بازسازی نمای آجری : تمام مراحل و هزینه های تعمیر و بازسازی نما

به گزارش آخرین خبر، اگر در نمای آجری ساختمان خود به دلایل مختلفی شرایطی مانند ترک، برآمدگی، رنگ پریدگی، شوره زدن و حتی خرابی را مشاهده کردید، بازسازی نمای آجری لازم است. در اینکه آجر به نمای ساختمان ظاهری گرم می بخشد شکی نیست، اما بعد از گذر چندین سال امکان این وجود دارد نمای آجری دچار مسائل ظاهری و زیرساختی گردد. اما پرسش در اینجاست: چگونه می توانیم آسیب را تشخیص داده و اقدام به ترمیم و بازسازی نمای آجری کنیم؟ برای پاسخ با خبرنگاران همراه باشید.

بازسازی نمای آجری : تمام مراحل و هزینه های تعمیر و بازسازی نما

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

مسائل نمای آجری شامل چه مواردی است؟

نمای آجری به دلیل ترک خوردن ملات معمولاً آسیب پذیر است. به طور معمول، یک حرکت سازه ای درون آجر می تواند باعث شکستن مسیرهای پیوند گردد که در نهایت باعث آسیب به یک قسمت یا کل نمای آجری می گردد. جابجایی رَج ها، شکسته شدن آجر و خُرد شدن ملات بین آجرها بخشی از مسائل سازه ای نمای آجری است که اغب به دلیل زلزله یا شرایط آب وهوایی شدید رخ می دهند.

از سویی دیگر، مسائلی مانند رنگ پریدگی، شوره زدن، وجود حفره های ریز و جذب آلودگی (تیره شدن نما) نیز بخشی از مسائل رایج نمای آجری است. این مسائل ظاهری اغلب به دلیل شرایط آب وهوایی، عدم استفاده از آجر مرغوب یا انتها یافتن عمر نما اتفاق می افتد. در هر صورت، اجرای صحیح و استفاده از متریال مرغوب می تواند از بیشتر مسائل نمای آجری جلوگیری کند.

مراحل بازسازی نمای آجری

برای بازسازی نمای آجری باید توجه گردد که میزان خرابی تا چه اندازه است. اگر کل نما دچار خرابی سازه ای شده است، احتیاج می باشد که کل نما تغییر کند. اگر خرابی نما تنها مربوط به تغییر رنگ یا شوره زدن باشد، احتیاج به تغییرات کلی نیست. گاهی اوقات هم مالک ساختمان برای فروش بهتر واحدهای خود، اقدام به تغییر نمای آجری به نمای سنگی و دیگر نماها می نماید.

بنابراین، اگر بازسازی به معنای تغییر کامل نما باشد، اکیپ اجرایی باید با داربست زدن و جداسازی تک تک آجرها از نما اقدام نمایند. اما اگر تغییرات جزئی بوده، باز هم نیروهای اجرایی باید با زدن داربست و در نظر دریافت تمهیدات ایمنی، فرآیند بازسازی نمای آجری را شروع نمایند.

برای از بین بردن شوره و تغییر رنگ آجرها از رنگ و پلاستیک استفاده می گردد. همچنین، برای این منظور می توان از مواد نانو پلاست استفاده کرد. این مواد 100 درصد ضدآب بوده و آب باران به شکل شوره بر روی آن ها باقی نمی ماند. مواد نانو پلاست همچنین انعطاف پذیر بوده و حالت الاستیکی دارند و به مرور زمان پوسیده نمی شوند.

اما به طور کلی، بازسازی نمای آجری شامل مراحل زیر است:

1- بازدید و آنالیز نما

نما توسط متخصصین آنالیز می گردد. فرآیند آنالیز جهت شناسایی عیوب و اینکه آیا نما احتیاج به مقاوم سازی، زیرسازی، آهن کشی یا تعمیرات سازه ای دارد انجام می گردد. این مرحله بسیار مهم است زیرا هرگونه تغییر غیراصولی می تواند منجر به خرابی بیشتر و به خطر افتادن جان رهگذران گردد.

2- طراحی نما

اگر متخصصین آنالیز کردند که احتیاج به تغییر کامل نما است، طراحی ضروری است. در این مرحله طراحان با داشتن دانش طراحی و اشراف به مقررات شهرداری، اقدام به طراحی نما با استفاده از متریال های جدید می نمایند. حتی ممکن است نمای اصلی برجا بوده و طراحان تنها بعضی از عناصر طراحی جزئی را به نما اضافه نمایند.

3- انتخاب مواد و مصالح

مرحله سوم به انتخاب و خرید مصالح مربوط می گردد. باید معین گردد که چه نوع مصالحی از نظر شهرداری برای منطقه شما قابل قبول است. مثلاً مهم است تشخیص داده گردد که آیا شهرداری اجازه استفاده از چوب در نما را می دهد یا خیر! به هر روی، انتخاب مواد و مصالح به مقدار بودجه و احتیاجهای ساختمان بستگی دارد.

4- بازسازی نمای آجری

برای بازسازی نما ضروری است به جزئیات دقت فراوانی گردد. اکیپ اجرایی باید با تجهیزات کامل در محل حاضر شوند و اقدامات ایمنی را رعایت نمایند. بازسازی ممکن است شامل تغییرات کامل یا جزئی باشد اما آنچه از اهمیت بالا برخوردار است، توجه به کیفیت کار و استفاده از راهکارهای سازنده از احتیاجهای مهم بازسازی نمای ساختمان است.

نکات مهم در بازسازی نمای آجری

  • اگر قرار بر این است که نما به کلی تغییر کند، بهتر است پنجره ها نیز تعویض شوند. پنجره های دوجداره UPVC به دلیل اینکه عایق صوت و هوا هستند می توانند انتخاب ایده آلی باشند.
  • اگر آنالیز شد که قسمتی از نما باید تغییر کند، می توانید به صورت ترکیبی از مصالح دیگر بهره ببرید. به عنوان مثال چوب ترمو را با آجر ترکیب کنید.
  • در صورت استفاده از رنگ ضروری است که از رنگ های باکیفیت که دوام زیادی دارند استفاده گردد. رنگ بی کیفیت به مرور زمان دچار تغییر رنگ شده و باعث دوباره کاری بازسازی نمای آجری می گردد.
  • تهیه نوع مصالح مخصوص نما بهتر است براساس نوع اقلیم و شرایط آب وهوایی منطقه انتخاب و خریداری گردد.
  • در زمان بازسازی به نورپردازی نمای ساختمان نیز توجه کنید. این کار باعث می گردد نما در شب جلوه زیبا و متفاوت داشته باشد. نورپردازی همچنین به فروش ملک منجر می گردد.
  • به دلیل تغییر کاربری ساختمان (مسکونی به اداری یا بالعکس) می توان تمام نما را با متریال های جدید جایگزین کرد.
  • به هیچ عنوان نباید بر روی نمای قدیمی، نمای جدید اجرا گردد! زیرا ممکن است نمای قدیمی زیرسازی ضعیفی داشته و در بلند مدت باعث خرابی نما گردد.

هزینه تعمیر و بازسازی نمای آجری

هزینه ترمیم نمای آجری به میزان فعالیت مورد احتیاج و مصالح بستگی دارد. اگر نما به زیرسازی احتیاج داشته باشد، یقیناً هزینه های بازسازی بیشتر خواهد بود. تغییر کلی نما بیشترین هزینه را در بر خواهد داشت و رفع کردن موارد جزئی مانند تغییر رنگ و شوره زدن نما، هزینه های کمتری دارند. به طور کلی، مواردی مانند زیرسازی، طراحی نما، خرید مصالح، نصب داربست و هزینه اکیپ اجرایی به قیمت بازسازی اضافه می شوند.

کلام آخر

در صورت خرابی نما، بازسازی نمای آجری ضروری است. به دلیل اینکه نما از بخش های مهم یک ساختمان که به غیر از زیبایی و جلوه بخشیدن، از ساختمان در برابر شرایط آب وهوایی مختلف محافظت می نماید. این مهم اگر به درستی انجام نگردد، ممکن است باعث به خطر افتادن جان افراد نیز گردد. بنابراین، فارغ از زیبایی نما باید به زیرسازی و مقاوم سازی اصولی نما توجه شده تا خطرات بالقوه از ساختمان دور گردد.

نظرات خودتان را با ما درباره بازسازی نمای آجری به اشتراک بگذارید.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 9 دی 1399 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1408

به "بازسازی نمای آجری : تمام مراحل و هزینه های تعمیر و بازسازی نما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی نمای آجری : تمام مراحل و هزینه های تعمیر و بازسازی نما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید