زعفران داروی خشکسالی در کرمان ، طلای سرخ جایگزین پسته می گردد

به گزارش آخرین خبر، فراوری زعفران برای توسعه کشت های مالی و کم آب در استان کرمان در دستور کار قرار گرفته و به نظر می رسد این محصول به مرور جایگزین پسته خواهد شد.

زعفران داروی خشکسالی در کرمان ، طلای سرخ جایگزین پسته می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، استان کرمان در بحران جدی خشکسالی به سر می برد، بارندگی ها در سال های اخیر کاهش یافته و بخش های مختلف استان به خصوص کشاورزی با چالش جدی تامین آب روبرو شده است.

اما همین بخش کشاورزی یکی از عامل های اصلی هدر رفت منابع آبی استان کرمان طی چهار دهه اخیر بوده است، 95 درصد آبهای موجود در استان در بخش کشاورزی استفاده می گردد که عمدتا به دلیل آبیاری سنتی و یا کشت محصولاتی که آب بر هستند اما بهره مالی ندارند هدر رفته است.

تخمین زده می گردد حداقل 70 درصد آبهای بخش کشاورزی، تبخیر و یا بی نتیجه جذب زمین می شوند. حالا پس از سال ها سرمایه گذاری در بخش کشاورزی دیگر آبی برای توسعه اقتصاد استان کرمان باقی نمانده و حتی تامین آب شرب هم با مشکل روبرو شده است.

مهمترین محصول کشاورزی استان کرمان پسته، خرما و گردو است که بخش عمده این محصولات صادر می گردد اما در سال های اخیر شاهد خشک شدن و یا خسارت جدی به این محصولات به دلیل کمبود آب و تغییرات اقلیمی هستیم.

این در حالی است که سال ها منابع آبی موجود در استان صرف فراوری محصولات بی ارزشی شده که هیچ تاثیری در فراوری ثروت یا افزایش صادرات نداشته است.

در حال حاضر فراوری نمایندگان پسته نسبت به آینده کشت این محصول در استان کرمان هشدار داده اند و پیش بینی ها از کوچ کشاورزان از استان کرمان به استانهای پر آب خبر می دهد

در حال حاضر فراوری نمایندگان پسته نسبت به آینده کشت این محصول در استان کرمان هشدار داده اند و پیش بینی ها از کوچ کشاورزان از استان کرمان به استانهای پر آب خبر می دهد.

در صورتیکه این پیش بینها در دنیای واقعی رنگ حقیقت بگیرد، استان کرمان در بخش اقتصاد با مشکل جدی روبرو می گردد، پسته هم اکنون مهمترین محصول غیر نفتی ارزآور استان کرمان محسوب می گردد که سالانه 1.7 میلیارد دلار عاید کشور می نماید.

اما باغهای پسته هر سال در حال کوچک تر شدن است و کشت پسته برای جبران کاهش سطح زیر کشت در استان کرمان هم اکنون در استانهای غربی در حال توسعه است و به وضوح می توان کشت این محصول در آذر بایجان غربی، مرکزی، آذر بایجان شرقی، کردستان را مشاهده کرد استانهای فارس، تهران، خراسان رضوی و جنوبی هم از سالها قبل در این خصوص سرمایه گذاری نموده اند.

حالا مسئولان استان کرمان در حال جستجو برای جایگزین مناسبی برای سالهای آینده کشاورزی استان کرمان هستند، یکی از این محصولات زعفران است.

در اکثر مغازه های استان کرمان می تواند برندهای زعفران کرمانی را مشاهده کرد و حالا طلای سرخ در حال جا باز کردن در سبد سوغات استان کرمان است.

این روزها فصل برداشت زعفران در استان کرمان آغاز شده است و بدون شک می توان پایتخت زعفران استان را شهرستان زرند و به ویژه روستای دشت خاک دانست.

  • زرند پایتخت زعفران کرمان می گردد

این روستا 180 کیلومتر مربع وسعت دارد و جمیعتی حدود 5 هزار نفر را در خود جای داده، دشت خاک در حالی هفته گذشته میزان جشنواره زعفران بود که هر روز توجه به فراوری این محصول در استان کرمان بیشتر و رقبا نیز توانمندتر می شوند.

فراوری زعفران گلخانه ای نیز این روزها در حال رونق دریافت است اما بنا به گفته کارشناسان گیاه شناسی اقلیم شهرستان زرند و روستای دشت خاک موجب شده یکی از مرغوب ترین زعفران های کشور در این منطقه فراوری گردد.

این روزها همه در روستا زعفران کار شده اند و اگر زمین خوبی در اختیار داشته باشیم بازدهی و فراوری محصول بسیار مطلوب خواهد بود

محمد محسنی یکی از کشاورزان دشت خاکی است که به خبرنگار مهر می گوید: این روزها همه در روستا زعفران کار شده اند و اگر زمین خوبی در اختیار داشته باشیم بازدهی و فراوری محصول بسیار مطلوب خواهد بود.

این کشاورز می گوید: قبل از کشت زعفران کشاورزان گندم و یا سیب زمینی می کاشتند که به آب زیادی احتیاج داشت اما به دلیل خشکسالی دیگر آبی در قنات های منطقه باقی نمانده است و امکان کشت های این چنینی در دشت خاک نیست.

محسنی اضافه نمود: بسیاری از مردم مهاجرت کردند و روستا از جمعیت خالی شده بود اما طی دهه گذشته جهاد کشاورزی و بعضی مردم به سمت کشت زعفران سوق پیدا کردند.

  • بازگشت مردم به روستاها

وی اضافه نمود: این محصول احتیاج به آب دیمی دارد و به راحتی می توان محصول با سود بالا را در دشت خاک کشت و روانه بازار کرد.

این کشاورز گفت: همین مساله باعث شده بسیاری از افرادی که مهاجرت نموده بودند دوباره به روستا برگردند و سرمایه گذاری نمایند.

محمد عزیزی یکی دیگر از فراوری نمایندگان زعفران است که می گوید: هر سال چند بار به تربیت حدیریه و تربیت جام و قائنات سفر می کنم و از تجربیات کشاورزان مجرب استفاده می کنم.

وی گفت: کشت زعفران یکی از گزینه های مطلوب برای کشاورزان برای جایگزینی با محصولاتی است که به آب زیادی برای فراوری احتیاج دارند.

  • صادرات فله ای زعفران کرمان

این کشاورز اضافه نمود: مسئولان باید از کشاورزان حمایت نمایند تا بتوانیم جای خود را در بازار زعفران کشور باز کنیم اما متاسفانه بسیاری از محصول به صورت عمده به استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی صادر و در آنجا فروخته می گردد.

وی گفت: ما در ابتدای راه هستیم و کشاورزان این دو استان سالها برای برند سازی، کشت مسلوب و صادرات کوشش نموده اند، پسته ما را در این استان ها می کارند و ما زعفران آنها را کشت می کنیم.

وی گفت: تبادل تجربیات می تواند راه صد ساله را برای ما کوتاه کند و این کار با دعوت از کشاورزان استان های مجاور انجام گردد و مسئولان باید در این خصوص همت نمایند.

  • امکان بسته بندی، برند سازی و فرآوری زعفران در استان کرمان وجود ندارد

احمد محمدی یکی دیگر از کشاورزان زعفران کار است که می گوید: متاسفانه امکان بسته بندی، برند سازی و فرآوری زعفران در استان کرمان وجود ندارد، با توجه به کیفیت محصول اگر برنامه ریزی مطلوبی از سوی مسئولان انجام گردد به سادگی می توانیم زعفران را جایگزین محصولات دیگر کنیم.

زهرا کمالی نیز از کشاورزان زرندی است که می گوید: درختان پسته به دلیل بی آبی در حال خشک شدن هستند و برای جبران ضرر اقدام به کشت زعفران بین درختان پسته نموده ام که سود زعفران برای من در سال گذشته که محصول پسته نداشتیم توانست بسیاری از هزینه هایم را جبران کند.

وی گفت: کشت زعفران باید به صورت گسترده و سازماندهی شده در شهرستان زرند توسعه و مورد حمایت قرار گیرد.

زعفران کرمان کیفیت بسیار مطلوبی دارد و اگر به درستی بازاریابی و معرفی گردد می تواند در مدت کوتاهی نظر مصرف نمایندگان را جلب کند

وی خواهان جلوگیری از خام فروشی و فله فروشی زعفران شد و اعلام کرد: زعفران کرمان کیفیت بسیار مطلوبی دارد و اگر به درستی بازاریابی و معرفی گردد می تواند در مدت کوتاهی نظر مصرف نمایندگان را جلب کند.

وی اضافه نمود: برای توسعه کشت زعفران باید کار زیربنایی انجام گردد و صنایع جانبی از جمله بسته بندی نیز توسعه یابد اگر بتوانیم با توسعه کشت محصول مواد اولیه را برای این صنایع فراهم کنیم مسلما سرمایه گذاران فعال می شوند.

وی همچنین ایجاد شرکت های تعاونی بومی در استان و جلوگیری از فروش محصول به دلالان را بسیار مهم دانست.

وی بازار یابی را بسیار با اهمیت دانست و اعلام کرد: اگر یکی از حلقه های فراوری زعفران لنگ بزند باید دست به دامن استانهای شمالی کرمان شویم و اینگونه دست رنج ما نصیب دلالان استانهای مجاور می گردد.

وی گفت: توسعه کشت زعفران در اکثر استانها در حال اجرا است و اگر نتوانیم پیش رو باشیم باید شکست را قبول کنیم.

فرماندار زرند نیز در مصاحبه با مهر می گوید: توسعه کشت زعفران در شهرستان زرند مورد حمایت و استقبال مسئولان واقع شده است و تسهیلات مطلوبی هم در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

علی صادق زاده اعلام کرد: کشاورزان زرندی در حال حاضر کار برداشت محصول را آغاز نموده اند و بسیاری از مزارع زیر کشت زعفران رفته است.

وی اعلام کرد: 340 هکتار از مزارع شهرستان سال گذشته زیر کشت زعفران بوده که در امسال 40 هکتار دیگر به آن اضافه نموده شده است.

صادق زاده اعلام کرد: اکثر افرادی که در سال های اخیر به شهرها مهاجرت نموده بودند در حال بازگشت به روستاها هستند و حتی شهرنشین ها هم در مورد سرمایه گذاری برای فراوری این محصول تمایل پیدا نموده اند.

وی گفت: هر سال در شهرستان هزار و 200 کیلوگرم محصول فراوری می گردد و بازدهی خوبی در هکتار در شهرستان گزارش شده است بطوریکه از هر هکتار حدود 3 کیلو محصول برداشت می گردد.

حالا کشاورزان زرندی در کنار پسته فراوری زعفران را نیز در دستور کار خود قرار داده اند و امیدوارند با محصول جدید بتوانند اقتصاد خانوار را پایدار نگه دارند و با خشکسالی مقابله نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anti6.ir شناسه مطلب: 592

به "زعفران داروی خشکسالی در کرمان ، طلای سرخ جایگزین پسته می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زعفران داروی خشکسالی در کرمان ، طلای سرخ جایگزین پسته می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید