دستگاه پیچیده هواوی نفس را در سینه آمریکا حبس کرد

به گزارش آخرین خبر، زومیت نوشت: هواوی پتنت دستگاهی پیچیده را ثبت نموده است که صرفاً یک شرکت در جهان می تواند آن را فراوری کند. این دستگاه می تواند تحریم های شدید آمریکا را بی اثر کند.

دستگاه پیچیده هواوی نفس را در سینه آمریکا حبس کرد

هواوی پتنت تازهی با موضوع دستگاه اسکنر EUV ثبت نموده است که در فرایند تراشه سازی کاربرد دارد. اگر این شرکت واقعاً توانایی فراوری چنین دستگاهی را داشته باشد و عملکرد و بازدهی اش را به حد مطلوب برساند، تراشه سازان فعال در چین می توانند پردازنده هایی با لیتوگرافی کمتر از 7 نانومتر بسازند. این دستاوردی بزرگ برای صنعت تراشه چین خواهد بود؛ صنعتی که همین حالا با شدیدترین تحریم های آمریکا دست وپنجه نرم می نماید.

بیشتر بخوانید:

  • نقش این موجود عجیب در پیدایش ساختارهای پیچیده حیات

به نوشته تامز هاردور، پتنت تازه هواوی حدوداً یک ماه قبل در اداره مالکیت معنوی چین ثبت شده است. این پتنت تمامی قطعات حیاتی اسکنر EUV شامل منبع نوری 13.5 نانومتری و آینه بازتاب دهنده و سیستم لیتوگرافی را پوشش می دهد.

از قلم نیاندازید ثبت کردن پتنت به معنی فراوری محصول نیست. اسکنر EUV دستگاهی فوق پیچیده است که از قطعات مدرن پرتعدادی استفاده می نماید. این قطعات با همکاری یکدیگر به فراوری تراشه های پیشرفته ای منتهی می شوند که در همه چیز کاربرد دارند؛ از گوشی های هوشمند گرفته تا خودرو و لوازم خانگی. افزون براین ، فراوری انبوه تراشه صرفاً وابسته به اسکنر EUV نیست و شرکت ها باید موارد ضروری دیگری را نیز تحت کنترل داشته باشند.

در سال های اخیر، شرکت های زیادی کوشش نموده اند تا به تنهایی اسکنر EUV بسازند؛ اما فراوری این تجهیزات به حدی پیچیده و پرهزینه است که هر برندی ازپسِ ساخت آن ها برنمی آید. ASML تنها شرکتی است که در این حوزه به موفقیتی چشمگیر رسیده است، آن هم پس از یک دهه توسعه و به لطف حمایت مالی شرکت هایی مثل اینتل و سامسونگ و TSMC.

امروزه، سامسونگ و اس کی هاینیکس و TSMC مشغول استفاده از دستگاه های EUV شرکت هلندی ASML هستند. ناگفته نماند اینتل هنوز فراوری انبوه تراشه را با این دستگاه ها شروع ننموده است. اینتل، مایکرون، سامسونگ، اس کی هاینیکس و TSMC تنها شرکت هایی هستند که به توسعه فناوری های تازه برای استفاده از حداکثر قابلیت اسکنرهای EUV متعهد شده اند.

SMIC، تراشه ساز بزرگ چین، به علت تحریم های آمریکا اجازه دسترسی به اسکنرهای EUV فراوریشده ASML را ندارد؛ به همین علت، دستش از فراوری تراشه های پیشرفته کوتاه است. مشخصاً تقاضا برای اسکنرهای EUV در چین زیاد است و به نظر می رسد هیچ شرکتی مقدار هواوی برای برطرف این احتیاج انگیزه ندارد.

هواوی که در بازارهای بین المللی تا حد زیادی فلج شده است، همچنان در چین برند بزرگی محسوب می گردد و سالانه 100 میلیارد دلار عایدی به جیب می زند. این شرکت پس از تحریم شدن، تنوع بیشتری به اهدافش داد تا بیش ازحد به یک بازار خاص وابسته نباشد. هواوی پیش تر ازطریق برند های سیلیکون پردازنده های پرقدرتی برای موبایل فراوری می کرد؛ به همین علت، با صنعت تراشه ناآشنا نیست.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 دی 1401 بروزرسانی: 9 دی 1401 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 2238

به "دستگاه پیچیده هواوی نفس را در سینه آمریکا حبس کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه پیچیده هواوی نفس را در سینه آمریکا حبس کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید