خبرنگاران صدای ضعیف یقه آبی های قزوین در خانه ملت

به گزارش آخرین خبر، قزوین - خبرنگاران - تشکلات و فعالان کارگری قزوین از کاهش انعکاس مسائل و معضلات کارگران به عنوان یقه آبی های جامعه در مجلس شورای اسلامی ابراز گله مندی نموده و معتقدند که صدای مطالبات آنها در خانه ملت بسیار ضعیف است.

خبرنگاران صدای ضعیف یقه آبی های قزوین در خانه ملت

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

...اگر کنندگان مجلس بخواهند رویه همیشگی را در پیش بگیرند، هیچ امیدی به اصلاح مسائل کارگری نیست؛ ما خواستار کنندگانی فعال و پویا در حوزه کارگر هستیم که تمام فکر و ذکرشان را روی این قشر متمرکز کنند... اینها بخشی از سخنان یکی از کنندگان کارگری در کارخانجات استان قزوین بود که مطالبه خودش را از کنندگان استان عنوان می کرد.

به عقیده فعالان و تشکلات کارگری، از بین 290 کننده مجلس، کمتر از 10 درصد به معضلات و مسائل کارگری توجه می گردد و این درحالی است که با توجه به تحریم ها و اوضاع اقتصادی جامعه، رفع مسائل این طبقه باید بیشتر جلوه کند.

تشکلات کارگری قزوین معتقدند که چپ و راست سیاسی دردی از مسائل جامعه کارگران دوا نمی نماید و مجلس به عنوان یکی نهاد قانونگذار که خط و مشی نظام را ترسیم می نماید، باید بار مسائل را در جامعه از دوش کارگران بردارد.تشکلات کارگری قزوین معتقدند که چپ و راست سیاسی دردی از مسائل جامعه کارگران دوا نمی نماید و مجلس به عنوان یکی نهاد قانونگذار که خط و مشی نظام را ترسیم می نماید، باید بار مسائل را در جامعه از دوش کارگران بردارد.

فعالان کارگری استان قزوین نیز معتقدند که اگرچه کنندگان آنها توانسته بودند بیشتر از کنندگان کشور به مسائل کارگری ورود پیدا کنند، اما در بین آنها نیز یک وحدت رویه روی مسائل کارگری وجود ندارد و بعضی از آنها هیچ علاقه ای به این حوزه ندارند.

استان قزوین به لحاظ وجود 64 درصد جمعیت کارگری و به عنوان یکی از قطب های صنعتی و کشاورزی کشور، نیازمند حمایت بیشتری از طبقه کارگر است و همین موضوع سبب شد تا به سراغ فعالان و تشکلات آنها رفته تا ببینیم از کنندگان منتخب خودشان در مجلس یازدهم چه انتظارت و توقعاتی دارند.

قانونگذاران مجلس یازدهم باید صندلی تشکلات کارگری را تقویت کنند

اصغر رحیم لو یکی از کنندگان کارگری در کارخانجات استان قزوین که اکنون چند سالی بازنشسته شده و به شغل مسافرکشی روی آورده است، به خبرنگار خبرنگاران گفت: اواخر دهه 90 کارخانه ما در شهر صنعتی البرز دارای تشکل کارگری بود و بنده به عنوان کارگر رسمی شرکت می توانستم صدای کارگران را به نفع مطلوب به گوش مسئولان برسانم.

وی اضافه نمود: پس از مدتی یک کارگر قراردادی به جمع تشکل کارگری کارخانه اضافه شد و چون بنده در شرف بازنشستگی بودم، امورات را به ایشان سپردم، اما پس از مدتی متوجه شدم که ایشان آنچنان که باید و شاید نمی تواند مانند من مسائل کارگران را پیگیری کند و باعث نارضایتی کارگران شده است.

رحیم لو توضیح داد: وقتی علت را از او جویا شدم، به من گفت که بین کارگر رسمی و قراردادی تفاوت بسیاری وجود دارد و من اگر بخواهم مانند تو رفتار کنم، کارفرما هرگز با من تمدید قرارداد نخواهد کرد و قطعا اخراج خواهم شد.

این کارگر بازنشسته ادامه داد: تازه فهمیدم که قانون تا چه اندازه می تواند از کارگر و تشکلات آنها حمایت کند، چون من رسمی بودم و می توانستم در مقابل کارفرما قدرت چانه زنی داشته باشم، در صورتی که کارگر قراردادی این امکان را نداشت.

یک کارگر بازنشسته در قزوین: فهمیدم که قانون تا چه اندازه می تواند از کارگر و تشکلات آنها حمایت کند، چون من رسمی بودم و می توانستم در مقابل کارفرما قدرت چانه زنی داشته باشم، در صورتی که کارگر قراردادی این امکان را نداشت.وی گفت: در همین مجلس دهم پیش 2 کننده در قزوین رفتم و موضوع را به صورت کامل توضیح دادم، به آنها گفتم که به دنبال تقویت تشکلات کارگری باشند، اما آنها گفتند که این امکان مقدور نیست و جایی برای چنین صحبت هایی در مجلس وجود ندارد.

رحیم لو تاکید نمود: امروز من به عنوان یک کارگر بازنشسته و با تجربه در حوزه کارگری از کنندگان مجلس یازدهم می خواهم که به فکر تقویت صندلی تشکلات کارگری باشند و با تقویت این نهادهای صنفی بار مسائل را از جامعه بردارند.

کنندگان مجلس یازدهم بر روی مدیریت کارخانجات نظارت کنند

یکی از فعالان کارگری در قزوین به خبرنگار خبرنگاران گفت: اگرچه استان قزوین دارای چهار کننده در خانه ملت است، اما ارتباط جامعه کارگری استان در مجلس دهم با 2 کننده بسیار بیشتر بود، به طوری که 2 کننده دیگر اصلا به حوزه کارگری ورود پیدا نمی کردند.

محمد امانی اضافه نمود: جلوگیری از افزایش سن بازنشستگی، مخالفات برای محاسبه سن حقوق از 2 سال به پنج سال و پیگیری دستمزدهای معوقه کارگران کنتورسازی و تولی پرس تنها از سوی 2 کننده در استان قزوین پیگیری می شد و 2 کننده دیگر نقش منفعلانه داشتند.

وی با بیان اینکه کنندگان مجلس دهم تا حدودی رضایت کارگران را برآورده ساخته بودند، گفت: حرف ما به کنندگان مجلس یازدهم پیگیری مجدانه در حوزه رونق فراوری است، اگر فراوری افزایش یابد، اشتغال به همراه خواهد داشت و مسائل کارگران رفع می گردد.

امانی توضیح داد: ما کارگران خبر داریم که در بیشتر مواقع سرمایه گذارانی که می خواهند کارخانجات را راه اندازی کنند با موانع و سنگ اندازی ادارات روبرو می شوند و این جا کننده مجلس است که باید پیگیر تسهیل فرایند سرمایه گذاری و فراوری در استان باشد.

امانی یک فعال کارگری در قزوین: موارد بسیاری داشتیم که شخصی تسهیلات رونق فراوری دریافت نموده و به جای آنکه سرمایه را به کارخانه ببرد، در موارد دیگری هزینه نموده است و این نبود نظارت سبب می گردد تا در نهایت کارگر متضرر گردد.

این فعال کارگری ادامه داد: البته این به آن معنی نیست که به هرکسی تسهیلات بدهند، بلکه متقاضی سرمایه گذاری باید کننده کار باشد، چون موارد بسیاری داشتیم که شخصی تسهیلات رونق فراوری دریافت نموده و به جای آنکه سرمایه را به کارخانه ببرد، در موارد دیگری هزینه نموده است و این نبود نظارت سبب می گردد تا در نهایت کارگر متضرر گردد.

امانی یادآور شد: کنندگان مجلس یازدهم روی مدیریت کارخانجات به صورت پلکانی نظارت کنند و بر اساس فرایند پیشرفت و شایستگی مدیر هر کارخانه مجوز دریافت تسهیلات را صادر کنند.

قراردادهای موقت کارگری انگیزه را از کارگر گرفته و بهره وری را کاهش داده است

رییس کانون شوراهای اسلامی کار استان قزوین به خبرنگار خبرنگاران گفت: درحالی که چهار کننده قزوین باید کنندگان کارگران استان باشند، اما در مجلس دهم این اتفاق نیفتاد و فقط 2 تن از کنندگان پیگیر مسائل کارگری بودند.

آیت اسدی اضافه نمود: در برنامه ششم توسعه 6 ایراد اساسی در حوزه کارگران وجود داشت که موارد لازم برای رفع این ایرادات را به چهار کننده استان اعلام کردیم، اما فقط یک نفر پیگیر رفع آنها شد و دیگران کوششی در این رابطه نداشتند.

وی توضیح داد: اصلاح قانون کار، مسائل تامین اجتماعی، بالابردن سن بازنشستگی کارگر و تغییر محاسبه میانگین حقوق کارگر از جمله مواردی بود که مطالبه اصلی کارگران به شمار می رفت، اما فقط بعضی کنندگان مجلس دهم در قزوین به آن توجه داشتند.

اسدی تاکید نمود: امروز به کنندگان مجلس یازدهم در استان قزوین می گوییم که مطالبه اصلی ما ساماندهی قراردادهای موقت کارگری است که باعث شده انگیزه کارگر را از او گرفته گردد و بهره وری صنعت را کاهش دهد.

اسدی رییس کانون شوراهای اسلامی کار استان قزوین: تجربه ثابت نموده هرگاه دولت در آرامش و رفاه بوده، کارگر و حقوق بگیر نیز از امکانات و رفاهیات بیشتری برخوردار است.

این کننده کارگری در استان قزوین همچنین گفت: کنندگان باید پیگیر صادرات غیرنفتی باشند تا بار دولت را کاهش داده و معیشت کارگر و حقوق بگیر را تامین کنند، چون تجربه ثابت نموده هرگاه دولت در آرامش و رفاه بوده، کارگر و حقوق بگیر نیز از امکانات و رفاهیات بیشتری برخوردار است.

اسدی با بیان اینکه کنندگان مجلس یازدهم باید به جای تشدید تحریم ها به دنبال کاهش آن باشند، گفت: کارگران اجازه ندهند فشار اقتصادی روی مردم افزایش یابد، این مهم ترین موضوعی است که باید در دستور کار کنندگان قرار گیرد.

وی اعلام نمود: یک کارخانه برای بروزرسانی و احیا، نیازمند قوانین حمایتی است که این قوانین از زیر دست کنندگان خارج می گردد، بنابراین باید همه کنندگان کوشش کنند تا قوانینی شایسته شرایط کنونی جامعه وضع نموده و حمایت های بیشتری را در حوزه کارگر اعمال کنند.

کنندگان مجلس کمتر از 10 درصد در حوزه کارگران فعال بودند

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران استان قزوین نیز به خبرنگار خبرنگاران گفت: مجلس دهم و تمام کنندگان آن به طور کلی چه کاری برای کارگران انجام دادند؟ کارگر درگیر مسائل و معضلات فراوانی است و در چند سال گذشته زحمتکشان جامعه شرایط خوبی نداشتند.

ابوالفضل فتح اللهی با بیان اینکه کنندگان مجلس دهم در حوزه قانون گذاری برای کارگران، نتوانستند آنچنان که باید انتظارات این قشر را برآورده کنند، اضافه نمود: هنوز هم امنیت شغلی، مسائل دستمزد در شورای عالی کار، لوایح و قوانین کارگری، بیمه و درمان و مسائل سازمان تامین اجتماعی از عمده موضوعاتی است که بدون راه چاره به قوت خود باقی است.

فتح اللهی رییس کانون انجمن های صنفی کارگران استان قزوین: سه هزار و 500 واحد صنعتی در استان قزوین وجود دارد که عمدتا به علت واگذاری های اصل 44 به افراد فاقد صلاحیت از فعالیت افتادند و اکنون بیشتر از 500 کارخانه در استان پیدا نمی گردد که با تمام ظرفیت کار کند.

وی تاکید نمود: اگر بخواهیم تمام مسائل و اقدامات در حوزه کارگران را درون یک میزان قرار دهیم، می بینیم که اقدامات مجلس دهم کمتر از 10 درصد بود.

فتح اللهی نبود حمایت دستگاه های اجرایی از کارخانجات را عامل بسیاری از مسائل ارزیابی کرد و گفت: سه هزار و 500 واحد صنعتی در استان قزوین وجود دارد که عمدتا به علت واگذاری های اصل 44 به افراد فاقد صلاحیت از فعالیت افتادند و اکنون بیشتر از 500 کارخانه در استان پیدا نمی کنید که با تمام ظرفیت کار کند.

رییس انجمن صنفی کارگران استان قزوین اعلام نمود: اگرچه کنندگان استان قزوین بیشتر از سایر کنندگان کشور در حوزه کارگری ورود پیدا کردند، اما در بین کنندگان قزوین نیز فقط 2 کننده خودشان را به مسائل کارگری نزدیک نموده و مابقی چندان اقدام خاصی انجام ندادند.

فتح اللهی یادآور شد: رسیدگی به کارخانجاتی که اکنون سرپا هستند باید در دستور کار کنندگان مجلس یازدهم قرار گیرد و ما از کنندگان مجلس منتخب مردم می خواهیم که تمام کوشش خود را برای مساعی کارگران به کار گیرند.

70 درصد طبقه متوسط جامعه به زیر خط فقر آمده است

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین به خبرنگار خبرنگاران گفت: مشکل اصلی کارگران این است که تعداد کنندگان کارگر در مجلس بسیار کم است و رسیدگی نکردن به مسائل این قشر سبب شده تا مشکل امنیت شغلی و فاصله طبقاتی در جامعه افزایش یافته است.

عیدعلی کریمی به شعار سال مبنی بر رونق فراوری اشاره نمود و گفت: رونق فراوری با دستان کارگر اتفاق می افتد، درحالی که عده ایی فقط مکشلات را به تحریم گره می زنند و هیچ حمایتی از کارگر ندارند.

وی با بیان اینکه 70 درصد جامعه کارگری ما از طبقات متوسط جامعه به زیر خط فقر آمده اند، گفت: امروز طبقه کارگر در شرایط بسیار سخت و دشواری قرار گرفته است و همه کنندگان باید در راستای بهبود معیشت جامعه گام بردارند.

کریمی تاکید نمود: شرایط کنندگی برای کارگران باید متفاوت از مابقی کنندگان باشد، وقتی می گوییم شرایط عمومی یک کننده این است که مدرک فوق لیسانس یا دکتری داشته باشد، عملا درحال انتخاب طبقه ای از جامعه هستیم که از کارگران فاصله دارد و این درحالی است که برای کارگر باید شرایط گزینش داوطلب کنندگی متفاوت باشد.

این کننده کارگران بیان داشت: بیشتر نامزدهای مجلس یازدهم آمدند پیش تشکلات کارگری و دست خط دادند که اگر کارگران به آنها رای بدهند، از کارگران حمایت خواهند کرد، حال باید دید کدام یک بر عهد خود وفادار مانده اند و چه کاری انجام می دهند.

کریمی با انتقاد از اظهار نظر بعضی کنندگان مجلس دهم گفت: در بین کنندگان مجلس دهم بعضی اعتقاد داشتند جوانی که توان اقتصادی ندارد، نباید ازدواج کند، یعنی به جای حل کردن مشکل صورتجلسه را پاک می کردند.

دبیر اجرایی خانه کارگری در مورد جناح گرایی در مجلس اعلام نمود: کننده نباید با مسائل کارگری سیاسی برخورد کند و به خاطر همین مسائل بود که اصلاح طلب و اصولگرا تا کنون عملکرد چندان خوبی نسبت به جامعه کارگری نداشته است.

کریمی یادآور شد: 64 درصد جامعه کارگری استان قزوین را قشر کارگر تشکیل می دهد و کنندگان ما باید روی مسائل کارگری بیشتری تمرکز کنند و تفکراتشان نیز 64 درصدی کارگر باشد.

نیم نگاه: انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به سرانجام رسیده است و اکنون منتخبان مردم استان قزوین باید در قالب یک مطالعه تطبیقی نسبت به عملکرد کنندگان پیشین خود در مجلس، اقدامات بهتر و موثرتری را در حوزه کارگران انجام دهند.

استان قزوین دارای چهار کرسی کنندگی در خانه ملت است که با توجه به تقسیم بندی آنها در آینده نزدیک، قطعا هرکدام از آنها در یک کمیسیون قرار می گیرند که اگر بین خود یک وحدت رویه ایجاد کنند، از چهارسو می توان مسائل و معضلات کارگری را هدف گرفت.

آنچه امروز بیش از پیش اهمیت دارد، نیروی انسانی است که به عنوان یک سرمایه اجتماعی و مواد فراوری در جامعه محسوب می گردد و تنها حمایت از طبقه کارگر است که منجر به توسعه و سربلندی ایران خواهد شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 762

به "خبرنگاران صدای ضعیف یقه آبی های قزوین در خانه ملت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران صدای ضعیف یقه آبی های قزوین در خانه ملت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید