درخواست روسیه از کشورها درباره اینستکس

به گزارش آخرین خبر، فارس نوشت: نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین ضمن انتقاد از تداوم تحریم ها علیه ایران در بحبوحه بحران کرونا، خواهان مشارکت کشورهای بیشتر در اینستکس و گسترش دامنه آن به فراتر از مرزهای اتحادیه اروپا شد.

درخواست روسیه از کشورها درباره اینستکس

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین در دو پیغام توئیتری درباره ساز و کار اقتصادی اروپا با ایران (اینستکس) و تداوم بی میلی آمریکا برای برطرف تحریمهای ایران در بحبوحه بحران دنیای شیوع کرونا اظهارنظر کرد.

اولیانوف در توئیتر شخصی خود نوشت: ایالات متحده آمادگی ندارد که به برطرف تحریم های ایران فکر کند. اصلا ملاحظات بشردوستانه به کنار. این رویکرد (آمریکا درباره تحریم های ایران) اصلا واقعگرایانه نیست چرا که کووید-19 (ویروس کرونا) ممکن است به کشورهای همسایه (ایران) سرایت یابد و روی 70000 نظامی ایالات متحده در منطقه و بسیاری از غیرنظامیان آمریکایی هم تاثیر بگذارد.

وی که نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی هم هست، به تماس تلفنی رئیس جمهور ایران با همتای فرانسوی خود نیز واکنش نشان داد.

این مقام روس به تاکید حسن روحانی رئیس جمهور ایران بر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اینکه ایجاد اینستکس اقدامی مثبت اما ناکافی است، اشاره نمود. آقای روحانی تاکید نمود که کانال اقتصادی اینستکس نباید محدود به دارو و مواد غذایی باشد و باید برای برطرف همه نیازهای ایران قابل استفاده باشد.

اولیانوف در توئیتی در این باره نوشت: می خواهم این موضوع را اضافه کنم و فکر می کنم که گسترش دادن دامنه مشارکت کشورهای عضو اینستکس به فراتر از مرزهای اتحادیه اروپا به نفع همه است. اگر اینطور بشود، در آن صورت دورنمای بازگشت ایران به پایبندی کاملش به برجام بسیار روشنتر خواهد بود.

رئیس جمهور ایران عصر دوشنبه (دیروز) در تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه با وی، ضمن آرزوی موفقیت برای دولت و ملت فرانسه و همه مردم دنیا در جهت مقابله با بیماری کرونا، گفت: همه کشورها و دولت ها باید توجه داشته باشند که بدون یاری و همکاری و بهره مندی از تجارب یکدیگر نمی توانند از این شرایط حساس عبور نمایند.

آقای روحانی با اشاره به اینکه مبارزه با این بیماری در شرایط تحریم برای ایران دشوارتر از دیگر کشورهاست، اضافه نمود: دولت آمریکا علی رغم اینکه با اعمال تحریم های غیرقانونی علیه ایران، مقررات بین المللی را زیر پا گذاشته، در این شرایط نیز با اقدامات خود مقررات بهداشتی مصوب سال 2005 سازمان بهداشت دنیای را زیرپا می گذارد.

رئیس جمهور ایران گام های اولیه برداشته شده در راستای برقراری ساز و کار اینستکس را مثبت ولی ناکافی برشمرد و گفت: این جهت نباید تنها منحصر به کالاهای پزشکی و غذایی باشد و باید بتوانیم از آن برای تامین تمامی نیازمندی های کشورمان استفاده کنیم

دوازدهم فروردین بود که وزیر خارجه آلمان اعلام نمود که فرانسه، انگلیس و آلمان اولین معامله با ایران در چارچوب اینستکس را برای ارسال تجهیزات پزشکی به ایران انجام دادند.

312 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 971

به "درخواست روسیه از کشورها درباره اینستکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست روسیه از کشورها درباره اینستکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید