آیا تاکسی های بدون راننده تا سال 2020 به بازار می آیند؟

به گزارش آخرین خبر، خبرنگاران - سهیل بالینی: کنفرانس خبری اخیر شرکت تسلا به اخباری بسیار مهم در زمینه فراوری خودروهای خودران و تاکسی های بدون راننده پرداخته است. اما آیا این ادعا به واقعیت تبدیل می گردد یا مثل بسیاری دیگر از صحبت های ایلان ماسک، یک نمایش تبلیغاتی برای نجات سهام شرکت تسلا است؟

آیا تاکسی های بدون راننده تا سال 2020 به بازار می آیند؟

کنفرانس با نزدیک به 30 دقیقه تأخیر آغاز شد و کارشناسان مجبور شدند تا یک فیلم تبلیغاتی از فعالیت های تسلا را تا زمان ورود ایلان ماسک مشاهده نمایند. با ورود ماسک و البته قول دستیابی به فناوری خودروهای خودران و روبوتاکسی های بدون راننده تا سال 2020، جو سالن کنفرانس به شدت تغییر کرد.

این اولین باری نیست که ماسک چنین ادعاهایی را در زمینه فراوری خودروهای بدون راننده مطرح می نماید اما مگر می گردد ایلان ماسک را جدی نگرفت؟ به نظر می رسد ماسک و تسلا قصد دارند تا به زودی صنعت تاکسیرانی را متحول نمایند و به رقیبی قدرتمند و متفاوت برای لیفت و اوبر تبدیل شوند.

شرکت تسلا ادعا می نماید که فناوری نو و مقرون به صرفه قیمتی که در بسیاری از خودروهای فراوریی اخیر این شرکت استفاده شده، به جمع آوری حجم زیادی از اطلاعات رانندگی و رفتار انسانی منجر خواهد شد. اطلاعاتی که در اختیار هوش مصنوعی این شرکت قرار خواهد گرفت تا این سیستم پیش بینی به سرعت بهبود پیدا کند.

تسلا بر خلاف شرکت های مثل گوگل از سیستمی ساده تر برای تشخیص جاده و دیگر خودروها استفاده می نماید. در مدل در نظر گرفته شده به وسیله شرکت تسلا، دوربین های متعدد و مقرون به صرفه قیمت، تصاویری کامل را به Ai اختصاصی این شرکت ارسال می نمایند تا این هوش مصنوعی با آنالیز بسیار سریع این اطلاعات، برترین تصمیم را در شرایط مختلف رانندگی اتخاذ کند.

این روش تفاوت های زیادی با خودروهای خودران و بدون راننده مدنظر گوگل دارد که از چندین سنسور مختلف برای تشخیص خطرات و مسائل درون جاده استفاده می نماید. در واقع تسلا به پیشرفت یک تکنولوژی شبیه به چشم انسان می پردازد که با قیمتی مقرون به صرفه در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت اما گوگل یک فناوری لوکس و مطمئن تر را مدنظر دارد که احتمالاً به سختی بتواند در خودروهای مقرون به صرفه قیمت و میان رده بازار استفاده گردد.

نکته تعیین این است که با پیشرفت فعلی هوش مصنوعی، ترکیبی از دو روش می تواند تنها راه دستیابی به خودروهای کاملاً خودران باشد. روش تسلا که اطلاعات محور است در 90٪ شرایط رانندگی بسیار کارآمد است اما آیا اتفاقاتی نیست که پیش ازاین رخ نداده باشد؟ اگر اطلاعاتی نو به هوش مصنوعی این شرکت ارسال گردد، با چه عکس العملی پاسخ داده خواهد شد؟

در این موقعیت است که سنسورهای اتوماتیک و هوشمند شرکتی مثل گوگل می تواند جان مسافران خودرو را نجات دهد. سنسورهایی که بتوانند بدون احتیاج به ارسال اطلاعات عمل نمایند یا بتوانند اطلاعاتی کامل تر را در اختیار هوش مصنوعی به کاربرده شده قرار دهند. شاید مشکل بزرگ در فراوری خودروهای بدون راننده، عدم همکاری شرکت های فراوری خودرو مانند تسلا، با شرکت های مشهور دنیای فناوری باشد. این رقابت دستیابی به اطلاعات را برای شرکتی مثل گوگل سخت نموده و از سوی دیگر فراورینمایندگان خودرو نیز دانش لازم و کافی را برای دستیابی به این هدف مهم، در اختیار ندارند.

از سوی دیگر ادعای فراوری تاکسی های خودران و بدون راننده نیز موضوعی بسیار مهم در دنیای فناوری به شمار میرود. تسلا بر این باور است که خودرو شما در مواقعی که در حال استفاده نیست می توان به یک روبوتاکسی و منبع عایدی تبدیل گردد. خودرویی را در نظر بگیرید که در هنگام استراحت شما به صورت اتوماتیک به خیابان می رود و برای شما درامد کسب می نماید.

این موضوع از نظر فناوری بسیار مجذوب کننده است اما می تواند درست مثل دو روی یک سکه عمل کند. آیا خودروها و تاکسی های بدون راننده اندازه مصرف سوخت، ترافیک و تصادفات رانندگی را کاهش می دهند یا مسائل نوی را به ما متحمل می شوند.

این فناوری از نظر کارآفرینی هم مسائل بسیار زیادی را برای جامعه به وجود خواهد آورد. تاکسی های اینترنتی به بخش مهمی از عایدیزایی قشر میانه جامعه تبدیل شده اند و با از دست رفتن این شغل، سلامت روحی و مالی جامعه تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

تصادفات رانندگی و مسائل بیمه را هم به اهمیت پرداختن به عواقب استفاده از این فناوری اضافه کنید تا متوجه شوید که راه درازی تا همه گیر شدن خودروهای بدون راننده به جای مانده است. هرچند آمار تصادفات رانندگی انسانی بسیار بالا است اما یک تصادف رباتیک، به سرعت به صدر اخبار فناوری دنیا تبدیل خواهد شد. یک مقصر نو که می تواند شرکت سازنده این فناوری نوین را تا نابودی کامل پیش ببرد.

علاوه بر این دستیابی به فناوری کامل خودروهای خودران و بدون راننده تا سال 2020، چندان عملی به نظر نمی رسد. ماسک ادعا می نماید که میکروچیپ موردنظر در فاز تست نهایی قرار گرفته است و سال آینده شاهد حضور روبوتاکسی های شرکت تسلا، در خیابان های آمریکا خواهیم بود. موضوعی که چندان واقعی و قابل تصور نیست.

این اولین باری نیست که ایلان ماسک قول به بازار آمدن خودروهای بدون راننده را مطرح نموده است. در سال 2016 ماسک ادعا نموده بود که خودروهای بدون راننده این شرکت تا سال 2017 به بازار ارائه خواهند شد. ادعایی که تا دو سال بعد از زمان موردنظر به واقعیت تبدیل نشده است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که معرفی این فناوری بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و به زودی شاهد حضور یک میلیون روبوتاکسی خودران در خیابان های آمریکا نخواهیم بود. به نظر نمی رسد فناوری هوش مصنوعی و سنسورهای خودرو شرکت تسلا آماده بهره برداری باشد. اگر تسلا به این فناوری یا حداقل بخش هایی از آن دست پیدانموده بود، در این کنفرانس آن را در اختیار کارشناسان قرار می داد تا بتواند سهام در حال سقوط خود را نجات دهد.

حتی اگر این فناوری کاملاً آماده ارائه به بازار باشد، طی کردن مراحل قانونی و تست های نهایی دولتی، زمان زیادی خواهد برد. موضوعی که اثبات می نماید سال 2020 سال ورود خودروهای خودران تسلا به بازار نخواهد بود.

این موضوع را در نظر داشته باشید که در زمینه خودروهای بدون راننده، بحث زمان به موضوع اصلی مقابله شرکت های بزرگ تبدیل شده است. کنفرانس اخیر را اگر در مقابل آرامش شرکت هایی مثل گوگل و آئودی بگذارید متوجه خواهید شد که زمان بندی ماسک، بدون شک یک حقه تبلیغاتی برای نجات شرکتی است که در فصل اخیر نزدیک به 700 میلیون دلار ضرر نموده.

اگر فناوری کامل اتوموبیل های خودران را در پنج مرحله در نظر بگیریم، فناوری فعلی شرکت تسلا در مرحله 3 قرار گرفته است که کمی پیشرفته تر و بالاتر از فناوری به کاربرده شده در خودروهای شرکت هوندا و مرسدس بنز است. در حال حاضر در پیشرفته ترین حالت رانندگی در خودروهای تسلا که MadMax نام دارد، رانندگی اتوماتیک حتی در اتوبان های خلوت نیز امکان پذیر نیست. دستیابی به فناوری کامل، تست و کسب مجوزهای لازم برای استفاده از این فناوری شاید نزدیک به یک دهه طول بکشد. موضوعی که احتمالاً ایلان ماسک نیز از آن با خبر است.

مسئولین دولتی کشور آمریکا نیز در پاسخ به ادعاهای ایلان ماسک اعلام نموده اند که حتی هنوز قانونی برای رانندگی خودروهای بدون راننده وضع نشده است. قوانین آمریکا تأکید دارد که در صورت ساخت یک خودرو کاملاً خودران، باید یک راننده با تمامی تمرکز به آنالیز شرایط خودرو بپردازد. تغییر چنین قوانینی در طول یک سال غیرممکن به نظر می رسد.

موضوعات مطرح شده را در کنار زمان بندی ارائه این خبر، درست پیش از اعلام سقوط سهام و اندازه ضرر فصلی شرکت بگذارید تا متوجه شوید تاکسی های بدون راننده تا سال 2020 بیشتر شبیه به یک رؤیا است تا واقعیت. تأخیر 30 دقیقه ای در آغاز این کنفرانس، نشانه ای ساده از یک تأخیر بزرگ در ارائه این فناوری است. با این اوصاف به نظر نمی رسد حتی در صورت آماده بودن همه چیز، امکان ارائه این فناوری تا سال 2020 وجود داشته باشد.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 17 مهر 1403 بروزرسانی: 17 مهر 1403 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2387

به "آیا تاکسی های بدون راننده تا سال 2020 به بازار می آیند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا تاکسی های بدون راننده تا سال 2020 به بازار می آیند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید