ترس از تعهد و مسئولیت پذیری برای ازدواج

به گزارش آخرین خبر، ترس از تعهد و ازدواج به احتمال زیاد ریشه در کودکی ما دارد. افرادی که ترس از تعهد دارند در زمینه های غیر از ازدواج نیز مسئولیت پذیر نیستند.

ترس از تعهد و مسئولیت پذیری برای ازدواج

شاید دیده باشید که بعضی از افراد به شدت از تعهد دادن می ترسند. آناندر یک چرخه معیوب از روابط قرار می گیرند. برایشان اتفاق می افتد که از کسی خوششانمی آید و به راستی دوست دارند به او نزدیک شونداما پس از مدتی در رابطه با او عقب نشینی نموده و کم کم او را ترک می نمایند.این ترس از تعهد چه نشانه هایی دارد و با آن چه کنیم؟

چرا از تعهد می ترسیم؟

علت تعهد ستیزی ممکن است به دوران کودکی بازگردد. چنانچه در کودکی کسیرا دوست می داشتید، برای مثال، پدر، مادر، برادر بزرگتان یا هرکس دیگر، اما آن شخصبخشی از وجودتان نظیر قدرت، اعتماد به نفس، پاکدامنی و عفت، قدرت ابراز وجود را ازشما گرفته بود، شما ناخودآگاهانه او را دشمن خود فرض نموده اید هرچند او را دوستداشتید. بنابراین در بزرگسالی هنگامی که به شخصی علاقمند می شوید، ناخودآگاه بهذهنتان می رسد: کسانی که من دوستشان دارم، دشمن من هستند. آنان می خواهند چیزهاییرا از من بگیرند. باید در مقابل آنان از خودم دفاع کنم. در نتیجه به سختی می توانیدبه کسی که دوستش دارید تعهد بدهید.

تعهدستیزان احتیاج دارند که به طور کامل بر امور مسلط باشند و از اینکهاختیار خود را به دست دیگری بدهند، به شدت می ترسند. چنانچه به کسی تعهد بدهند احساسمی نمایند چیزی را از دست داده اند و تحمل این احساس بازنده بودن برایشان خیلی سختاست. آنان در واقع با عشق ورزیدن نیز احساس می نمایند چیزی را از دست خواهند داد وآسیب خواهند دید.

این ترس از تعهد ممکن است به طرق مختلفو در جاهای متفاوت بروز کند و باعث گردد در عمل از اینکه به کسی تعهد بدهید یا با اوازدواج کنید سرباز زنید. گاهی این ترس ممکن است به شکلی ساده تر نیز خود را نشان دهد.برای مثال از رفتن نزد مشاور امتناع کنید، یا از آن هم ساده تر، برای مثال قول دادهبودید هرشب آشغال ها را دم در بگذارید اما به قول خود عمل نمی کنید.

ویژگی های افرادی که ترس از تعهد دارند

1- تعهدستیزان دوست ندارند به آنان بگویید چه نمایند.

2- تعهدستیزان به سرعت حالت تدافعی می گیرند.

3- تعهدستیزان دوست ندارند برنامه ریزی نمایند؛ دوست ندارند تعهدی بدهند واحساس نمایند گیر افتاده اند.

4- تعهدستیزان دوست ندارند راجع به احساساتشان حرفی بزنند، یا در اصلدوست ندارند احساسات خود را بروز دهند. ابراز احساسات برای آنان تعهدآور است وباعث می گردد که احساس نمایند اختیارشان را به دیگری سپرده اند.

5- تعهدستیزان اغلب کارها را به تعویق می اندازند و به بعد موکول می نمایند.آنان دوست ندارند تعهد بدهند که کاری به خصوص را در موعدی به خصوص انجام دهند.

6- تعهدستیزان هیچ انگیزه قوی و سمت و سویی خاص در زندگیشان ندارند. آنانحتی از تعهد دادن به رویاهای خود نیز واهمه دارند.

راهکار چیست؟

بسیارطبیعی است که شخصی که ترس از تعهد دارد با شنیدن اولین حرف واژه تعهد وحشت کند.اگر شما نیز از دسته افرادی هستید که نسبت به تعهد دادن واهمه دارید، پیشنهاد می کنیمروزه رابطه بگیرید. خیال نکنید روزه رابطه به این معناست که می توانید تعدادیرابطه کوتاه مدت داشته باشید، بلکه منظور این است که به هیچ وجه رابطه ای برقرارنکنید؛ نه کوتاه مدت نه درازمدت. به این معنی که با کسی بیرون نروید و برای مدتیدرگیر هیچ گونه رابطه ای صمیمی و نزدیک با کسی نشوید.

تمامیانرژی خود را صرف خودشناسی کنید تا بتوانید این الگو را بشکنید و سپس به طور جدیدر جهت شناسایی و التیام برنامه ریزی احساسی و عاطفی تان کار کنید. درون هر شخصتعهدستیز کودکی رنجیده و آسیب دیده وجود دارد که احساس می نماید در کودکی همواره تحتتسلط دیگران بوده است. باید به کودک درون خود یاری کنید تا قدرتش را از هر کسی کهخیال می نماید از او گرفته است، پس بگیرید.

می توانیدبا یک روان درمانگر واجد شرایط در این زمینه مشورت کنید یا هر روش دیگری را کهخودتان مایل هستید انتخاب کنید. به محض اینکه کار ناتمام دوران کودکی خود را بهپایان برسانید، آزاد خواهید شد و می توانید آن طور که همواره می خواستید عشقبورزید؛ با همان شدت و عمقی که همواره خواستار آن بودید.

منبع: ازباربارا بپرسید

مجلهاینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 16 آذر 1399 بروزرسانی: 16 آذر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1359

به "ترس از تعهد و مسئولیت پذیری برای ازدواج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترس از تعهد و مسئولیت پذیری برای ازدواج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید