گرانی مسکن در اروپا، قیمت خانه در لندن طی 15 سال 2 برابر شده است

به گزارش آخرین خبر، نشریه اکونومیست در مقاله اخیر خود به این موضوع پرداخته که چرا برخلاف ظهور پاندومی کرونا، قیمت مسکن در اروپا فرایند صعودی دارد؟

گرانی مسکن در اروپا، قیمت خانه در لندن طی 15 سال 2 برابر شده است

با ما سفر کنید و با تور عید اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، بر اساس آمار منتشر شده در وب سایت دولتی بریتانیا (GOV.UK) قیمت مسکن در این کشور در سال منتهی به آگوست سال جاری، 5، 2درصد افزایش پیدا نموده و میانگین قیمت مسکن در فاصله جولای 2020 تا آگوست 2020، 7، 0 درصد افزایش داشته است. این درحالیست که در سال 2019 در همین بازه زمانی، رشد قیمت مسکن 3، 0درصد بود.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

به گزارش نشریه معتبر London news بنا برآمار ارائه شده توسط بانک مرکزی انگلستان اکنون رشد بازار اموال در لندن یعنی میانگین دستمزد سالانه بسیار پایین تر از سرمایه مورد احتیاج برای خرید خانه است. وقتی دستمزدها در طول 15 سال 6.35 درصد زیاد شده ولی قیمت خانه در همین مدت دوبرابر شده است، خریداران باید مدت زمان طولانی تری صرف پس انداز نمایند تا بتوانند در پایتخت خانه بخرند. البته میانگین دستمزد سالانه در لندن تقریبا هر سال زیاد شده است ولی رشد کلی دستمزد نسبت به قیمت مسکن، در پایین ترین سطح خود قرار گرفته است.

نشریه اکونومیست نیز در مقاله اخیر خود به این موضوع پرداخته که چرا برخلاف ظهور پاندومی کرونا، قیمت مسکن در اروپا فرایند صعودی دارد؟

براساس نوشته اخیر این نشریه در بحران مالی دهه گذشته، قیمت مسکن به طور متوسط 10 درصد سقوط نموده و میلیاردها دلار سرمایه نابود شد. اما در این دوره با اینکه بحران کرونا بطور مستقیم بازار مسکن را نشانه نگرفته است ولی سرمایه گذاران و مالکین دوست ندارند موقعیت بدتر گردد زیرا بر همه آشکار شده است که کووید 19 اقتصاد دنیا را به بدترین رکود از زمان رکود مالی دهه 1930 خواهد کشاند.

همین رویکرد سبب شده تا قیمت مسکن در سه ماهه دوم سال جاری، در بیشتر کشورهایی که درآمد متوسط و بالایی دارند بهبود یابد.

در این فرآیند سیاست های پولی، برنامه های مالیاتی و تغییر ترجیحات خریداران نقش مؤثری داشتند. به عنوان مثال بانک های مرکزی در سرتاسر دنیا سال جاری به طور میانگین نرخ بهره را دو درصد کاهش دادند و به این ترتیب، هزینه وام ها کاهش پیدا کرد.

مطالعات نشان می دهند میان کاهش نرخ واقعی بهره و قیمت بالای مسکن، رابطه مستقیم وجود دارد. زیرا بعضی وام گیرندگان می توانند وام های بالاتری دریافت نمایند، ولی سایرین ترجیح می دهند همین وام کمتر را مدیریت نمایند. صاحبخانه ها دوست دارند برای ملک خود بیشتر هزینه نمایند و سرمایه گذاری روی ملک، ارزش سایر سرمایه ها را پایین می آورد.

به موازات این رویکرد سیاست های مالیاتی نیز به خانه دار شدن مردم یاری نموده اند. دولت ها در کشورهای ثروتمند درآمدهای مالکیت خانه را حفظ نموده اند و یارانه ها و مزایای رفاهی بیشتری به دستمزدها ارائه دادند. مثلا دولت اسپانیا تحت شرایط کرونا به وام گیرندگان این امکان را داد تا برای مدتی اقساط وام های خود را به تعویق بیاندازند. هلند هم به صورت موقتی بازستانی املاکی که در رهن بانک هستند را ممنوع نموده است. آمارها نشان می دهد در بریتانیا در سه ماهه دوم2020، تعداد املاکی که روی آنها وام گرفته شده و مالکیت آنها از مالک اولیه سلب شده 93 درصد کمتر از مدت مشابه در سال 2019 بوده است.

عامل دیگری که در این فرایند تآثیر بسزایی داشته، تغییر ترجیحات خریداران است. در سال 2019، صاحبان خانه در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه مالی، 19 درصد از درآمد خود را به هزینه های مربوط به مالکیت خانه اختصاص می دادند.اکنون، یک پنجم کارمندان از منزل مشغول به کار هستند و خریداران بالقوه دوست دارند برای خرید مکان بهتری برای زندگی، بیشتر هزینه نمایند. شواهد نشان می دهند که مردم در حال بهتر کردن لوازم خانه خود هستند. همچنین به نظر می رسد که مردم به دنبال فضای بیشتر هستند که این موضوع، در شرایط برابر، قیمت مسکن را افزایش می دهد.

پس از یک دوره رکود نسبتاً طولانی در بازار دنیای مسکن، آنالیز های آماری نشان می دهد که فرایند افزایش قیمت و بهبود معاملات ملکی در اروپا شروع شده است.

مرکز آمار اتحادیه اروپایی (European Statistics) با آنالیز شاخص قیمت مسکن (HPI) در قاره سبز ظرف سه ماهه دوم سال 2020 گفت: قیمت مسکن در این دوره سه ماهه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، در منطقه یورو (EA 19) 5 درصد و در منطقه (EU27)، 2، 5 درصد افزایش پیدا نموده است.

شاخص قیمت مسکن (HPI)، معیاری برای ارزیابی تغییرات سرمایه در املاک خریداری شده (اعم از آپارتمان ها و خانه های مجزایی که به هیچ خانه دیگری چسبیده نیستند، خانه های بالکن دار و غیره) است.

بر اساس گزارش مرکز آمار اتحادیه اروپایی، قیمت مسکن در فاصله سال های 2010 تا 2014 در اروپا ثابت بود، ولی پس از آن تا اوایل 2015 دستخوش یک افزایش سریع و پایدار شد.

با آنالیز آمار می توان دریافت که نرخ رشد سالانه بازار مسکن در منطقه یورو در سه ماهه نخست 2020 به حداکثر 1، 5 درصد رسیده است، این در حالیست که ظرف سه ماهه نخست 2013 نرخ مذکور حداقل 7، 2- درصد بود.

این گزارش می افزاید: از بین کشورهای اروپایی که داده های مربوط به قیمت مسکن آنها ارزیابی شده، بالاترین میزان افزایش سالانه قیمت مسکن در سه ماهه دوم 2020 در لوکزامبورگ با 3، 13درصد و پس از آن مربوط به لهستان با 9، 10درصد و اسلواکی با 7، 9درصد است. در همین حال شاخص قیمت مسکن ظرف همین دوره در مجارستان (6، 5-درصد) و قبرس (9، 2-درصد) پایین آمده است.

همچنین ظرف سه ماهه سوم 2020 لوکزامبورگ با 4، 4درصد، ایتالیا با 1، 3درصد و اتریش با 5، 2درصد بیشترین میزان افزایش قیمت مسکن در قاره اروپا را داشتند. در مقابل مجارستان با (4، 7-درصد)، استونی با (8، 5-درصد)، لتونی با (3، 2-درصد)، بلغارستان با (1، 1-درصد) و ایرلند با(1، 0- درصد) با بیشترین کاهش قیمت مسکن روبرو شدند.

بر اساس آنالیز های اخیر مرکز آمار اتحادیه اروپایی در فاصله سالهای 2010 تا 2014، فرایند کاهشی (یا نرخ سالانه منفی تغییر قیمت) مسکن در منطقه یورو، کمتر از میزان تورم بوده ولی در سال 2015، افزایش قیمت مسکن، حتی از نرخ تورم فراتر رفته و از سال 2016، قیمت مسکن بین 3 تا 6، 3درصد بالاتر از نرخ تورم بوده است.

طبق یافته های آماری این مرکز در سال 2019، قیمت مسکن در 23 کشور منطقه یورو، بیشتر از نرخ تورم افزایش یافته که در میان آنها مجارستان با (12، 8 درصد)، پرتغال با (7، 8درصد)، کروواسی با (1، 8درصد) و لوکزامبورگ با (8درصد) بیشترین افزایش قیمت مسکن نسبت به نرخ تورم را داشتند. از سوی دیگر در همین دوره تفاوت بین تغییرات سالانه قیمت مسکن و نرخ سالانه تورم، در رومانی (7، 1-درصد) و در ایتالیا (6، 0-) درصد بود.

گزارش اخیر مرکز آمار اتحادیه اروپایی نشان می دهد فرایند تغییرات نرخ اجاره بهای مسکن نیز طی سه ماهه سوم 2011 تا سه ماهه دوم 2020 اگرچه نوسانات زیادی داشته ولی در مجموع صعودی بوده است. در این مدت نرخ اجاره بها بطور متوسط 2، 14درصد و قیمت مسکن 25درصد افزایش پیدا نموده اند.

بیشترین میزان افزایش نرخ اجاره بها ظرف این دوره در استونی با (55، 100درصد)، لوکزامبورگ با (8، 85درصد)، لتونی با (3، 77 درصد) و اتریش با (9، 75درصد)بوده است.

در همین حال ظرف دوره مذکور نرخ اجاره بهای مسکن در یونان 31درصد، ایتالیا 2، 13 درصد، اسپانیا 6، 5 درصد و قبرس 3 درصد کاهش یافته است.

گزارش وب سایت Global Property Guide نشان می دهد در فاصله سه ماهه نخست سال 2019 تا سه ماهه نخست سال 2020 با وجود شیوع ویروس مرگبار کرونا و ایجاد رکود سنگین در اقتصاد دنیای، بازار مسکن در کشور فرانسه رونق داشته؛ به گونه ای که متوسط قیمت مسکن در این کشور حدود 5 درصد رشد نموده است. این رقم حداقل در 95، 2 درصد بیشتراز نرخ تورم فرانسه در همین بازه زمانی است. همچنین در سه ماهه نخست 2020 نیز قیمت مسکن در فرانسه 16، 1 درصد افزایش داشته که حداقل 25، 1 درصد بیشتر از نرخ تورم در این دوره سه ماهه است.

طبق گزارش La Chambre des Notaires de Paris ، در پاریس در سال منتهی به سه ماهه نخست 2020 قیمت آپارتمان بطور میانگین 95، 7 درصد افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر بر اساس اعلام شورای عمومی محیط زیست و توسعه پایدار، در سال 2019 میزان فروش خانه های قدیمی 2، 10 درصد افزایش داشت در حالی که فروش خانه های نوساز، 3، 0 درصد افزایش یافت.

در آلمان نیز بازار مسکن بعد از پنج سال افزایش قیمت مداوم، همچنان بزرگتر و قوی تر می گردد. آنالیز ها نشان می دهد رشد مالی، ورود بیش از یک میلیون پناهنده، مهاجرت های شغلی زیاد، بیکاری اندک و نرخ پایین بهره، عمده دلایل این رویداد در آلمان هستند.

تحقیقات نشان می دهد در ماه می 2020، شاخص قیمت مسکن بر اساس میزان علاقمندی در آلمان 93، 10 درصد نسبت به سال قبل بیشتر شد که بر اساس داده های Europa ce، بالاترین رشد قیمت ثبت شده برای ماه می در طول تاریخ است. همچنین طی سال گذشته میانگین قیمت آپارتمان در این کشور 81، 11 درصد افزایش پیدا کرد. در جریان این رشد قیمت، بهای خانه های نوساز 04، 8 درصد و خانه های قدیمی 28، 13 درصد بالا رفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1399

به "گرانی مسکن در اروپا، قیمت خانه در لندن طی 15 سال 2 برابر شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرانی مسکن در اروپا، قیمت خانه در لندن طی 15 سال 2 برابر شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید