توافق سران قاره سبز بر سر بودجه و کمک های اقتصادی پیامدهای کرونا

به گزارش آخرین خبر، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، سران اتحادیه اروپا پس از چندین شبانه روز مذاکرات فشرده و پرتنش، پایان بامداد امروز سه شنبه 31 تیر بودجه 1.82 تریلیون یورویی (2.1 تریلیون دلاری) هفت ساله این اتحادیه که بخشی از آن برای کمک به اقتصادهای آسیب دیده در نتیجه کرونا می شود را تصویب کردند.

توافق سران قاره سبز بر سر بودجه و کمک های اقتصادی پیامدهای کرونا

این بودجه بی سابقه در حالی تصویب شد که در روزهای گذشته امید چندانی به کسب توافق دیده نمی شد، اما چهار روز مذاکرات فشرده در نهایت نتیجه داد و بین اروپایی ها دوباره همبستگی نسبی شکل گرفت.

در همین رابطه نخست وزیر بلژیک گفته است: اتحادیه اروپا هرگز چنین سرمایه گذاری برای آینده نکرده بود.

مقام های اتحادیه اروپا می گویند برای پرداخت 750 میلیارد یورو کمک هزینه و وام به کشورهای عضو که بیشترین آسیب را از همه گیری کووید -19 دیده اند توافق کلی به دست آمده است.

در این رابطه کمک هزینه ها در ابتدا 500 میلیارد یورو درخواست شده بود، اما این رقم به 390 میلیارد یورو کاهش یافت.

مذاکرات برای دو روز جمعه و شنبه برنامه ریزی شده بود اما با اعتراض شدید برخی اعضا نسبت به بودجه پیشنهادی، این مذاکرات تا بامداد سه شنبه در فضایی پرتنش ادامه یافت.

شورای اروپا که مسئول تدوین نسخه اولیه بودجه های سالانه است امسال پیشنهاد کرد برای مقابله با پیامدهای بحران کرونا و بازسازی اقتصادهای آسیب دیده اعضا، بودجه ای هفت ساله برای سال های 2021 تا 2027 تدوین شود.

نسخه پیشنهادی شورای اروپا که باید در نشست سران مورد بررسی قرار می گرفت، شامل 1.1 تریلیون یورو بودجه کل به اضافه 750 میلیارد یورو بسته حمایتی فوری می شد.

در نسخه پیشنهادی، از مجموع بسته حمایتی مبلغ 500 میلیارد یورو به صورت بلاعوض در اختیار اعضای آسیب دیده قرار می گرفت اما این پیشنهاد با مخالفت بسیار شدید پنج کشور موسوم به گروه مقتصدها، یعنی هلند، اتریش، فنلاند، سوئد و دانمارک، روبه رو شد.

بنابر گزارش ها، بین رهبران این گروه و سایر رهبران اروپایی بارها سخنان خشمگین رد و بدل شد که پرتنش ترین آن جلسه ای بود که از یکشنبه شب تا بامداد دوشنبه ادامه یافت.

با بالا دریافت اعتراض گروه مقتصدها، شارل میشل رئیس شورای اروپا، نسخه جدیدی از بودجه پیشنهادی را ارائه کرد که مبلغ کمک بلاعوض به 390 میلیارد یورو کاهش می یافت.

پیش از این نشست طولانی سران که عملاً پنج روز به درازا کشید، رکورد طولانی ترین نشست مربوط به بیست سال پیش می شد که موضوع آن بررسی عضویت برخی کشورهای شرق اروپا به این اتحادیه بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1183

به "توافق سران قاره سبز بر سر بودجه و کمک های اقتصادی پیامدهای کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق سران قاره سبز بر سر بودجه و کمک های اقتصادی پیامدهای کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید