خبرنگاران پیشنهاد نقشه صلح افغانستان از سوی اشرف غنی در سه مرحله

به گزارش آخرین خبر، تهران-خبرنگاران - براساس مدارکی از خبرگزاری رویترز اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان طی نشستی در ترکیه نقشه صلح سه مرحله ای برای افغانستان پیشنهاد می کند که به دنبال راهی برای توافق با طالبان و آتش بس پیش از انتخابات است .

خبرنگاران پیشنهاد نقشه صلح افغانستان از سوی اشرف غنی در سه مرحله

به گزارش خبرنگاران از نشنال نیوز از آنجا که مهلت مقرر برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان اول ماه می برابر با 11 اردیبهشت مشخص شده است واشنگتن در تلاش است تا کنفرانسی به میزبانی ترکیه و با مشارکت سازمان ملل متحد در ماه جاری برگزار شود تا توافق صلح میان دولت و طالبان نهایی شود . طرح اشرف غنی برای مقابله با پیشنهادهایی که واشنگتن مطرح کرده و پیش تر توسط دولت افغانستان رد شده ارائه می شود . این طرح شامل ایجاد فوری یک سیستم حقوقی جدید برای دولتی موقت که شامل کنندگانی از طالبان خواهد بود .

مدرک منتشر شده از سوی خبرگزاری رویترز نشان می دهد پیشنهاد اشرف غنی در مرحله اول ، اجماع درباره یک توافق سیاسی و اعلام آتش بس تحت نظارت جامعه بین المللی است . مرحله دوم، انتخابات ریاست جمهوری و استقرار دولت صلح و انجام اقدامات و تدارکاتی برای حرکت به سمت سیستم سیاسی جدید خواهد بود. مرحله سوم، شامل ایجادچارچوب قانون اساسی ، استقرار مجدد پناهندگان و پیشرفت و توسعه برای افغانستان خواهد بود .

زمان قطعی نشست ترکیه هنوز مشخص نشده است اما منابعی به رویترز گفتند این نشست ممکن است در دو هفته آینده برگزار شود .

ماه گذشته طالبان تهدید کردکه اگر به تاریخ مقرر خروج نیروهای خارجی از افغانستان که در توافقنامه سال گذشته با دولت دونالد ترامپ درج شده عمل نشود خشونت علیه سربازان خارجی را از سر خواهند گرفت . جو بایدن رئیس جمهور آمریکا این ماه گفت خروج آخرین گروه سربازان آمریکایی از افغانستان تا اول ماه می سخت است .

یک مقام ارشد دولتی به نشنال نیوز گفت: طالبان خواستار تمدید تاریخ اول می برای خروج نیروهای نظامی از افغانستان بودند و به حملات خود علیه نیروهای خارجی در صورتی پایان می دهند تا مقامات دولتی افغانستان هزاران تن از زندانی های طالبان در کابل را آزاد کنند. محمد نعیم ، سخنگوی طالبان در قطر گفت چنین پیشنهادی مطرح نشده بوده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1400 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 1631

به "خبرنگاران پیشنهاد نقشه صلح افغانستان از سوی اشرف غنی در سه مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پیشنهاد نقشه صلح افغانستان از سوی اشرف غنی در سه مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید