اردوغان، منطقه را به جنگی تمام عیار می کشاند؟

به گزارش آخرین خبر، روز گذشته رئیس جمهور کشورمان در پی بالاگرفتن بحران ادلب در تماسی تلفنی با روسای جمهور روسیه و ترکیه خواهان اجرا فرایند آستانه شد و همچنین پیشنهاد نشست سه جانبه ترکیه، سوریه و ایران را به اردوغان داد.از سوی دیگر ناتو و آمریکا به حمایت لفظی از ترکیه بسنده نموده اند. آیا نشست سه جانبه می تواند این بحران را حل نماید؟

اردوغان، منطقه را به جنگی تمام عیار می کشاند؟

زهره نوروزپور: خبر از یک توافق می اید. العربی جدید روز گذشته در گزارشی اطلاع داد که روسیه و ترکیه بر سر ادلب به توافقی رسیده اند که طبق آن سوری ها باید از ادلب عقب نشینی نمایند و ظاهرا نقش چندانی هم در این توافق ندارند. این در حالی است که مقامات روسیه و ترکیه درباره این گزارش هیچ واکنشی تا کنون نداشته اند یعنی نه رد شده است نه تایید شده است! ضمن اینکه روسیه در دو روز گذشته هیات مذاکره نماینده خود را بدون نتیجه از آنکارا فراخواند و بر همین اساس این مذاکره هم بی نتیجه ماند. با همه این احوال روز گذشته روز پر کار دیپلماسی برای سه کشور در سوریه بود، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در تماس تلفنی با اردوغان و پوتین خواستار نشست سه جانبه در خصوص بحران ادلب شد. ضمن اینکه روس ها نیز با این نشست موافق هستند.

ماجراجویی های اردوغان این روزها جامعه بین المللی را بسیار نگران یک جنگ منطقه ای عظیم نموده است. تماس های مکرری که از هر سوی دنیا به اردوغان می گردد از او می خواهند که این حملات را متوقف کند. این در حالی است که رئیس جمهور ترکیه تهدید خود را علیه اروپا عملی کرد و مرزها را به روی پناهجویان باز کرد. روز گذشته 37 هزار پناهجو به سمت یونان رفتند، انتظار آنها در مرزها سبب شد که پس از باز شدن مرز بسیاری از پناهجویان زیر پاها له شوند.

چرا ادلب بحرانی شد؟

ماجرا از انجایی اغاز شد که رئیس جمهور ترکیه با خط و نشان و تهدید کشته شدن نظامیان خود را در ادلب تایید کرد. روس ها گفتند نظامیان ترکیه فقط دیده بان بوده اند. اما اردوغان این را نپذیرفت و به انتقام خون نظامیان خود مرزهای اروپا را برای تحت فشار گذاشتن ناتو برای حضور در ادلب باز کرد. این اقدام اردوغان در این شرایط کرونایی دنیا بیش از همواره اروپا را تهدید می نماید. یونان، بلغارستان و کشورهای هم مرز با ترکیه به حالت آماده باش نظامی در آمده اند تا از ورود پناهجویان جلوگیری نمایند. اما مساله مهم این است که بحران پناهجویان در اروپا بار دیگر مانند سال 2015 تکرار خواهد شد؟ و این تکرار ناتو را به سوریه می کشاند؟ و اگر بکشاند چه خواهد شد؟

بعضی از کارشناسان در تبادل نظر با خبرنگاران معقتدند که اگر این اتفاق بیفتد جنگی تمام عیار در منطقه رخ خواهد داد و معلوم نمی نماید که چه کشورهایی در این جنگ دخیل شوند. بعضی دیگری نیز معقتدند جنگ دنیای خواهد شد.

با اینحال بازیگران به نشست سه جانبه ترکیه، روسیه و ایران پیرو فرایند آستانه امیدوار هستند که با تبادل نظری سه جانبه بتوانند این مساله را با تبادل نظری سیاسی حل و فصل نمایند. اما اردوغان ظاهرا از خر شیطان پایین بیا نیست چراکه به همه طرف ها خصوصا روسیه و سوریه هشدار داده است که به حملات خود جدی تر از گذشته ادامه خواهد داد.

ارتش سوریه با صدور بیانیه ای مناطق شمال این کشور به ویژه استان ادلب را بر روی هر گونه پرواز، به خصوص هواپیماهای بدون سرنشین بست. در بیانیه ارتش سوریه تاکید شده که با توجه به حمایت ارتش ترکیه از تروریست های بین المللی در این منطقه و حمله به مواضع ارتش سوریه، هر گونه پرنده ای که در آسمان شمال این کشور مشاهده گردد سرنگون خواهد شد.

کانال اخبار سوریه در اینباره نوشت: بعضی منابع شب گذشته اطلاع دادند که ارتش سوریه اقدام به انتقال بعضی از سامانه های پدافندی خود به مناطق شمالی نموده است. و از سوی دیگر چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه خبر از خرید پاتریوت های آمریکا را داده است. اردوغان طی یکی تماس تلفنی با ترامپ شرایط ادلب را توضیح داده و از او خواسته است که حمایت آمریکا باید عملی باشد نه زبانی!

با اینحال تنها دقایقی پس از آنکه ارتش سوریه آسمان ادلب را منطقه بسته نظامی بیان کرد، پدافند این کشور یک ففرایند پهپاد ارتش ترکیه را در آسمان سراقب سرنگون کرد. هنوز نوع این پهپاد تعیین نیست، اما از شب گذشته تا این لحظه این سومین پهپاد ارتش ترکیه است که توسط سوری ها سرنگون می گردد. همچنین ارتش ترکیه در مقابل یک ففرایند پهپاد اورلان 10 ارتش روسیه را در محور سراقب سرنگون کرد.

کانال اخبار سوریه همچنین گزارش داد که از شب گذشته درگیری های بسیار سنگینی در محور سراقب میان ارتش سوریه و محور مقاومت از یکسو و ارتش ترکیه به همراه ارتش آزاد از سوی دیگر در جریان بود. از شب گذشته تا این لحظه مقاومت پس از بیانیه اتاق مستشاری ایران در سوریه در خصوص تحولات و رویداد در روزهای اخیر، اقدام به حملات بسیار سنگین و همه جانبه به مواضع تروریست ها کرد تا جایی که تا این لحظه آنها جرأت نکردند حتی یک خبر از تحولات میدانی منتشر نمایند. هم اکنون گزارش رسید که روستای دادیخ توسط مقاومت پاکسازی شده است.

گزینه های ترکیه در ادلب بسیار محدود است

خبرگزاری فرانسه درباره تحولات اخیر در استان ادلب در شمال غرب سوریه در تحلیلی آورد که ترکیه با توجه به عملیات نظامی روز پنجشنبه و کشته شدن 33 نظامی آن در این منطقه و معادلات قدرت در آن ، گزینه های محدودی همانند توافق دوباره با روسیه یا نزدیکی به ناتو را دارد.

ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه روز شنبه گزارش داد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با کشته شدن 33 نظامی خود در روز پنجشنبه در استان ادلب در شمال غرب سوریه گزینه های محدودی دارد و بسیار سخت خواهد بود که معادلات قدرت را که به نفع نظام سوریه و مورد حمایت سنگین روسیه است، برهم بزند.

طبق این تحلیل برغم پاسخگویی سخت به نیروهای سوریه اما آنکارا در برابر خطر بزرگی از جمله درگیری های طولانی مدت و نیز عدم امکان اعتماد به حمایت قطعی غربی ها واقع شده است.

اردوغان برای نخستین بار از برگ پناهجویان سوریه استفاده نموده تا حمایت اتحادیه اروپا در برابر دمشق و روسیه را به دست آورد و به همین دلیل اعلام نموده است که از این پس مانع عبور آوارگان به سمت اروپا نخواهد شد و این موضوع بحران مهاجرت سال 2015 را به اذهان بازگردانده است.

جنی جبور کارشناس امور ترکیه در انجمن مطالعات سیاسی در پاریس در این تحلیل می گوید که ترکیه تجهیزات نظامی و منابع انسانی کافی در برابر تداوم تنش های جاری در ادلب را ندارد.

وی همچنین اضافه می نماید که اردوغان باید افکار عمومی داخل ترکیه را نیز در نظر بگیرد چرا که اگر شمار کشته شدگان در سوریه افزایش یابد، ضد او خواهند شد.

این پژوهشگر اضافه نمود: تهدید به بازگشایی مرزها در برابر پناهجویان سوری به سمت اروپا ابزار جدا موثری برای فشار بر اتحادیه اروپا است چرا که تداوم حضور پناهجویان در این قاره سناریوی فاجعه بار برای آن خواهد بود.

همچنین ادامه تنش ها در ادلب، شانس دوباره ای برای گروههای مسلح مورد حمایت آنکارا و گروههای تندرو است که باعث به شکست کشاندن کوشش های ترکیه و روسیه از سال 2016 علی رغم اختلاف منافع آنها برای توقف درگیرهای در ادلب، خواهند شد.

خبرگزاری فرانسه با بیان اینکه ترکیه گزینه مناسبی ندارد اضافه نمود که پس از اینکه در خواست ترکیه برای استقرار سامانه دفاعی آمریکایی پاتریوت در خاک این کشور ، بی فایده بود، آنکارا از جامعه بین المللی خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال شرق سوریه برای ممانعت از حملات ارتش سوریه و روسیه شد.

نماینده های کشورهای عضو ناتو روز آدینه به درخواست ترکیه و به موجب بند چهارم توافق تاسیس پیمان ناتو، تشکیل جلسه فوری دادند.

براساس بند چهارم این پیمان هر یک از کشورهای عضو اگر با تهدید علیه اراضی و استقلال سیاسی و امنیتی خود روبرو باشند، می توانند آن را اجرایی نمایند.

اما دولت های عضو ناتو چیزی درباره اجرایی کردن بند چهارم اعلام ننموده و در سرانجام این نشست تنها به اعلام همبستگی با آنکارا اکتفا کردند.

سینان اولگن مدیر مرکز مطالعات ایدام در استانبول نیز در این تحلیل گفت: شانس ترکیه برای دستیابی به حمایت نظامی ناتو بسیار کم است بخصوص پس از نزدیکی آن به مسکو و خرید سامانه های اس-400 مورد انتقاد و ناخشنودی ناتو است.

وی اضافه نمود که ترکیه هیچ گزینه مناسبی در سوریه در اختیار ندارد و حملات روز پنجشنبه ضعف موضع ترکیه و قدرت هوایی آن را آشکار کرد و نیروهای ترکیه در برابر حملات هوایی مصون نیستند همچنان که روز پنجشنبه رخ داد. بنابر این ترکیه مجبور به قبول گزینه های مورد توافق با مسکو است که به آن اجازه سیطره بر منطقه کوچک در طول مرز ترکیه برای حضور نیروهای ترکیه و یک میلیون پناهجوی سوری را می دهد.

یک پژوهشگر در مرکز مطالعات کارنگی در واشنگتن نیز در این گزارش گفته است که اردوغان امروز با گزینه های دشواری روبرو است که همه آنها خطرات بسیاری برای این کشور دارند.

وی اضافه نمود که اردوغان مجبور است به حملات مستقیم دولت سوریه پاسخ دهد اما در عین حال باید از افزایش تنش ها نیز جلوگیری کند.

این پژوهشگر معتقد است که تنش های فعلی علی رغم گسترده بودن آن چه بسا باعث توافق های جدید میان روسیه و ترکیه درباره ادلب گردد و جنگ گسترده تری در راه نیست و ممکن است ترکیه مجددا به ناتو نزدیک گردد.

آیا جنگی تمام عیار در راه است؟

سپر بهار خیال دارد تا ذره ذره خاک ادلب را از سوری ها بگیرد. پس از 9 سال دوری حکومت مرکزی از مناطق شمالی سوریه، این روزها ارتش سوریه حلب را آزاد نموده و تعداد بسیاری از استان های ادلب را از ترک ها گرفته است. این پیروزی سبب خشم اردوغان شده است. خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه می گوید که سوری ها باید بر اساس توافق سوچی عقب نشینی نمایند یعنی تا هما پست های ایست بازرسی که میان بازیگران تقسیم شده است. اما دولت سوریه به دنبال تمامیت ارضی کشورش است و در مقابل اردوغان ایستاده است. طبق تحلیل خبرگزرای فرانسه درباره تصمیم ناتو برای سوریه، نمی توان پیشبینی کرد که آیا ناتو طبق بند های سند امنیتی خود به سوریه ورود خواهد نمود یا خیر، اما به نظر می رسد با شرایطی که ترامپ برای ناتو به وجود اورده است این سازمان نظامی و امنتیتی نتواند از پس مخارج جنگی تازه براید. از سوی دیگر بحران پناهجویان تراژدی 2015 را به همراه نخواهد داشت چراکه بحران آن سال هجوم گسترده از خاورمیانه صورت گرفت ولی اینبار نهایت 3 میلییون اواره به سمت اروپا برود. در این سالها اتحادیه اروپا ابتکارات بسیاری برای اسکان مهاجران و مدیریت آنها ارائه کرد که منجر به کاهش بحران مهاجران شد. بنابراین این تهدید اردوغان آنقدر بزرگ نیست که ناتو را به سوریه بکشاند. ظاهرا ترکیه فعلا تنهاست چراکه آمریکا هم اعلام حمایت عملی از ترکیه ننموده است. تنها باید دید که ایا نشست سه جانبه به پیشنهاد ایران برگزار خواهد شد یا خیر، و اگر انجام گردد به بحران ادلب سرانجام خواهد داد؟ ظاهرا ایران خیال دارد در نقش میانجی در سوریه عمل کند و طرف روسی، ترکی و سوری را با مذاکره راضی نگه دارد که همه اینها در روزهای آینده تعیین خواهد شد.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 29 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 879

به "اردوغان، منطقه را به جنگی تمام عیار می کشاند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان، منطقه را به جنگی تمام عیار می کشاند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید