تیگو 8 فرزندی از عناصر سه گانهٔ چینی
به گزارش آخرین خبر، سال 2017 بود که کمپانی خودروسازی چری چین، با معرفی کانسپت های Tiggo Coupe Concept و Exeed TX و در پی آن کراس اوور تیگو 8، زبان طراحی تازه این برند را که مبتنی بر سه عنصر و اصل طبیعی و باستانی چینی، یعنی جریان آب، ساختمان های باستانی چینی و بعلاوه، نماد یین و یانگ Yin and Yang شکل گرفته بود را معرفی کرد و وارد مرحله تازهی از بلوغ در طراحی شد.
اما همچون قبل و بر اساس روندی که طی سالیان اخیر در صنعت خودروسازی چین شاهد هستیم، از آنجا که میل و اشتیاق چینی ها در خودروسازی و بهبود طراحی محصولاتشان تمامی ندارد، چری نیز خیلی سریع و تقریباً پس از گذشت دو سال از معرفی اس یووی درشت اندام تیگو 8، تصمیم به معرفی و عرضه نسخه تازهتر و لوکس تر این مدل با نام تیگو 8 پرو گرفت و حال شریک ایرانی این خودروساز چینی، تصمیم گرفته است که این مدل را به بازار داخلی عرضه نماید.
به همین بهانه در ادامه به آنالیز و نقد مختصر طراحی این مدل می پردازیم.
آنالیز طراحی بدنه چری تیگو 8 پرو
استایل و طراحی بدنه تیگو 8 پرو را می توان یک به روزرسانی بزرگ به حساب آورد، آن هم بر روی خودرویی که حداقل از نظر ابعادی در بازار ایران می تواند با هیوندای سانتافه رقابت کند.
در اولین نگاه، جلوپنجره چند ضلعی و بزرگ چری تیگو 8 پرو که در آن شاهد استفاده از الگوهای ماتریس کهکشانی هستیم که حسی از تجمیع و پراکندگی به طرفین را به بیننده منتقل می نماید، جلب توجه می نماید. نکته ای که چری ادعا می نماید که فرم گریل در ترکیب با چراغ های باریک و کشیده، پوزه ای ببر مانند را ایجاد نموده است و بیانگر مفهوم حرکت از استایلی بیونیکی به سمت ظرافتی تکامل یافته است.
نمای روبه رو چری تیگو 8 پرو
نمای عقب چری تیگو 8 پرو
نمای جانبی چری تیگو 8 پرو
قبلی 1 از 3 بعدی
ورودی های هوای دو سمت سپر نیز با خطوطی تیز و محکم ادغام شده است که علاوه بر ایجاد حس اعتماد در بیننده، تداخل جزئیات ظریف و سخت را نیز به وجود آورده است. با این حال، فراموش نکنیم چری تیگو 8 پرو همچون بسیاری از خودروهای هم کلاس خود از تِرِند یا همان مُد امروزی طراحی پیروی نموده و لذا وجود شباهت هایی بین استایل چهرهٔ آن با بعضی دیگر از خودروها چندان عجیب نیست.
در نمای جانبی خودرو، سه خط اصلی شخصیتی، تشکیل دهنده کلیت این نما است که به طور همزمان جلوه ای از پویایی و حرکت را در کنار ثبات و استحکام ایجاد نموده است، ضمن آنکه کروم کاری های استفاده شده در این نما و نیز رینگ های آلیاژی با طراحی اسپرت خود، در افزایش این حس تاثیرگذار بوده اند.
طراحی قسمت عقب نیز منحنی تر یا اصطلاحاً نرم و روان بوده و به اصطلاح از همگرایی بیشتری در مقایسه با نمای جلو برخوردار است. در کنار این مورد، گرافیک متفاوت عمودی چراغ ها مجذوب کننده و تاثیرگذار طراحی شده و همین جزئیات کوچک سبب شده تا از دیدگاه طراحی، حالتی ایستا را که در واقع بخشی مهم از DNA اصلی چرس تیگو 8 محسوب می گردد را ببینیم.
چراغ های باریک و کشیده عقب و نیز شبرنگ های افقی سپر، ضمن هماهنگی با چراغ های جلو، این نما را عریض تر از آنچه که هست به نمایش می گذارد.
نمای داخلی چری تیگو 8 پرو
نمای روبه رو چری تیگو 8 پرو
نمای عقب چری تیگو 8 پرو
قبلی 1 از 3 بعدی
آنالیز طراحی داخلی چری تیگو 8 پرو
کابین تیگو 8 پرو از سبک طراحی ساده و به دور از پیچیدگی بهره مند است که استفادهٔ گسترده از متریال نرم مانند چرم/طرح چرم، از کیفیت متناسبی نیز برخوردار است.
سه صفحه نمایش استفاده شده بر روی داشبورد بر مدرن تر بودن این بخش افزوده است، ضمن اینکه استفاده از نمایشگرهای لمسی چیدمان داخل کابین را ساده تر نموده و نمایی مینیمال به وجود آورده است که هماهنگی مناسبی با ظاهر خودرو نیز دارد.
اگر بخواهیم به دور از هرگونه تعصب نسبت به چینی بودن چری تیگو 8 پرو (که امروزه در بعضی مقالات خودرویی به شدت متداول شده) آن را توصیف کنیم، در نهایت می توان تیگو 8 پرو را خودرویی دانست که در عین وجود جزئیاتی ظریف در طراحی، از ظاهر و استایلی زیبا، پویا و تنومند و البته محافظه کارانه برخوردار است.
نکته مهم آنکه چری تیگو 8 و به طورکلی زبان طراحی تازه چری، حداقل در مقایسه با رقبای هموطن خود مانند چانگان و جیلی، از ظاهری نوآورانه، بدیع و یا به عبارتی ساختارشکنانه برخوردار نیست و این حس را القا می نماید که طراحان چری از ریسک پذیری کمتری در ارائه یک خودروی چینی متفاوت حتی در مقایسه با طراحی چند سال قبل خود نیز برخوردار هستند.
آگهی های خرید و فروش خودروی چری
منبع: بلاگ دیوار