6 کتاب مجذوب نماینده که به رشد شخصیت و تخیل کودک یاری می نمایند

به گزارش آخرین خبر، فکر کودک مانند بوم سفیدی است که آماده دریافت هر کلمه و واژه ای است و چه خوب که این بوم را با دنیای کتاب و کلماتی مفید پر کنیم. بچه ها با شنیدن و خواندن کتاب به درک عمیق تری از دنیا پیرامون شان می رسند. خواندن کتاب، بیشتر از هر رسانه دیگری به بچه ها یاری می نماید تا مهارت های اصلی و اساسی زبان و واژگان شان را توسعه دهند. کتاب ها به آن ها یاری می نماید تا بفهمند از کجا آمده اند و کجا می خواهند بروند. کتاب کودک فرصتی برای به اشتراک گذاشتن آداب و رسوم و فرهنگ برای بچه ها فراهم می نماید؛ بعلاوه به بچه ها یاری می نماید تا در خصوص تاریخ، هنر، علوم، دین، طبیعت و ریاضیات بیاموزند و تاثیری که همه این ها روی زندگی و دنیایشان می گذارد، درک نمایند.

6 کتاب مجذوب نماینده که به رشد شخصیت و تخیل کودک یاری می نمایند

در این مطلب 6 کتاب کودک را به طور مختصر معرفی نموده ایم.

1. قطعه گم شده

کتاب قطعه ی گمشده اثر شل سیلوراستاین، کتابی تصویری برای بچه ها است که اولین بار سال 1976 منتشر شد. سیلوراستاین 25 سپتامبر سال 1930 در شیکاگوی آمریکا به دنیا آمد. او نویسنده ای بی نظیر بود که استعدادهای هنری زیادی داشت و بیشتر به علت شعر و ادبیاتش برای بچه ها معروف شد، در عین حال او یک کاریکاتوریست، آهنگ ساز و غزل سرای بسیار قهار هم بود. کتاب قطعه ی گمشده درباره یک دایره است که تکه ای از خودش را گم نموده است. دایره در راستا جستجویش با قطعه هایی از شکل های مختلف رو به رو می گردد و آن ها را روی خودش امتحان می نماید ولی هیچ کدام از قطعه ها متناسب دایره نیست.

کتاب قطعه ی گمشده کتابی مبتکرانه و دل چسب است که با نقاشی های نمادین و طنز، افراد در هر گروه سنی را به وجد می آورد.

کتاب قطعه ی گمشده ما را تشویق می نماید که به درون مان نگاه کنیم و ماهیت درونی خودمان را بشناسیم. خوشبختی واقعی وقتی حاصل می گردد که یاد بگیریم خودمان را همان طور که هستیم بپذیریم و از اتفاق های روزمره زندگی مان لذت ببریم. تصاویر موجود در این کتاب بسیار زیبا و ساده است و تماشا تصاویر عبور دایره از چشم انداز های مختلف مثل غلتیدن در کوه، عبور از باتلاق و عبور از کولاک برای رسیدن به مقصدش بسیار لذت بخش است. شل سیلوراستاین کتاب آشنایی قطعه گم شده با دایره عظیم را در ادامه کتاب در جستجوی قطعه گم شده نوشته است. این کتاب کودک علاوه بر خیال پردازی زیبا به کودک نشان می دهد که راه های رشد را با انتخاب راستا درست باید طی کند.

در قسمتی از کتاب قطعه ی گمشده می خوانیم:

2. چگونه شیر باشیم

اد ویر نویسنده پرفروش ترین کتاب نیویورک تایمز و تصویرگر کتاب های تصویری است. او متولد 7 فوریه سال 1973 در لندن است. ویر از سال 1999 تصویر گری و نوشتن کتاب برای بچه ها را آغاز نموده است. آخرین کتابش به نام چگونه شیر باشیم سال 2018 به نام یکی از برترین کتاب های آمازون انتخاب شد و هم چنین برنده جایزه اسکار سال 2019 هم شد.

داستان کتاب چگونه شیر باشیم درباره لئونارد است، شیری متفکر و مهربان که با اردکی به نام ماریان دوست می گردد که با او هم فکر و هم سلیقه است و آن ها از راه رفتن، شعر نوشتن و بحث و مصاحبه با هم لذت می برند. وقتی بقیه شیرها این صحنه را می بینند بسیار خشمگین می شوند و به لئونارد می گویند تو شیر هستی و باید درنده باشی ولی لئونارد نمی خواهد تغییر کند. او از این قضیه خیلی ناراحت می گردد و به تپه می رود و شعری می گوید و بعد می آید و این شعر را برای بقیه شیرها می خواند. او با استفاده از شعر هایش احساساتش را برای شیرها شرح می دهد و آن ها را ترغیب می نماید تا درک نمایند که جهان جای بهتری می گردد وقتی که ما اختلافات مان را بپذیریم و به آنها احترام بگذاریم.

کتاب چگونه شیر باشیم داستانی قدرتمند در خصوص ارتباط با دیگران و انتخاب مهربانی به جای زورگویی است و به بچه ها نشان می دهد که با مصاحبه و شجاعت درونی چگونه می توان بر زورگویی غلبه کرد. ماجرای این کتاب کودک باعث می گردد بچه ها طرز فکرشان را درباره موضوع های مختلف به چالش بکشند و این موضوع را در نظر بگیرند که روش های زیادی برای انسان بودن نیز وجود دارد. این کتاب اولین قدم های هم زیستی مسالمت آمیز را به کودک آموزش می دهد.

در قسمتی از کتاب چگونه شیر باشیم می خوانیم:

3. قصه هفت کلاغون

احمد شاملو نویسنده کتاب قصه هفت کلاغون، متولد 21 آذر سال 1304 در تهران است. احمد شاملو یکی از تاثیرگذارترین افراد در ادبیات معاصر فارسی یا شاید در کل ادبیات فارسی است. او شاعر، روزنامه نگار، پژوهشگر، نویسنده، مترجم و منتقد ماهر و موفقی بود. شاملو در ادبیات بچه ها هم بسیار فعال بود و شعرها و داستان های زیادی را برای بچه ها سروده و ترجمه نموده است. از دیگر فعالیت های شاملو می توان به فراوری و کارگردانی فیلم، دوبله و گویندگی و بعلاوه نوشتن نمایشنامه و فیلمنامه اشاره نمود.

کتاب قصه هفت کلاغون درباره پدر مادری است که هفت بچه پسر دارند و بعد از مدتی صاحب یک دختر می شوند. این دختر را که خیلی هم چهره ی زیبایی دارد، به خاطر قد ریزه اش ریزه صدا می زنند. پدر مادرش به خاطر جثه این دختر می ترسند که طاقت نیاورد و بمیرد، برای همین به پسرهایش می گویند تا بروند و از چشمه برای ریزه آب بیاورند. در این راه برادرها با نفرین پدر تبدیل به کلاغ می شوند. ریزه وقتی عظیم می گردد در پی آزاد کردن برادرهایش به کوه می رود و در نهایت برادرهایش را به خانواده برمی گرداند.

این قصه تلفیقی از داستان، شعر و اسطوره است. شاملو به خوبی تصویری زیبا از همیاری و اتحاد برای بچه ها می سازد.

در قسمتی از کتاب قصه هفت کلاغون می خوانیم:

4. ماتیلدا

روالد دال نویسنده ، شاعر و فیلم نامه نویس، متولد 13 سپتامبر 1916 در لانداف ولز است. روالد با آثاری برای بچه ها و عظیمسالان به شهرت رسید و به یکی از نویسندگان پرفروش جهان تبدیل شد و در طول دهه ها فعالیت نویسندگی اش 19 کتاب کودک نوشت. کتاب ماتیلدا اثر روالد دال، اولین بار سال 1988 به وسیله جاناتان کیپ در لندن و با 232 صفحه و تصویرگری از کو ینتین بلیک منتشر شد.

این کتاب داستان شگفت انگیزی در خصوص دختری کنجکاو و بااستعداد به نام ماتیلدا است. ماتیلدا تا شش سالگی تمام کتاب های بخش بچه ها کتاب خانه محلی شان را خوانده و آغاز به خواندن کتاب های عظیم سالان و نویسنده های عظیمی مثل دیکنز، آستین و همینگوی می نماید. با وجود استعداد خارق العاده اش، والدینش فکر می نمایند که او فقط یک دردسر است و برادر بی استعدادش را بیش از او دوست دارند و همواره بر سر ماتیلدا فریاد می کشند و کتاب هایش را پاره می نمایند و او را با لقب های زشت و آزاردهنده مثل حقه باز، احمق و بی عقل صدا می زدند. از طرف دیگر آگاتا ترانچبول، مدیر بدجنس مدرسه ماتیلدا هم یک زورگوی بداخلاق و سخت گیر است که او و دوستانش را به شدت اذیت می نماید. یک روز ماتیلدا متوجه می گردد که قدرت جادویی دارد و از این قدرتش دربرابر زورگویی ها استفاده می نماید.

کتاب ماتیلدا در خصوص ایستادن در برابر زورگویان است. این کتاب یک داستان کلاسیک است که نشان می دهد با سرسختی می توانیم بر شرایط بد و وحشتناک غلبه کنیم و یادآوری می نماید که برای غلبه به هر مانع و مسئله ای، فقط کمی ذکاوت ضروری است. از روی این کتاب یک فیلم سینمایی به کارگردانی دنی دیویت ساخته شده است.

در قسمتی از کتاب ماتیلدا می خوانیم:

5. جهانی معرکه تام گیتس

لیز پیچون نویسنده و تصویرگر کتاب بچه ها متولد 16 آگوست سال 1963 در لندن انگلستان است. این مجموعه کتاب به زبان ها زیادی ترجمه شده است. او از همان دوران کودکی به نوشتن و نقاشی کشیدن علاقه داشت. پیچون در رشته طراحی گرافیک در پلی تکنیک میدلکس و دانشکده هنر کمبرول تحصیل کرد. اولین کتاب لیز پیچون به نام جهانی درخشان تام گیتس سال 2011، برنده جایزه ی طنز رولد دال، جایزه خانه سرخ و جایزه واتراستونز شد.

کتاب تام گیتس یک مجموعه 20 جلدی است که 14 جلد از آن به فارسی ترجمه شده است؛ عناوین این چهارده جلد عبارت اند از: جهانی معرکه تام گیتس، بهانه های باحال و چیزهای جالب دیگر، همه چیز عالی است، ایده های بیست، خیلی فوق العاده، خوردنی های خیلی ویژه، بختم یکم گفته، بعله!، شاگرداول کلاس، مهارت های فوق حرفه ای، قانون سگ های آدم خوار، پروژه کلاسی من خانواده، دوستان و جانورهای پشمالو، ماجرای تماشایی، بیسکوییت ها، گروه های موسیقی و نقشه های خیلی حسابی.

تام گیتس دانش آموز بامزه سال پنجم است که علاقه زیادی به هنر موسیقی دارد و از مدرسه فراری است. او همواره دیر به مدرسه می رسد و هربار خواهر عظیمترش به نام دلیا را علت دیر رسیدنش می داند. تمام کاری که تام گیتس می خواهد انجام دهد تهیه بلیط برای تماشا گروه موسیقی مورد علاقه اش است. پدر و مادرش بلیط این گروه موسیقی را برایش خریده اند اما روز کنسرت بلیط به وسیله سگ دوستش از بین می رود و تام به شدت ناامید می گردد. در این شرایط تام به صورت اتفاقی معلمش را آنجا می بیند و آغاز به التماس کردن به معلمش برای بلیط می نماید و در نهایت معلمش باعث شد که تام جایگاه های ردیف اول کنسرت را بدست آورد.

کتاب تام گیتس به 44 زبان زنده جهان ترجمه شده است و بیش از 18 میلیون نسخه از آن در سراسر جهان فروش رفته است. این کتاب جهانی شگفت انگیز تام گیتس در خصوص ناامیدی، اشتیاق و هیجان است.

در قسمتی از کتاب تام گیتس می خوانیم:

6. قصه های شب دختران شجاع

کتاب پرفروش قصه های شب دختران شجاع نوشته فرانچسکا کاوالو و النا فاویلی، یک کتاب بچه هاه است. فرانچسکا کاوالو نویسنده ایتالیایی ساکن لس آنجلس است. او یک فعال و کارآفرین در خط مقدم نبرد برای برابری جنسیتی در رسانه های بچه ها است و النا فاویلی نویسنده و روزنامه نگار مجله نیویورک تایمز است.

این کتاب مجموعه ای شامل 100 داستان قبل از خواب درباره زندگی زنان موفقی از گذشته تا به الان است که به وسیله 60 هنرمند زن از سراسر جهان به تصویر کشیده شده است. این مجموعه، خوانندگان را به سفری می برد تا با ماجراهای واقعی زنان تاریخ ساز آشنا شوند. این کتاب بچه ها را با شخصیت های زیادی آشنا می نماید، از الیزابت اول گرفته تا ملاله یوسف زی و دانشمندان، هنرمندان، سیاستمداران، دزدان دریایی و جاسوس ها. کتاب قصه های شب دختران شجاع با ساختار روایت منحصر به فردش، هر زندگی نامه را به یک افسانه تبدیل می نماید. داستان هر زن با یک پرتره تمام صفحه و تمام رنگ همراه است که روح عصیان شان را به تصویر می کشد. این کتاب شگفت انگیز به دختران نشان می دهد که می توانند به هر جایی دلشان می خواهد، برسند. کتاب قصه های شب دختران شجاع بیش از 4 میلیون نسخه فروش داشته و به 50 زبان زنده جهان ترجمه شده است. در پشت جلد کتاب درباره این کتاب آمده است: کتاب قصه های شب برای دختران شجاع داستان هایی از شجاعت ها و جسارت های زنان سراسر جهان است که به جای اینکه منتظر مردی باشند تا بیاید و آن ها را خوشبخت کند، خودشان راه خوشبختی را ساختند و در آن قدم برداشتند..

خواندن کتاب قصه های شب دختران شجاع را برای دختران قوی و شجاعی که بجای پرنسس بودن می خواهند قهرمان زندگی خودشان باشند، توصیه می کنیم.

در قسمتی از کتاب قصه های شب دختران شجاع می خوانیم:

هفتمین نمایشگاه آنلاین خبرنگاران با نام دل به دریای کتاب بزن از 25 اردیبهشت تا 14 خردادماه برگزار می گردد که در آن 81261 نام کتاب تا 80 درصد تخفیف به دوستداران کتاب عرضه می شوند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1762

به "6 کتاب مجذوب نماینده که به رشد شخصیت و تخیل کودک یاری می نمایند" امتیاز دهید

1 کاربر به "6 کتاب مجذوب نماینده که به رشد شخصیت و تخیل کودک یاری می نمایند" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 کتاب مجذوب نماینده که به رشد شخصیت و تخیل کودک یاری می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید