضافه می کنند.

10. کباب ترش

یکی از ناب ترن غذاهای گیلان به خصوص رشت، کباب ترش است. گوشت تازه را با سیر، سبزیجات تازه، گردو، فلفل و رب انار طعم دار می کنند. چند ساعت گوشت را در این ترکیب استراحت داده و در نهایت آن را روی زغال کباب می کنند.

11. شوید قورمه

مراحل تهیه شوید قورمه، غذای خوشمزه گیلان: شوید تازه و خرده شده را تفت داده به آن گوجه سبز و لوبیا اضافه می کنند. سپس گوشت را اضافه کرده و صبر می کنند تا خورشت جا بیفتد. طعم شوید قورمه را در گیلان از یاد نخواهید برد.

12. میرزا قاسمی

در میان غذاهای شمال ایران اسم میرزا قاسمی را زیاد شنیده اید. بادمجان کبابی، گوجه فرنگی، سیر، تخم مرغ، ادویه و رب گوجه فرنگی جزو مواد اصلی میرزا قاسمی است. راهی گیلان که شدید راز خوشمزگی میرزاقاسمی را بپرسید.

13. آلو مسما

آلو مسما غذای خوشمزه رشت است. این غذا با بیشتر سلیقه ها جور در می آید. آشپزان رشتی مرغ یا مرغابی را می پزند، سپس با پیاز سرخ شده، رب، آلو و ادویه تفت می دهند. سپس آب مرغ را به آن اضافه کرده و می پزند. در نهیات این خورشت را با بادمجان و گوجه های سرخ شده تزیین می کنند.

14. مالابیج

در سفر به شمال، اگر دل تان غذاهای دریایی خواست، مالابیج را امتحان کنید. مالابیج هم در مازندران و هم در گیلان پخته می گردد. مالابیج ماهی سفید شکم پری است که از ترکیب رب انار، سبزیجات، گردو پر می گردد. این ماهی شکم پر را روی زغال کباب می کنند. البته برخی آن را در فر می پزند.

15. مرغ ترش

در منوی غذاهای شمال مرغ ترش را زیاد می بینید. این خورشت خوشمزه طرفداران بی شماری دارد. پیشنهاد می کنیم در سفر به شمال حتما سبزی مخصوص مرغ ترش را بخرید و با انجام مراحل زیر، این غذا را به وعده هایتان اضافه کنید. ابتدا مرغ را با سیر و پیاز سرخ کنید. سپس ادویه، سبزیجات مخصوص، لپه، آب و آب نارنج را به آن اضافه کنید. 10 دقیقه مانده به اینکه غذا حاضر گردد، دو تخم مرغ در آن بشکنید.

16. اسپناساک

شاید باورتان نگردد با اسفناج چنین غذای خوشمزه ای پخته گردد. با ترکیب گوشت، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، سیر، نعنا، پیاز و هویج این غذای خوشمزه شمالی پخته می گردد.

7. بشته واش

در میان غذاهای خوشمزه شمال باید به بشته واش اشاره کرد. بشته واش نوعی آش است. این آش که از اسفناج، عدس، سیر، پیاز و زیره سبز درست می گردد پیشنهادی ویژه برای یک عصرانه لذیذ در روزهای سرد زمستان است.

18. کئی پلا

اغلب غذاهای شمال ترش مزه اند. اما کئی پلا مزه نسبتا شیرینی دارد. دلیل آن استفاده از کدو است. از مواد اصلی این غذا می توان به گوشت چرخ کرده، کدوی رنده شده، پیاز، زیره، برنج و کره محلی اشاره کرد.

19. ناردونی

ناردونی به معنی دانه های انار، نام یکی از معروف ترین غذاهای شمال است. این غذا از انار، سیر، پیاز، رب انار و مرغ پخته می گردد. دانه های انار و لعاب خورشت ناردونی واقعا وسوسه انگیز است.

20. اسفناج مرجی

طعم انار و اسفناج کنار هم فوق العاده است. سالاد اسفناج را شاید خورده باشید. اسفناج مرجی نیز از ترکیب اسفناج و انار پخته می گردد. مواد اصلی این غذا، اسفناج پخته، عدسی، سیر، انار ترش است.

منبع: دالاهو
انتشار: 4 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 964

به "20 غذای خوشمزه شمال ایران" امتیاز دهید

4 کاربر به "20 غذای خوشمزه شمال ایران" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 غذای خوشمزه شمال ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید