اروپابه تعهداتش عمل کند چند ساعته به اجرای کامل برجام بازمی گردیم

به گزارش آخرین خبر، به گزارش خبرنگاران، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پس از حضور در کاخ الیزه و دیدار با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در تبادل نظر با یورونیوز گفت: آمریکا یکی از طرف های توافق هسته ای بود و آن در خصوص آن مذاکره نموده بود. این یک توافق اختیاری نبود بلکه توافقی بود که به تائید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده بود.

اروپابه تعهداتش عمل کند چند ساعته به اجرای کامل برجام بازمی گردیم

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

وی گفت: این توافق یک شبه به انتها نرسیده بود و در خصوص هر لغت آن بحث زیادی اجرا شده بود.

محمد جواد ظریف در ادامه این مصاحبه توضیح داد: ساز و کار نقض برجام در این توافق آمده است و اگر اتحادیه اروپا همراه با آمریکا یا بدون آمریکا تصمیم بگیرند که تعهدات خود در برجام را اجرا نمایند ما می توانیم در عرض چند ساعت به اجرای کامل برجام بازگردیم.

ظریف روز گذشته پیش از سفرش به پاریس در موسسه امور بین الملل نروژ، گفته بود که ایران همواره آمده است که با طرف های باقی مانده در برجام گفت وگو کند و در این راستا پیشنهادهای فرانسه را هم آنالیز می نماید.

رئیس جمهوری فرانسه یک روز پیش از این سخنان از پیشنهادهایی برای یاری به کاهش تنش در خلیج فارس خبر داده و گفته بود که پیش از این به ایران پیشنهادهایی مبنی بر کاهش تحریم ها یا جبران خسارت های ناشی از تحریم ارائه نموده است.

به گزارش خبرنگاران مشروح مصاحبهی ظریف با یورونیوز به نقل از صدا و سیما به این توضیح است:

در ابتدا مجری شبکه گفت:توافق اتمی ایران یک توافق تاریخی بود که در سال 2015 بین ایران و گروه 5+1 که اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل جزء آن ها بودند، امضاء شد. در آن موقع از این توافق به عنوان توافقی تاریخی برای حفظ صلح و امنیت منطقه ای یاد شد. اما امروز این توافق در بطن بحران های خشونت بار قرار گرفته است که می تواند دنیا را به طرف جنگی احتاقتصادی بکشاند. آیا می توان از این جنگ و هزینه های آن پرهیز کرد.

وی در ادامه پرسید:من در این جا نسخه ای از برجام را در اختیار دارم. این توافق 159 صفحه دارد. این شاهکاری است که شما بر سر آن برای مدت 25 ماه مذاکره نموده اید. شما اعلام نموده اید که این بهترین توافق ممکن است و نمی توان دوباره بر سر آن مذاکره کرد. اما به نظر می رسد که این سند یکسال است که دیگر حامی ندارد، آیا همچنان بر سر نظرات خود در رابطه با اینکه این توافق می تواند بدون حضور آمریکا نجات پیدا کند، هستید.

ظریف گفت:به نظرم آمریکا بخشی از این توافق بود. آمریکا بر سر این توافق مذاکره نموده است. در بیشتر اوقات آمریکا به نمایندگی از تمامی امضاء نمایندگان این توافق و از جمله سه کشور اروپایی و سه کشور عضو دائم شورای امنیت بر سر آن مذاکره کرد. بر سر این توافق مذاکرات فشرده ای انجام شد. این توافق یک توافق اختیاری نیست. این توافقی است که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از آن حمایت نموده است. این بخشی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. همانطور که گفتید این توافق بیش از 150 صفحه است. این یک توافق مفصل است. این توافق یک شبه حاصل نشده است. بر سر این توافق با جزئیات و با دقت مذاکره شده است. بر سر هر کلمه آن مذاکرات سختی اجرا شده است. من می دانم که این بهترین توافق نیست. این توافقی نیست که من خواستار آن باشم. این توافقی نیست که آمریکا خواستار آن باشد. این توافقی نیست که فرانسه خواستار آن باشد. ما ایراداتی به توافق داشته ایم که بعضی از آن ها را به طور علنی و بعضی از آن ها را به طور محرمانه بیان نموده ایم. اما به هر حال هر توافق بین المللی دارای این ویژگی ها است. شما نمی توانید به تمام آنچه که خواستار آن هستید برسید وگرنه این توافق نیست.

مجری شبکه پرسید:اما شما اعلام نموده اید که این بهترین توافق ممکن است. اما این توافق مدت یک سال است که دچار آسیب شده است و تحت فشار قرار گرفته است، شما امروز در اروپا و در پاریس بودید و کوشش کردید که آن را نجات دهید. شما با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دیدار کردید. او یک شریک بزرگ در این توافق است. آیا او قول های جدیدی به ایران داد؟

ظریخ در پاسخ گفت:رئیس جمهور مکرون در تماس های تلفنی خود با رئیس جمهور روحانی و همچنین با دیگر شرکای توافق در اروپا و دیگر نقاط دنیا کوشش نموده است که بهترین کار را انجام دهد. همانطور که می دانید این توافق بر اساس عمل متقابل به تعهدات است. ایران به تعهدات خود عمل نموده است. هیچ شکی در این رابطه وجود ندارد. آمریکا به تعهدات خود عمل ننموده است و از آن خارج شده است. این موضوع اروپایی ها را در رابطه با عمل به تعهداتشان به عنوان بخشی از توافق با محدودیت و فشار روبرو نموده است. ما در مذاکرات خود با رئیس جمهور مکرون حتی این موضوع را که چگونه آمریکا می تواند به توافق بازگردد و به تعهد خود در این توافق عمل کند، آنالیز کردیم. ما همچنین چگونگی عمل اروپا به وظایفش را آنالیز کردیم. ما همچنین چگونگی عمل به تعهدات دیگر اعضای برجام را آنالیز کردیم. ما علاوه بر این همچنین چگونگی عمل جامعه بین المللی به توافق را هم آنالیز کردیم. ما می دانیم که آمریکا نقش بزرگی در اقتصاد دنیای دارد، اما در این حال دیگران هم نقش مهمی به سهم خود دارند.

او در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:آیا رئیس جمهور فرانسه خبر خوبی به شما نداد، گفت:ما مذاکرات بسیار خوبی داشتیم. رئیس جمهور مکرون به مصاحبه با شرکای خود ادامه خواهد داد و ما به آینده نگاه می کنیم.

مجری پرسید:شما اروپایی ها و شرکای اروپایی خود را به بی تحرکی و ناکامی در انجام اقدامات کافی برای نجات این توافق متهم نموده اید. شما هم اکنون به اروپا تا پنجم سپتامبر ضرب الاجلی داده اید. در پنجم سپتامبر چه روی خواهد داد.

ظریف گفت:ما به هیچ طرفی هیچ ضرب الاجلی نداده ایم. آنچه که ما انجام دادیم بر اساس توافق بود. این توافق در فضایی از اعتماد متقابل حاصل نشد. این توافق در فضایی از نبود اعتماد حاصل شد. ما در توافق یک سازو کار داریم. ما راه چاره هایی قرار داده ایم. بر اساس این راه چاره ها اگر یک طرف و یا طرف های دیگر توافق را نقض نمایند بر اساس این سازو کار و بند 36 توافق ما تدابیری را در نظر گرفته ایم. ما هیچ ضرب الاجلی را مشخص نمی کنیم. ما تنها برای شرکای اروپایی خود و روسیه و چین که متحدان راهبردی ما هستند یک چارچوب زمانی را مشخص می کنیم. من در نامه ماه نوامبر سال 2018 خود به فدریکا موگرینی به وی گفتم که ما چارچوبی زمانی را برای اجرایی سازی بند 36 توافق مشخص می کنیم. ما در نهایت این بند را در ماه مه اجرایی کردیم. ما بر اساس آن چارچوب زمانی کار می کنیم. این در چارچوب برجام است. اقدامات که ما انجام داده ایم یک ویژگی مهم دارند و آن این است که قابل بازگشت هستند. اگر اروپا به طور تنها و یا همراه با آمریکا تصمیم به عمل به تعهداتشان بر اساس توافق بگیرند آنگاه ما می توانیم در مدت چند ساعت به اجرایی سازی کامل توافق بازگردیم.

وزیر خارجه ایران در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:چرا شما از افزایش سطح غنی سازی اورانیوم سخن می گویید، این چه نفعی برای شما دارد و شما چگونه از شرکای خود در اروپا انتظار دارید که همچنان از ایران در این راه دفاع نمایند، گفت:ما از توافق خارج نشده ایم. ما توافق را لغو ننموده ایم. ما به طور ناگهانی از توافق خارج نشده ایم. ما از سازو کارهای توافق استفاده می کنیم. ما از بندهایی که در توافق پیش بینی شده اند، استفاده می کنیم. آنچه که مهم است این است که شرکای ما در اروپا تصمیم خود را نه درباره نحوه برخورد با ایران بلکه درباره نحوه برخورد با آمریکا بگیرند. یا آن ها می خواهند مستقل باشند و یا اینکه آمریکا می خواهد که اراده خود را بر آن ها تحمیل کند. اگر آمریکا بخواهد که خواست و اراده خود را بر اروپا تحمیل کند تا آن ها قوانین بین المللی را نقض نمایند که این موضوع بدی خواهد بود. اما در حال حاضر شاهد آن هم هستیم که آمریکا به دنبال تحمیل خواست خود بر دنیا است تا آن ها هم قوانین بین المللی را نقض نمایند. این کاملا غیرقابل پذیرش است. آینده اروپا باید بر اساس چند جانبه گرایی و حاکمیت قانون باشد. اقدامات آمریکا به منزله تهدیدی برای آینده اروپا است. تصمیم گیری اروپا در این رابطه یک تصمیم گیری مهم است. معتقدیم که رئیس جمهور مکرون باید راهنمایی را به دست گیرد و از اروپا بخواهد که خودش تصمیمات خود را بگیرد و به دیگران اجازه ندهد که برایش تصمیم گیری نمایند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام نموده است که هیچ امید و اعتمادی به هیچ کشوری ندارد، آیا این نشان دهنده یک دیدگاه تاریک دیپلماتیک نیست، دوستان شما چه کشورهایی هستند، گفت:در روابط بین المللی ما خواستار داشتن رابطه با همه کشورها هستیم. اما ما تنها به مردم خود اعتماد می کنیم. ما به مردم خود اعتماد می کنیم. این موضوع سبب شده است که کشور ما پس از 40 سال فشار خارجی نجات پیدا کند. ما همچنان با اعتماد به مردم خود نجات پیدا خواهیم کرد. این به معنای انزوا در سیاست خارجی ما نیست. ما در منطقه خود در رابطه با مبارزه با تروریسم همکاری می کنیم. ما با تجاوزگری مقابله می کنیم. ما همچنان به نقش خود به عنوان یک بازیگر فعال در جامعه بین المللی ادامه خواهیم داد. اما در نهایت راه سختی که پیموده ایم به ما این درس را داده است که تنها به مردم کشور خود و توانایی های خود اعتماد کنیم. در این حال آغوش خود را برای روابط با دیگران بازنموده ایم.

مجری شبکه پرسید: من می خواهم که به یک موضوع جنجالی اشاره کنم و آن حضور شما در سوریه است. بشار اسد یکی از متحدان مهم و کلیدی شما است. این جنگی است که تا کنون جان 400 هزار نفر را گرفته است. میلیون ها نفر آواره شده اند. این جنگ 8 سال است که به طول انجامیده است چرا با وجود مدارکی دال بر اقدامات اسد ضد مردمش شما همچنان از وی حمایت می کنید.

وزیر امور خارجه در پاسخ گفت: مسئله این است که این جنگ را اسد شروع نکرد. این جنگی بود که ضد وی و مردم سوریه از خارج تحمیل شد. سوابق به طور شفاف نشان می دهد که بعضی از کشورهای غربی به داعش و النصره یاری کردند. آن ها در بعضی از موارد به النصره یاری اقتصادی رساندند. اگر اسد با داعش مبارزه نمی کرد داعش هم اکنون پایتخت خود را در دمشق قرار داده بود. اما حالا این گروه بدون قلمرو شده است. ما در این راه به وی یاری کردیم. ما به مردم سوریه یاری کردیم. در این حال ما به مردم عراق هم یاری کردیم. ما به مردم کردستان عراق هم یاری کردیم. زمانی که داعش به منطقه کردستان عراق حمله کرد، آقای بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق از همه و از جمله آمریکا و دیگران درخواست یاری کرد، اما هیچ طرفی برای یاری به وی وارد صحنه نشد. تنها افرادی که به یاری وی برای مبارزه با داعش آمدند ایرانی ها بودند. ما از جانب اروپا مبارزه نموده ایم. ما مجبور بوده ایم که با گروهی تروریستی مقابله کنیم که یک قلمرو بزرگ را در اختیار داشته است.

ظریف در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:اما شما در تغییر توازن جنگ به نفع بشار اسد به وی یاری نموده اید، گفت:ما در تغییر توازن جنگ ضد تروریست ها و نه به نفع هیچ فردی یاری نموده ایم. ما امیدواریم که این کار را به نفع مردم سوریه انجام داده باشیم. ما این کار را انجام داده ایم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:آیا معتقدید که مردم سوریه از این موضوع نفع برده اند، گفت:هیچکدام از مردم سوریه از جنگ نفع نبرده اند. اما مردم سوریه از شکست داعش نفع برده اند. این یک معیار مهم است. ما در 3 سال گذشته با همکاری روسیه و ترکیه کوشش نموده ایم که به درگیری ها سرانجام دهیم. ما توانسته ایم که تنش ها را کاهش دهیم. این تنها طرحی بوده است که در 4 سال اخیر و از سال 2015 موثر بوده است. این فرآیند صلح آستانه بوده است. ما بر روی این طرح کار خواهیم کرد. ما در آستانه نهایی شدن کمیسیون قانون اساسی سوریه هستیم. ما به جلو حرکت می کنیم. این سهم مهم و بسزایی در ایجاد صلح و امنیت در منطقه دارد.6 سال پیش و زمانی که من وزیر خارجه شدم ما یک طرح صلح را برای سوریه پیشنهاد دادیم. ما همچنین یک طرح صلح را برای یمن پیشنهاد دادیم. قرار بود که این طرح پس از سرانجام فوری جنگ عملی گردد. اما عربستان سعودی در آن موقع گفت که می تواند به پیروزی نظامی برسد. آن ها معتقد بودند که در مدت 3 هفته می توانند یمن را اشغال نمایند. هم اکنون 4 سال گذشته است. ما برای یک راه چاره سیاسی کوشش کردیم، اما متحدان غرب در منطقه به یک راه چاره نظامی امید بستند. آن ها شماری از مردم را کشتند تا بفهمند که راه چارهی نظامی وجود ندارد.

وزیر خارجه ایران در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:شما اعلام نموده اید که ایران هیچ جنگی را شروع نخواهد کرد. با توجه به تنش های اخیر در خلیج (فارس) آیا ایران به طرف جنگ با آمریکا می رود، گفت:ما هیچ جنگی را شروع نمی کنیم، اما هیچ فشاری را هم قبول نمی کنیم. ما این منطقه را خلیج فارس می دانیم، زیرا به مرزهای ما نزدیک است. ما 1500 مایل مرز دریایی در خلیج فارس داریم. آمریکا از 7000 مایل دورتر به منطقه ما آمده است. آمریکا تجهیزات نظامی و هواپیماهای خود و از جمله پهپادهای خود را در داخل آب های سرزمینی و حریم هوایی ما مستقر نموده است و ما قطعا از آب ها و حریم هوایی و سرزمین خود دفاع می کنیم. ما به این کار ادامه خواهیم داد. تنهاترین و بهترین راه چاره برای جلوگیری از تقابل این است که آمریکا دخالت در منطقه ما را متوقف کند. این منبع بی ثباتی است. این همواره منبع بی ثباتی بوده است.

مجری شبکه پرسید:ما شاهد فشارهای قابل توجه بر ایران بوده ایم. ایران در سال آینده شاهد برگزاری انتخابات مجلس خواهد بود و انتخابات ریاست جمهوری در سال 2021 برگزار خواهد شد. آیا نجات این توافق به منزله نجات سیاسی شما و نجات رویه میانه روی که شما و رئیس جمهور روحانی نماینده آن هستید، نیست.

ظریف در پاسخ گفت:من قصد ندارم که نامزد هیچ مقامی شوم. من هیچ آرزوی سیاسی ندارم که به دنبال به دست آوردن آن باشم. اما معتقدم که این توافق نه تنها یک پیروزیت برای ایران بلکه برای منطقه ما و جامعه دنیای است. این یکی از نمونه های دیپلماسی پیروزیت آمیز است. نمونه های دیپلماسی زیادی در 25 سال اخیر همانند این مورد وجود ندارد که ما به آن ها افتخار کنیم. این یکی از نمونه های اندکی است که دیپلماسی پیروز بوده است. من تمام کوشش خود را برای نجات آن انجام می دهم. به نظرم اروپا هم باید تمام کوشش خود را برای نجات آن انجام دهد. به نظرم دلایل زیادی وجود دارد که جامعه بین المللی در جهت نجات آن اقدام کند. رئیس جمهور ترامپ ممکن است که از این توافق خوشش نیاید، اما من به او می گویم که این توافق به نفع وی و به نفع آمریکا است.

او در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه تلویزیونی که پرسید:شما گفتید که برای ریاست جمهوری نامزد نمی شوید، آیا ما باید در این رابطه مطمئن باشیم، گفت:شما می توانید مطمئن باشید که من در این جهت حرکت نخواهم کرد. من دوست دارم که به دانشگاه برگردم و به تدریس خود ادامه دهم، اما تا زمانی که لازم باشد در مقام خود باقی خواهم ماند تا به مسئولیت های خود عمل کنم. تا هر زمانی که مردم بخواهند من به کوشش های خود ادامه می دهم.

ظریف در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:آیا می توان گفت: رسیدن به این توافق اتمی و اجرایی سازی آن مبارزه زندگی شما بوده است، گفت:به نظرم ما باید برای چندجانبه گرایی و حاکمیت قانون کوشش و مبارزه کنیم. به نظرم این توافق یکی از پیروزی های چندجانبه گرایی و حاکمیت قانون بوده است و همگان باید برای حفظ آن مبارزه نمایند. من قطعا برای آن مبارزه خواهم کرد. من به خوبی می دانم که رسیدن به این توافق تا چه اندازه سخت بوده است. موضوع مهم دیگر این است که مذاکره مجدد بر روی این توافق غیرممکن است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:اقتصاد کشور شما دچار آسیب شده است. انتظار می رود که تورم به 50 درصد در سال جاری برسد. انتظار می رسد که رشد ناخالص ملی شما به 6 درصد برسد. آیا مخالفت شما با دعوت به حضور در کاخ سفید ارزش این موضوع را دارد، گفت:من بهای این موضوع را پرداخته ام. من در فهرست افرادی قرار گرفته ام که آمریکا آن ها را تحریم نموده است. آن ها مرا تحریم نموده اند. اما این بسیار خوب است. اگر من شخصا با مذاکره از روی اکراه مخالفت کنم این موضوع باید همواره وجود داشته باشد. اما اقتصاد کشور ما در حال رسیدن به ثبات است. ما وارد مرحله بدی شده بودیم. پول ملی ما یک سوم ارزش خود را پس از شوک سال گذشته و خروج رئیس جمهور ترامپ از توافق اتمی به دست آورده است. ما سال گذشته آسیب زیادی دیدیم. آمریکا مسئول خسارت های شدید وارد شده به میزان صدها میلیارد دلار به ایران است و آن ها یک روز مجبور خواهند شد که بهای آن را بپردازند.

ظریف در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:آیا معتقدید که رئیس جمهور ترامپ توافق اتمی را مطالعه نموده باشد، گفت:من تصور نمی کنم که بسیاری از افراد این توافق را مطالعه نموده باشند. اگر رئیس جمهور ترامپ توافق را مطالعه ننموده باشد من او را سرزنش نمی کنم، اما او باید این توافق را مطالعه می کرد. این تنها یک توافق نیست که او باید نگاهی به آن داشته باشد بلکه این سند شورای امنیت سازمان ملل است. این یکی از مفصل ترین اسناد شورای امنیت سازمان ملل است که بر روی آن رای گیری شده است. باید به او یادآوری کنم که تغییری در آمریکا وجود نداشته است و آمریکا همچنان عضوی دائم در شورای امنیت سازمان ملل است. اگر او از اوباما خوشش نمی آید، اما از اینکه آمریکا کرسی دائم شورای امنیت را در اختیار داشته باشد و او و وزیر خارجه آمریکا بر روی آن بنشینند خوشش می آید. او باید به سندی که شورای امنیت منتشر نموده است احترام بگذارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 367

به "اروپابه تعهداتش عمل کند چند ساعته به اجرای کامل برجام بازمی گردیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اروپابه تعهداتش عمل کند چند ساعته به اجرای کامل برجام بازمی گردیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید