برگزاری دهمین نشست کمیسیون مالی ایران و اتریش در آینده نزدیک

به گزارش آخرین خبر، تهران (پانا)-سفیر ایران در وین خاطرنشان کرد ایران در ردیف چهار کشوری است که با اتریش کمیسیون مشترک مالی دارد. نهمین اجلاس کمیسیون مشترک مالی دو کشور در فروردین 97 در وین برگزار گردید و در نظر داریم دهمین نشست آن را نیز در آینده نزدیک برگزار کنیم.

برگزاری دهمین نشست کمیسیون مالی ایران و اتریش در آینده نزدیک

به گزارش بخش رسانه ای سفارت ایران در وین، عباس باقرپور اردکانی در نشست اختتامیه اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش گفت: در ادامه نشست وبیناری سازنده و مثمرثمری که در تاریخ 12 شهریور سالجاری با ریاست و اعضای محترم هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش داشتم، مایه خرسندی است که امروز نیز در این جمع تخصصی و اختتامیه نشست مجمع عمومی اتاق حضور می یابم. اطمینان دارم جلسه پربارتان افق های روشنی فراروی همکاری های مالی ایران و اتریش خواهد گگردد.

وی روز سه شنبه با اشاره به وظایف سفارتخانه ها و نمایندگی های کشورها گفت: یکی از دلایل و فلسفه وجودی سفارتخانه های ایران در خارج از کشور و طبعا اتریش گسترش روابط و تعاملات میان دو کشور به ویژه در حوزه مالی و تجاری با استفاده از ظرفیت های مطلوبِ در دسترس، همانند نهاد موثر اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش، با هدف تحقق منافع ملی و خدمت به مردم است.

سفیر ایران در وین ادامه داد: دستورکار سفارت و اتاق مشترک بسیار به هم نزدیک بوده و بنابراین، هم اندیشی، هم افزایی و هماهنگی به ایفای هرچه بهتر مسئولیت های هر دو نهاد یاری شایانی خواهد نمود.

باقرپور با بیان اینکه در ارتباط با روابط مالی و تجاری ایران و اتریش، این روابط دیرینه و لااقل به قرن شانزدهم میلادی بازمی گردد، توضیح داد: اولین موافتنامه تجاری میان دو کشور در سال 1718 امضاء شده و روابط دیپلماتیک بین دو کشور از سال 1872 شروع شده است. در انتها دهه 1850 و اوایل دهه 1860 اتریش چهارمین شریک تجاری ایران بوده است.

به گفته این دیپلمات، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز روابط دوجانبه در عرصه های گوناگون همیشه از فضایی مثبت برخوردار بوده، اما هم زمان تابع فضای بین المللی و سیاست های اتحادیه اروپایی بوده است.

وی با بیان اینکه با توافق برجام در سال 1394، همکاری های دو کشور وارد فضای جدیدی شد، اعلام نمود: از آن موقع تا آبان ماه 1397، همکاری های مالی با سرعت مناسبی رشد یافت. در این دوره بیش از 40 تفاهمنامه بین دو کشور در حوزه های مختلف مالی به امضاء رسید و حجم مبادلات مالی دو کشور نیز به حدود 800 میلیون یورو رسید. توافقنامه مهم نقشه راه پنج ساله روابط مالی ایران و اتریش (2016 تا 2020)، موافقتنامه فاینانس با اوبر بانک اتریش، موافقتنامه بلندمدت خرید نفت خام با OMV و سفر رییس جمهور به اتریش در همین دوره انجام شد.

باقرپور با یادآوری خروج آمریکا از توافق هسته ای ابراز داشت: با خروج دولت ترامپ از برجام و اِعمال مجدد تحریم های یکجانبه، شرایط بین المللی به دلیل مواضع و عملکرد قابل انتقاد بعضی کشورها از جمله اروپایی ها دچار اختلال شده و به همین ترتیب، اتریشی ها نیز در مقام عمل، بخشی از همکاری های مالی دوجانبه را کاهش دادند که نتیجه این امر، کاهش شدید حجم مبادلات تجاری بین دو کشور بوده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر محدودیت های بانکی و نوسانات ارزی در کشورمان، محدودیت های ناشی از بحران کرونا نیز بر مسائل اضافه نموده و شرایط را پیچیده تر نموده است. طبعا فائق آمدن بر این مسائل، عزم و اراده مضاعفی را از همه ما طلب می نماید.

سفیر ایران در وین با تاکید بر اینکه در این دوره ما کوشش کردیم ساختارهای مالی دو کشور که طی سالیان گذشته تشکیل شده و ارتباطات دو طرف را حفظ کنیم، اعلام کرد: ساختارهای مالی میان ایران و اتریش در بین کشورهای اروپایی یکی از قابل قبول ترین ها محسوب می گردد. کشور ما در ردیف چهار کشوری است که با اتریش کمیسیون مشترک مالی دارد. نهمین اجلاس کمیسیون مشترک مالی دو کشور در فروردین 97 در وین برگزار گردید و در نظر داریم دهمین نشست آن را نیز در آینده نزدیک برگزار کنیم.

باقرپور با بیان اینکه در نظر است دومین همایش مالی ایران و اتریش که قرار بود به صورت فیزیکی در حاشیه نشست دهم کمیسیون مشترک در تهران برگزار گردد، را نیز به صورت مجازی برنامه ریزی کنیم، یادآور شد: در این زمینه از همکاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش استقبال می کنیم. علاوه بر این، هشت کارگروه مشترک همکاری بین وزارتخانه های دو کشور تشکیل شده و بیشتر آنها به صورت منظم جلسات خود را برگزار می نمایند.

وی با بیان اینکه تعاملات بین بخش های خصوصی دو کشور نیز از شرایط مناسبی برخوردار است، مطرح نمود: بازدید همه روسای اتاق های بازرگانی ایران از اتریش به همراه رییس و اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و سفر هیات 100 نفره تجاری کشورمان در حاشیه سفر رئیس جمهوری به اتریش در سال 1397 انجام شد. همچنین اتریش سال گذشته میزبان هیات تجاری کشور ما در وین بود.

به گفته این دیپلمات، برنامه ریزی این سفر با همکاری اتاق مشترک ایران و اتریش و سازمان توسعه تجارت ایران انجام شد. در حال حاضر نیز ارتباطات بین اتاق های بازرگانی و شرکت ها در شرایط قابل قبولی به سر می برد.

باقرپور ادامه داد: امیدواریم به زودی شاهد گرایش هرچه بیشتر در عرصه بین المللی به عقلانیت و تعاملات منطقی و دو سویه به جای سیاست تهدید و فشار باشیم تا در نتیجه آن؛ روابط مالی خارجی نیز بیش از پیش گسترش یابد. مجددا آمادگی سفارت را برای همکاری همه جانبه با اتاق برای کوشش همسو و در راستای نیل به اهداف مشترک ابراز می کنم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1419

به "برگزاری دهمین نشست کمیسیون مالی ایران و اتریش در آینده نزدیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری دهمین نشست کمیسیون مالی ایران و اتریش در آینده نزدیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید